Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wspólnie z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa od kwietnia br. prowadzi kolejną edycję ogólnopolskiej kampanii informacyjnej „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”. Celem akcji jest zwiększenie wiedzy Polaków na temat świadomych decyzji zakupowych.
Korzystny wpływ na polską gospodarkę z całą pewnością może mieć zmiana postaw konsumenckich. Kupowanie produktów wytworzonych w kraju z polskich surowców przynosi korzyści, z których – dokonując wyboru na półce sklepowej – często nie zdajemy sobie sprawy. Według analizy Grant Thornton aż 79 gr z każdej wydanej złotówki zostaje w Polsce, jeżeli kupimy produkt rodzimej firmy wyprodukowany w kraju. Analogicznie, jeśli kupimy produkt firmy zagranicznej wyprodukowany w innym kraju, z każdej złotówki w Polsce zostanie tylko 25 gr. Liczby mówią same za siebie. Dlatego musimy przestawić swoje postawy konsumenckie na tory patriotyzmu gospodarczego.
Na podejmowane decyzje zakupowe istotnie wpływa dobre oznakowanie produktów. Dlatego Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prowadzą działania zachęcające polskich producentów do znakowania wyrobów informacją PRODUKT POLSKI, a konsumentów do czytania etykiet. Wprowadzone regulacje prawne dają producentom możliwość wyróżniania na rynku produktów wyprodukowanych w Polsce z polskich surowców poprzez właściwe ich oznakowanie. Dzięki prostej grafice nawiązującej do polskiej flagi oznaczenie PRODUKT POLSKI jest łatwo zauważalne dla konsumentów, którzy kraj pochodzenia uznają za jedno z najważniejszych kryteriów zakupu.
Polacy chcą wspierać krajowych producentów i przedsiębiorstwa. Dlatego obecnie trwa kolejna odsłona kampanii informacyjnej „Kupuj świadomie – PRODUKT POLSKI”, realizowana w telewizji, internecie, mediach społecznościowych. Jej celem jest zachęcanie konsumentów do dokładnego czytania etykiet na opakowaniach produktów, świadomych zakupów, a w efekcie wspierania polskich przedsiębiorców.
Inauguracji kampanii towarzyszyła wideokonferencja „PRODUKT POLSKI – odpowiedzialność w trudnych czasach” zorganizowana przez Instytut Gospodarki Rolnej, w której uczestniczyli zarówno przedstawiciele instytucji państwowych, jak i reprezentanci branży rolno-spożywczej i otoczenia rolnictwa. W trakcie spotkania Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jan Krzysztof Ardanowski powiedział: – Polska jest nie tylko krajem bezpiecznym żywnościowo. Możemy się również pochwalić żywnością dobrej jakości. Jest to żywność, którą dzielimy się ze światem.
Zdaniem dr hab. Krystyny Świetlik, prof. Wyższej Szkoły Menadżerskiej, aż 81 proc. Polaków deklaruje kupowanie towarów krajowej produkcji. Niestety jednak duży procent konsumentów nie ma nawyku sprawdzania pochodzenia wyrobu, który kupuje, a czytaniu etykiet nie sprzyjają również małe napisy na opakowaniach i pośpiech. – Mamy wysoki stopień deklarowanego patriotyzmu konsumenckiego, z drugiej strony niski praktyczny poziom jego wykorzystania. I to jest argumentacja za podjęciem szerzej zakrojonej całej akcji, działalności promocyjnej nabywania polskich produktów – zwróciła uwagę prof. Krystyna Świetlik, podkreślając jednocześnie: – Myślę, że taka mała biało-czerwona etykietka PRODUKT POLSKI spełnia swoje zadanie, bo jest bardzo czytelna.
Dla polskich konsumentów ważna jest nie tylko dostępność i identyfikacja krajowego wyrobu: jednym wystarcza informacja, że produkt został wyprodukowany w Polsce, dla innych znaczenie ma również struktura i własność kapitału producenta oraz to, czy zyski i podatki zostaną w kraju.
Dr Rafał Zgorzelski z Ministerstwa Aktywów Państwowych w trakcie konferencji podkreślił: – Kupując, polskie produkty mamy osobisty wpływ na rozwój polskiej gospodarki i świadomie kształtujemy swoją przyszłość. Patriotyzm ekonomiczny i świadome wybory konsumenckie, to patriotyzm dnia codziennego, praktyczny. To nasze codzienne wybory. Przy bogatej ofercie na sklepowych półkach te wybory mają niebagatelne znaczenie i przyczyniają się do wsparcia sprzedaży polskiej żywności.
Dlatego niezmiernie ważną rolę w rozwoju gospodarek krajowych stanowi patriotyzm konsumencki, który znajduje odzwierciedlenie w postawach zakupowych konsumentów. Nabywanie rodzimych towarów przekłada się m.in. na: utrzymanie i tworzenie nowych miejsc pracy, zwiększenie wpływów podatkowych do budżetu krajowego i budżetów lokalnych, rozwój rodzimych przedsiębiorstw czy pozyskiwanie środków na inwestycje. Tymi właśnie czynnikami kierują się w swoich apelach o zwiększenie świadomości konsumenckiej politycy we Francji, w USA czy Niemczech. W Polsce także prowadzimy działania mające na celu promocję patriotyzmu konsumenckiego. Jest to tym łatwiejsze, że polska żywność jest przede wszystkim smaczna, zdrowa, bezpieczna i dobrej jakości, a jej zakup przynosi korzyści. – Wspólnie edukujmy społeczeństwo w zakresie konsekwencji dla gospodarki podejmowanych decyzji zakupowych. Z punktu widzenia przyszłości polskiego rolnictwa oraz gospodarki to priorytet i nasz wspólny cel, społeczny obowiązek – pisze w apelu o wsparcie kampanii informacyjnej Jan Krzysztof Ardanowski. Namawia też, aby włączać się w akcję informacyjną prowadzoną przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, szczególnie w mediach społecznościowych, tak by idea patriotyzmu konsumenckiego miała jak najszerszy zasięg, a przede wszystkim, by zaistniała w świadomości społecznej i zmieniała postawy konsumenckie Polaków.
Do akcji zachęcającej do nabywania produktów z oznaczeniem PRODUKT POLSKI włączyli się muzycy, sportowcy, osobowości ze świata mediów i kultury, a wśród nich m.in.: Krzysztof Cugowski, Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca Mazowsze, Golec uOrkiestra, Radosław Liszewski z zespołem Weekend, Katarzyna Cichopek i Marcin Hakiel czy Marcin Lewandowski. To ludzie, którzy doceniają polską żywność, a preferencje konsumenckie opierają na dwóch czynnikach: jakości i bezpieczeństwie.
W kampanii #KupujŚwiadomie Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa wskazuje, jakich certyfikatów i oznaczeń szukać na produktach i jak te informacje czytać i rozumieć. Podstawowymi znakami służącymi do identyfikacji produktów rolnych i środków spożywczych są: Chroniona Nazwa Pochodzenia i Chronione Oznaczenie Geograficzne – podkreślające związek między jakością a miejscem pochodzenia produktów oraz Gwarantowana Tradycyjna Specjalność – wyróżniająca ich tradycyjną metodę produkcji. Umieszczony na etykiecie produktu symbol jednego z trzech certyfikatów gwarantuje wyjątkową jakość produktu, wynikającą ze specyficznych uwarunkowań regionalnych, historii czy też unikatowej tradycji wytwarzania. Aktualnie 43 polskie produkty są wpisane do rejestru Chronionych Nazw Pochodzenia, Chronionych Oznaczeń Geograficznych oraz Gwarantowanych Tradycyjnych Specjalności.
Znak towarowy PRODUKT POLSKI oznacza, że towar został wytworzony w Polsce, z użyciem polskich surowców. Wraz z oznaczeniem PRODUKT POLSKI mogą być zamieszczone inne znaczenia i certyfikaty wspomniane powyżej, które dodatkowo świadczą o jakości i bezpieczeństwie danego produktu.
Marcin Wroński
Zastępca Dyrektora Generalnego
Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa