Powstanie rurociąg Boronów – Trzebinia


PERN rozpoczął budowę rurociągu produktowego Boronów – Trzebinia, odpowiadając na zapotrzebowanie Klientów. Ta forma logistyki paliw jest najtańszą i najbardziej ekologiczną formą ich dystrybucji. Ilość paliwa dostarczana przez tę magistralę odpowiada 90 cysternom kolejowym i ponad 150 autocysternom dziennie. Nowa magistrala przyniesie szereg korzyści społecznościom lokalnym – pozytywny wpływ na rynek pracy oraz usług świadczonych przez miejscowe i regionalne firmy wykonawcze realizujące projekt. To także zwiększenie budżetu gmin – o 2% podatku rocznego od wartości wybudowanej infrastruktury na jej terenie.

Rurociąg paliwowy Boronów – Trzebinia jest jedną ze strategicznych inwestycji realizowanych przez PERN i stanowi istotny element bezpieczeństwa energetycznego Polski. Dzięki niemu zwiększy się zasięg transportu rurociągowego aż o 97 km, a paliwa dotrą szybciej i bezpieczniej na Śląsk. Budowa rurociągu została uwzględniona w „Polityce energetycznej Polski do 2040 r.” oraz „Programie dla Śląska”.  Projekt powstaje zaś  w oparciu o ustawę o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w sektorze naftowym.

Konsekwentne działania rządu Prawa i Sprawiedliwości doprowadziły do zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego Polski. PERN jako spółka należąca do infrastruktury energetycznej skutecznie i konsekwentnie prowadzi działania inwestycyjne, mimo utrudnień wynikających z pandemii koronawirusa. Dzisiaj, rozpoczynając budowę rurociągu produktowego Boronów -Trzebinia PERN robi kolejny krok ku osiągnięciu pełnej elastyczności w zakresie logistyki paliwowej – podkreślił Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej.

Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej

Piotr Naimski, Pełnomocnik Rządu ds. Strategicznej Infrastruktury Energetycznej

Ważna inwestycja dla południowej Polski

Celem budowy rurociągu jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia południa Polski w paliwa poprzez zwiększenie zasięgu transportu rurociągowego. Rurociąg będzie przebiegał przez tereny 11 miast i gmin Województwa Śląskiego i Małopolskiego. Inwestycja stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych Płock – Koluszki – Boronów w kierunku rafinerii w Trzebini. Realizacja projektu pozwoli na  odpowiednie zaopatrywanie południa Polski w paliwa ciekłe.

Rozpoczęcie budowy rurociągu paliwowego Boronów-Trzebinia to ważny moment dla PERN, to kolejny projekt realizowany w ramach naszego flagowego programu Megainwestycji. W ciągu ostatnich 12 miesięcy oddaliśmy ponad 500 tys. m³ pojemności magazynowych na ropę i ponad 200 tys. m³ na paliwa. Komplementarną inwestycją jest właśnie budowa rurociągu Boronów-Trzebinia, którego celem jest poprawa bezpieczeństwa zaopatrzenia Województwa Małopolskiego i Śląskiego w paliwa, czyli regionów o bardzo wysokiej konsumpcji paliw  – powiedział Igor Wasilewski, prezes PERN.

Igor Wasilewski, prezes PERN

Igor Wasilewski, prezes PERN

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Przesył rurociągami to najbezpieczniejszy rodzaj transportu – jest przyjazny środowisku i odporny na warunki atmosferyczne. Ze względu na sprawność i szybkość oraz zachowaną jakość produktu jest to kluczowe ogniwo surowcowego i produktowego łańcucha dostaw. Uwzględniając aspekty technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne, jest to obecnie najbardziej efektywny rodzaj transportu. PERN kładzie szczególny nacisk na kwestie bezpieczeństwa. Przed rozpoczęciem budowy przeprowadzany jest proces projektowania, który uwzględnia warunki lokalne, w oparciu  o analizy wpływu na środowisko i  badania geotechniczne. Co szczególnie ważne, żeby zminimalizować ryzyko uszkodzeń mechanicznych, budowane przez spółkę rurociągi znajdują się pod ziemią. Dodatkowo każda rura (jej średnica to jedynie 25 cm), zanim trafi na plac budowy, jest poddawana ponad 40 różnym testom.

Wszystkie nasze inwestycje realizujemy z zachowaniem najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa, tak jest i w tym przypadku. Dodatkowo cieszy fakt, że spośród wielu złożonych ofert, najatrakcyjniejsze złożyły polskie firmy, które od wielu lat specjalizują się w budowie rurociągów i innych instalacji podziemnych – zaznaczył Mateusz Radecki, wiceprezes PERN.

Mateusz Radecki, wiceprezes PERN

Mateusz Radecki, wiceprezes PERN

Wykonawcą robót budowlanych jest konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo AGAT S.A., z siedzibą w Koluszkach (lider), ZRUG Sp. z o.o., z siedzibą w Poznaniu (partner). AGAT to działająca od 30 lat polska firma zajmująca się budownictwem, projektowaniem oraz doradztwem technicznym. ZRUG to polska firma specjalizująca się od blisko pół wieku w budowie gazociągów, rurociągów i innych podobnych instalacji podziemnych. Szczegółowe informacje dotyczące tej inwestycji są dostępne na stronie internetowej: boronowtrzebinia.pl. Została uruchomiona również infolinia tel.: +48 600 329 027 oraz skrzynka mailowa: info@boronowtrzebinia.pl.

Megainwestycje PERN

Budowa rurociągu Boronów – Trzebinia to kolejny ważny projekt realizowany w ramach programu Megainwestycji PERN. W kwietniu spółka zakończyła II etap rozbudowy baz paliw, oddając do eksploatacji 222 tys. m³ pojemności. W zeszłym roku w dwóch nadbałtyckich lokalizacjach firma oddała do użytku aż 545 tys. m³  pojemności magazynowych na ropę. Obecnie kończy budowę kolejnego zbiornika Terminala Naftowego w Gdańsku oraz przygotowuje do realizacji trzeci etap rozbudowy baz paliw. Efekty będą widoczne już w przyszłym roku – powstanie aż siedem nowych zbiorników magazynowych o łącznej pojemności 224 tys. m3 w trzech różnych lokalizacjach: Koluszkach, Nowej Wsi Wielkiej i Dębogórzu. Nowa infrastruktura magazynowa pozwoli na m.in bardziej elastyczny obrót paliwami oraz przechowywanie zapasów interwencyjnych.

Katarzyna Krasińska

Rzecznik prasowy PERN S.A.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *