Stawiamy na rozwój firm z naszego regionu


Rozmawiamy ze Sławomirem Królakiem, prezesem zarządu Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Częstochowie

Obecnie Izba skupia 77 członków. Jakie są jej podstawowe zasady działania i czy przyciąga zainteresowanie nowopowstałych przedsiębiorstw?
– Należy zacząć od tego, że Izba uczestniczy w życiu gospodarczym regionu od 1992 roku. Jest organizacją samorządu gospodarczego i działa w oparciu o przepisy ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (Dz. U. nr 35, poz. 195). Zrzeszamy firmy na zasadzie dobrowolności. Wszystkie przedsiębiorstwa posiadające szeroki i właściwy horyzont społeczno-gospodarczy są naszymi członkami. Zainteresowanie ze strony powstających firm jest duże, bowiem obecność i kontakt z Izbą daje możliwości rozwoju i ułatwia funkcjonowanie na rynku.
W takim razie jakie konkretne korzyści wiążą się z członkostwem, a z jakimi trzeba się liczyć zobowiązaniami?
– Podstawowym zadaniem Izby jest reprezentowanie interesów gospodarczych przedsiębiorstw w zakresie ich działalności, w szczególności wobec organów państwowych. Nasz samorząd jest kolebką wielu inicjatyw. Organizujemy cykliczne szkolenia, dzięki którym ich uczestnicy zdobywają nowe cenne umiejętności oraz nawiązują nie mniej wartościowe kontakty. Sam wiem o kilkunastu przykładach nawiązania trwałej współpracy na forum Izby. Jesteśmy oficjalnym partnerem Programu Promocji Kultury Przedsiębiorczości “Przedsiębiorstwo Fair Play”. Pomagamy w promocji poprzez konkurs “Jurajski Produkt Roku”. W tym roku będzie to już szósta edycja. Współpracujemy z urzędami, instytucjami i wszelkimi organizacjami, które są zainteresowane rozwojem gospodarczym regionu i przedsiębiorstw. Izba jest uniwersalnym gruntem, na którym można realizować wszystko to co może wspomóc podmioty gospodarcze w ich codziennym funkcjonowaniu. Jeżeli chodzi o obowiązki, to należą do nich opłata rocznej składki w wysokości 540 złotych oraz aktywny udział w Życiu Izby, ale to raczej przyjemność niż obowiązek.
Była mowa o szkoleniach. Proszę przybliżyć działanie w ramach projektów Przez kompetencje do nowoczesnych kadr oraz KIGNET, w których to programach Państwo uczestniczycie.
– Obydwa projekty są szeroko zakrojoną działalnością Krajowej Izby Gospodarczej. Pierwszy z nich jest dofinansowywany przez Europejski Fundusz Społeczny. W ramach projektu szkoleniowego, który będzie realizowany do końca 2007 roku możliwe będzie zdobycie kwalifikacji z zakresu zastosowania technologii informatycznych, zarządzania projektami oraz umiejętności interpersonalnych. Projekt KIGNET, to Konkurs Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości na granty w ramach SPO-WKP Poddziałanie 1.1.2 Wsparcie instytucji otoczenia biznesu oraz sieci instytucji otoczenia biznesu był wstępem do zainicjowania procesu opracowania koncepcji sieci KIGNET jako instrumentu dla wspierania konkurencyjności polskich firm. Badania ankietowe oraz bieżące kontakty Krajowej Izby Gospodarczej z firmami i izbami wykazują, że zarówno izby postrzegają świadczenie usług dla przedsiębiorców jako jedno z głównych swoich zadań, jak i przedsiębiorcy tego właśnie najbardziej oczekują od izb gospodarczych. Usługi te muszą być łatwo dostępne i zaspokajać możliwie szerokie potrzeby przedsiębiorców. W pojedynkę poszczególne izby nie są w stanie spełnić w pełni tych oczekiwań. Oczywiste jest, że do osiągnięcia tego celu potrzeba utworzenia sieci. Dzięki niej wystąpi efekt synergii w wyniku czego przedsiębiorcy uzyskają lepszy dostęp do szerokiej oferty usług wysokiej jakości, zaś izby poszerzą grono odbiorców oferowanych przez siebie usług. Nie ulega więc wątpliwości, że projekt KIGNET to doskonałe “narzędzie” zaprojektowane i dostarczone w odpowiednim czasie do izb, uczestników sieci, bo wspomaga realizację oczywistych i właściwych celów. Założenia projektu KIGNET, to nie tylko doskonalenie i budowanie struktur o charakterze usługowym dla firm, ale również znaczący rozwój samych izb. Jedynie poprzez dostosowanie swojej działalności do potrzeb przedsiębiorców, poszerzając ją i intensyfikując można mówić o szybkim reagowaniu na potrzeby przedsiębiorstw, a co za tym idzie być konkurencyjnym i potrzebnym.
A jakie usługi są specyfiką częstochowskiej Izby?
– Również oferujemy różnego rodzaju kursy i szkolenia. Poza tym jesteśmy w trakcie wprowadzania w życie dwóch nowych usług. Pierwsza z nich, to pakiet księgowo-prawny. Skierowana ona będzie głównie do przedsiębiorstw zatrudniających nie więcej niż 9 osób. Będziemy oferować doradztwo prawne, obsługę księgową oraz obsługę BHP. Dodatkową usługą jest działalność windykacyjna. Będziemy pomagać w rozwiązywaniu problemów z niewypłaconymi należnościami. Z tych produktów oczywiście mogą korzystać wszyscy natomiast wydaje nam się, że największym zainteresowaniem będą się cieszyć właśnie wśród mikroprzedsiębiorstw.
Izba ma podpisaną umowę z Instytutem Logistyki i Magazynowania w Poznaniu w sprawie elektronicznego wspomagania handlu w ramach programu Trade Point Poznań. Co daje ta współpraca lokalnym firmom?
– Rzeczywiście jest podpisana taka umowa. Świadczy to o tym, że jesteśmy otwarci i nie odrzucamy żadnych propozycji mogących przyczynić się do rozbudowy kontaktów handlowych. Jest to raczej dodatkowa współpraca i firmy podchodzą do niej indywidualnie.
Czy w działalności Izby zaszły jakieś istotne zmiany po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej i jakie widzi Pan perspektywy na tym tle?
– Oczywiście, że zaszły zmiany. Przede wszystkim możemy zdecydowanie łatwiej podejmować współpracę z podobnymi organizacjami na zachodzie. Mamy podpisane umowy o współpracy z Izbą irlandzką, a ścisłe kontakty z włosko-polską, austriacką i czeską. To, że obecnie Polska dosłownie stanowi pomost w sensie gospodarczym pomiędzy wschodem a zachodem, sprawia, że otrzymujemy również propozycje współpracy od Izb z za wschodniej granicy i chętnie z nich korzystamy.
Czy jako nowo wybrany Prezes Zarządu, postawił Pan sobie jakieś konkretne zadania i cele?
– Na pewno nie będzie żadnych rewolucyjnych zmian. Zamierzam kontynuować politykę mojego poprzednika pana Karola Pluteckiego. Przy tej sposobności pragnę wyrazić słowa uznania dla pana Pluteckiego, za to co zrobił dla samorządu gospodarczego w naszym regionie i podziękować za wszystkie wskazówki i rady, z których korzystam obecnie. Słowa uznania należą się oczywiście również władzom Izby i jej pracownikom. Ważnym zadaniem jest dla mnie legalizacja. Niedawno podpisaliśmy umowę z KIG w zakresie legalizacji dokumentów handlowych i wszelkich świadectw: np. pochodzenia, wymaganych przez zagranicznych odbiorców. Najbliższa duża impreza organizowana przez Izbę to konferencja naukowo-techniczna dotycząca odnawialnych źródeł energii “Czysta energia jako działalność gospodarcza”, która odbędzie się 5 października 2006 roku w siedzibie Izby ul. Rejtana 25/35. Zadanie to jest dofinansowane z funduszy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Konferencja będzie kolejną okazją do wymiany zdań i zdobycia nowych doświadczeń. Serdecznie zapraszamy.

Sławomir Królak: od 1.07.2006 roku prezes zarządu RIPH w Częstochowie. Absolwent Politechniki Częstochowskiej, Wydziału Budowy Maszyn. Pracował w firmach Frigipol sp. z.o.o, Carrier i JAWO

KAMIL SZYMPRUCH

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *