Ślepe tory (9)


Stara Blachownia

Kto dziś jeszcze pamięta, że w Blachowni były kiedyś dwa dworce? Tak właśnie było przed pierwszą wojną światową. Obecnie istniejąca stacja pod nazwą “Blachownia”, zlokalizowana w dzielnicy Ostrowy, nazywała się wtedy… “Ostrowy”. Natomiast stacja o nazwie “Blachownia” znajdowała się obok miejscowej huty. Budynek tej stacji istnieje do dziś – po kapitalnym remoncie przeprowadzonym kilkanaście lat temu jest on siedzibą Urzędu Stanu Cywilne- go. Dawniej była to stacja końcowa i dochodzący tutaj pojedynczy tor kończył się “ślepo”, czyli tzw. kozłem oporowym (jest to rodzaj kolejowego zderzaka, do którego dojeżdżał przód pociągu). Odcinek Ostrowy-Blachownia oddano do użytku w sierpniu 1903 r. Był on odgałęzieniem przebiegającej przez Ostrowy wąskotorowej (1067 mm) linii Częstochowa-Herby, którą w 1911 r. przebudowano na “szeroki tor” (1524 mm, czyli taki jak do dziś jest w Rosji), gdy stała się częścią magistrali Herby-Kielce. Na normalnotorową (1435 mm) przebudo- wali całą trasę dopiero Niemcy w styczniu 1915 r., podczas wojny światowej, dla własnych potrzeb militarnych.

M. PARUZEL

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *