Zaświadczenia „od ręki”, „zusomaty” i inne nowości


USPRAWNIENIA W ZAKŁADZIE UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH

Prezes ZUS Zbigniew Derdziuk wizytuje Oddziały Zakładu w całym kraju. Na spotkaniach z pracownikami oraz konferencjach prasowych wyjaśnia, jakie zmiany zostały, bądź będą wprowadzone w działalności tego publicznego ubezpieczyciela. 28 maja br. odwiedził w tym celu Częstochowę.

Zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek – wymagane chociażby przy przystępowaniu do przetargów – dotychczas były wydawane do siedmiu dni roboczych. Teraz płatnik może je otrzymać nawet w ciągu dwudziestu minut. – Część Oddziałów już wcześniej praktykowała wydawanie zaświadczeń „od ręki”, niektóre załatwiały w ten sposób nawet 80 proc. wniosków w tej sprawie. Teraz to standard – mówi prezes Derdziuk. Oczywiście muszą zostać spełnione odpowiednie warunki: brak zaległości i błędów w danych, a także wobec płatnika nie może toczyć się żadne postępowanie wyjaśniające. Wniosek o przedmiotowe zaświadczenie można również złożyć drogą internetową poprzez Elektroniczny Urząd Podawczy (http://eup.zus.pl).
Od marca br. zostało wprowadzone także inna nowość, która ma ułatwić życie klientom ZUS. Płatnicy opłacający składki na własne ubezpieczenia nie muszą już samodzielnie wypełniać niektórych formularzy, np. deklaracji rozliczeniowych ZUS DRA. Zrobią to za nich pracownicy sal obsługi klientów, korzystając z danych od płatnika i z systemu KSI ZUS.
O kolejne udogodnienie wnioskowała Poczta Polska. Do końca roku wszystkie Oddziały w kraju nie będą już w tradycyjny sposób drukować przekazów. Będą one przesyłane na Pocztę w formie elektronicznej, tam zostaną przekierowane do odpowiednich urzędów pocztowych i następnie wydrukowane. Ma to przynieść korzyści obustronne: dla ZUS – obniżenie kosztów, oszczędność czasu i łatwiejsza obsługa zwrotów, które będą przychodzić też drogą internetową; a dla Poczty – spore ułatwienie, gdyż jej pracownicy nie będą już musieli ręcznie rozdzielać przekazów i rejestrować ich w systemie komputerowym.
Zbigniew Derdziuk zapowiedział również, że wszyscy płatnicy, których dokumenty i dane potrzebne do rozliczenia składek z powodu ostatnich powodzi zostały zniszczone, mogą składać wnioski o wydanie kopii z bazy danych ZUS. Jest także możliwość złożenia specjalnego zamówienia na plik elektroniczny (w formacie KEDU) z danymi osób zgłoszonych do ubezpieczenia. Infolinia: 0 801 410 410 (czynna w dni robocze od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-15.00).
Zakład zostanie także wkrótce, jako jedna z pierwszych jednostek administracji publicznej, w pełni zinformatyzowany. Dzięki Platformie Usług Elektronicznych wszyscy zainteresowani będą mogli załatwić swoje sprawy za pośrednictwem internetu: złożyć dowolny wniosek bądź dokument ubezpieczeniowy. Dla tych, którzy nie posiadają dostępu do sieci w domu, we wszystkich placówkach ZUS zostaną ustawione specjalne e-kioski, zwane roboczo „zusomatami”. Każdy, kto zechce, będzie mógł się zgłosić po hasło i założyć indywidualne konto. Usługa będzie dostępna też drogą telefoniczną. Zapowiedziano jednocześnie wyposażenie wszystkich 320 jednostek Zakładu w najnowocześniejsze systemy kierowania ruchem klientów. Zakończenie realizacji inwestycji przewiduje się na grudzień 2012 r. Będzie ona kosztować ponad 100 mln zł, z czego 85 proc. ma pochodzić z funduszy unijnych.
Przy okazji Zbigniew Derdziuk zapewnił o pełnej stabilności finansowej Zakładu w stosunku do tegorocznego budżetu. Odniósł się też do faktu, że ZUS jest uznawany za najmniej przyjazną instytucję. – Ubolewamy nad tym, ale świadczenia możemy przyznawać tylko tym, którzy mają do nich uprawnienia. Nie możemy zmieniać przepisów prawa, za to staramy się jak najlepiej nauczyć je wyjaśniać. Chcemy również, aby standardy obsługi w Oddziałach były jak najwyższe – komentuje prezes.

W LICZBACH
Częstochowski Oddział ZUS obsługuje mieszkańców powiatów: grodzkiego częstochowskiego, ziemskiego częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego i myszkowskiego (w sumie 600 tys. osób). Na tym terenie jest 247 tys. ubezpieczonych i 34 tys. stałych płatników składek. Oddział posiada trzy inspektoraty: w Myszkowie, Kłobucku i Lublińcu oraz biuro terenowe w Koniecpolu. Obecnie zatrudnia 795 pracowników (stan na 31 stycznia br., o 173 etaty mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku 2004). 88 proc. zatrudnionych stanowią kobiety. Z usług Oddziału korzysta 140 tys. świadczeniobiorców, w tym 87 tys. emerytów i 19 tys. rencistów. Wypłacane jest także: 26 tys. rent rodzinnych, 3 tys. rent socjalnych oraz ok. 4 tys. zasiłków i świadczeń przedemerytalnych. 40 tys. klientów odwiedza co miesiąc Oddział i jednostki mu podległe, a prawie 20 tys. konsultacji przeprowadzanych jest telefonicznie. Obsługuje ich 58 wykwalifikowanych specjalistów. W Polsce są 43 Oddziały ZUS. Częstochowski w systemie ich oceny pod względem jakości, sprawności i efektywności obsługi zajmuje szóste miejsce.

ŁUKASZ GIŻYŃSKI

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *