Szkoła z wizją


WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA W CZĘSTOCHOWIE NAJLEPSZĄ UCZELNIĄ BIZNESU W POLSCE

O sukcesach w minionym roku i planach na 2005 rok -rozmawiamy z Andrzejem Dziewiątkowskim, rektorem Wyższej Szkoły Zarządzania w Częstochowie

– Panie Rektorze, proszę podsumować ubiegły rok. Jakie sukcesy i w jakiej dziedzinie odniosła uczelnia w 2004 roku?
Wyższa Szkoła Zarządzania w Częstochowie zajęła I miejsce wśród 25 najlepszych uczelni biznesu w Polsce za 2004r. Ranking przeprowadzony został przez miesięcznik Home&Market. W ubiegłym roku powstały 2 nowe kierunki. Decyzją Ministra Edukacji Narodowej i Sportu uczelnia otrzymała uprawnienia do prowadzenia wyższych studiów zawodowych na kierunku zarządzanie oraz inżynierii produkcji i pedagogiki. Otrzymaliśmy również zgodę Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych na prowadzenie kursów kwalifikacyjnych w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego, operacyjnego dla pielęgniarek i położnych oraz organizacji i zarządzania dla pielęgniarek i położnych.
– Jakie akredytacje i certyfikaty otrzymała Uczelnia w ubiegłym roku?
W ubiegłym roku Państwowa Komisji Akredytacyjnej pozytywnie oceniła kierunek “zarządzanie i marketing”. W sierpniu 2004 Ministerstwo Gospodarki i Pracy oraz Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości ponownie przyznały Wyższej Szkole Zarządzania akredytację w Krajowym Systemie Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Akredytacja dotyczy usług doradczych, informacyjnych i szkoleniowych. Ważna jest do 30.06.2007 roku.
Ponadto w październiku Krajowa Rada Akredytacyjna Szkolnictwa Medycznego podjęła Uchwałę w sprawie udzielenia Wyższej Szkole Zarządzania akredytacji dla kierunku “pielęgniarstwo”.
– Inne nowości, sukcesy?
– W 2004 roku na uczelni zakończono tworzenie i doposażenie Laboratorium Energii Odnawialnych, spełniającego rolę bazy naukowo-dydaktycznej. W marcu 2004 dobiegł końca cykl spotkań w ramach programu DiMeLi – Dialogical Media Literacy-Umiejętność dialogu medialnego. Program skierowany był do osób z regionu Częstochowy i okolic, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej i dotkniętych patologią społeczną. Uczestnicy zapoznali się z tematyką z zakresu nowych technologii, wykorzystania internetu oraz obsługi oprogramowania komputerowego, dostępu do rynku pracy oraz zagadnieniami na temat wiedzy o człowieku, jego prawach i możliwościach kształcenia. Jak co roku, zorganizowaliśmy wakacyjne bezpłatne kursy informatyczne oraz językowe w wymiarze 15 godzin. W ramach akcji ,,Lato 2004″ oraz ,,Dziecko w sieci” odbył się cykl spotkań z komputerem dla najmłodszych.
– Na uczelni prężnie działa Biuro Karier.
– W ramach działalności Biura Karier zorganizowano między innymi: warsztaty szkoleniowe dla studentów i absolwentów z zakresu metod aktywnego poszukiwania zatrudnienia oraz przedsiębiorczości, targi pracy, akcję informacyjną dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych zainteresowanych kontynuowaniem nauki na studiach oraz VII edycję Seminarium “Zostań swoim szefem – rozpoczynanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce i krajach Unii Europejskiej”.
– A kontakty zagraniczne?
– Aktywnie działało również Biuro Współpracy z Zagranicą. W roku 2004 udało się zrealizować wyjazdy nauczycieli akademickich oraz studentów na uczelnie zagraniczne, z którymi współpracujemy od kilku lat w ramach programu Socrates Erasmus. W marcu ubiegłego roku trzech naszych studentów wyjechało do Erasmushogeschool, do Belgii na dwutygodniowy cykl warsztatów w ramach programu TiFoLa – Teaching in Foreign Languages, dzięki którym będą oni mogli w przyszłości uczyć przedmiotów: geografii, ekonomii i sztuki w innym języku. W ramach europejskiego Programu Leonardo da Vinci II projekt ULTREIA, przybyło do naszej uczelni 8 praktykantów z Francji. Program ten umożliwił im odbycie miesięcznego kursu języka polskiego i angielskiego oraz dwumiesięcznej praktyki w polskich firmach. Praktykanci przyjechali do Polski przede wszystkim po zdobycie praktycznych doświadczeń kulturowych, obyczajowych, językowych, a także by zapoznać się ze strukturami rynku pracy w Polsce. W 2004 roku Krajowa Agencja Programu Leonardo da Vinci zaakceptowała projekt “Eurostażysta – zdobywanie doświadczenia zawodowego w firmach innowacyjnych”. Celem projektu jest odbycie stażów w innowacyjnych firmach Parku Technologicznego przez 12 studentów naszej uczelni. Dzięki tym stażom studenci będą mieli większe szanse na znalezienie atrakcyjnej pracy, a jednocześnie stanowić będą cenny nabytek dla polskich przedsiębiorców. Pierwsze 14-tygodniowe staże zagraniczne odbyło 2 studentów kierunku Informatyka.
– Plany na 2005 rok?
W grudniu 2004 roku uczelnia złożyła wniosek o uzyskanie zgody na prowadzenie studiów zawodowych na kierunku fizjoterapii. Mam nadzieję, że ten kierunek będzie cieszył się również dużym powodzeniem wśród osób zainteresowanych podjęciem studiów na naszej uczelni, jak pozostałe.
Na rok 2005 zaplanowaliśmy realizację programu TiFoLa 2. Już na początku roku trzech naszych studentów wyjechało na Masaryk University w Brnie do Czech. Możliwość udziału w tego typu projekcie pozwoliła zdobyć szereg nowych doświadczeń związanych z edukacją oraz używaniem nowoczesnych technologii w nauczaniu. Obecnie zaplanowane są wyjazdy 7 studentów i 8 nauczycieli akademickich w ramach programu Socrates Erasmus.
Planujemy również wziąć udział w programie Erasmus Mundus Akcja 1, dotyczącym europejskich studiów magisterskich.
– Czy działa już nauczanie na odległość?
Przymierzamy się do przekazywania wiedzy studentom w systemie nauczania na odległość. Jak dotychczas jesteśmy na etapie budowy narzędzi służących do realizowania i wspomagania działań w zakresie obsługi przez internet. Najważniejszą kwestią pozostanie jednak dostosowywanie materiału dydaktycznego do form prezentacji elektronicznych. Proces ten wymaga czasu i dobrego przygotowania, stworzenia zaawansowanych form prezentacji oraz metod sprawdzania wiedzy. Pełną formę chcemy pokazać od nowego roku akademickiego. W chwil obecnej za pomocą internetu dostarczamy jedynie materiały dydaktyczne. Pozwala nam to uzyskać pewne doświadczenie w kierunku rozwoju oferty internetowej. Nauczanie on-line oraz komunikacja za pomocą internetu jest przestrzenią, która zapewni nam nowoczesny system przekazywania wiedzy. Przygotowanie odpowiednich środków i narzędzi przesyłu informacji on-line pozwoli spełnić kryteria bezpieczeństwa i standardy wysokiego poziomu nauczania.

ANNA KNAPIK-BEŚKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *