ZUS miga do klientów


Pracownicy Centrum Obsługi Telefonicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą wspierać obsługę osób niesłyszących na salach obsługi klientów. ZUS uruchomił usługę wideotłumaczenia na język migowy.

Już od dłuższego czasu w 243 placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby niesłyszące mogą korzystać z pomocy pracowników, przeszkolonych z języka migowego: Polskiego Języka Migowego (PJM) lub Systemu Językowo-Migowego (SJM). Dzięki ich umiejętnościom w 2015 r. ok. 3,4 tys. niesłyszących klientów skorzystało z obsługi tłumaczonej na język migowy.
– W placówkach oddziału ZUS w Częstochowie do dyspozycji niesłyszących klientów jest w sumie 11 osób przeszkolonych w zakresie języka migowego. W Częstochowie 5 osób, po 2 w inspektoratach w Myszkowie i Kłobucku i po 1 w placówkach w Lublińcu i Koniecpolu – podkreśla Ewa Jęczmyk, rzecznik prasowy częstochowskiego oddziału ZUS.
Jednak część spraw, z którymi zgłaszają się osoby niesłyszące jest na tyle skomplikowana, że wymaga dużo większych umiejętności w zakresie komunikacji w języku migowym.
– Stąd też wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych niesłyszących klientów Zakład uruchomił usługę wideotłumaczenia rozmów w salach obsługi w siedzibach 43 oddziałów, także w Częstochowie. Jeżeli podczas obsługi klienta niesłyszącego będzie istniała konieczność wsparcia przez osobę posiadającą biegłą umiejętność tłumaczenia na język migowy, wówczas rozmowę przejmie wykwalifikowany pracownik Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS i będzie ją prowadził za pośrednictwem komputerowego programu do wideokonferencji. Dodatkowo pracownik COT będzie miał bezpośrednią „słuchawkową” łączność z pracownikiem sali obsługi klientów – wyjaśnia Ewa Jęczmyk.
Osoby niesłyszące, które będą chciały skorzystać ze specjalnej usługi wideotłumaczenia, w biletomacie ZUS powinny wybrać symbol „ucha”. Klienci posiadający zarejestrowany profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS mogą się natomiast umówić na wizytę w jednostce ZUS z usługą wideotłumaczenia właśnie za pośrednictwem portalu PUE.
– Zakład Ubezpieczeń Społecznych od dłuższego czasu stara się podnosić standardy obsługi osób niepełnosprawnych. Większość budynków, w których znajdują się sale obsługi, jest dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych: posiada specjalne pochylnie, windy lub tzw. transportery schodowe. Drzwi wejściowe do sal obsługi otwierają się automatycznie, a w samych salach zlikwidowane zostały bariery budowlane w postaci progów, stopni, wąskich ciągów komunikacyjnych. Także urzędomaty ZUS, które są do dyspozycji klientów w 153 placówkach przez 24 godziny na dobę, są dostosowane do potrzeb osób niesłyszących, niewidomych oraz poruszających się na wózkach inwalidzkich – mówi Ewa Jęczmyk, Rzecznik Prasowy Oddziału ZUS w Częstochowie.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *