W BAJECZNEJ KRAINIE POŚRÓD WAPIENNYCH OSTAŃCÓW

W dniach 31.05.2023–1.06.2023 roku byliśmy na warsztatach ekologicznych w Rezerwacie Przyrody w Smoleniu, które były zorganizowane przez LOP (Oddział w Częstochowie). Nocowaliśmy w pobliskim Ośrodku Edukacyjno-Naukowym. Podczas wypraw towarzyszył nam przewodnik – Pan Grimm, który przekazał nam wiedzę w niezwykle ciekawy sposób. Poruszaliśmy się szlakiem Orlich Gniazd oznaczonym kolorem: białym, czerwonym i białym. Mieliśmy okazję zaobserwować procesy krasowe polegające na rozpuszczaniu się skał pod wpływem wody. Pierwszym przystankiem było schronisko skalne charakteryzujące się rocznymi i dobowymi wahaniami temperatur. Można spotkać tam jadowitego pająka: sieciarza jaskiniowego. W schroniskach skalnych w porze letniej przebywają również nietoperze.

Kolejnym miejscem godnym uwagi były jaskinie, w których, bez względu na porę roku, stała temperatura wynosi 8 stopni Celsjusza. Jedna z nich znajduje się w skale Biśnik. Panuje tam ciemność, co sprzyja obecności nietoperzy przez cały rok. Ciekawostką dla nas była hibernacja nietoperzy, dzięki czemu mogą przetrwać okres gdy nie mają dostępu do owadów, które stanowią ich główne pożywienie. Stan hibernacji trwa od połowy października do początku kwietnia. Jaskinia na Biśniku jest najstarszym stanowiskiem archeologicznym, w którym odkryto pierwsze ślady człowieka oraz ogromne ilości kości zwierzęcych.

Po obiedzie i krótkim wypoczynku wybraliśmy się Zegarowe Skały oraz na ruiny średniowiecznego zamku Pilcza. Pochodzi on z XIII wieku. Kilka razy uległ zniszczeniu podczas toczących się wojen i potopu szwedzkiego. Po przeprowadzeniu licznych prac rekonstrukcyjnych, w całości został przeznaczony na obiekt turystyczny. Po wejściu na wieżę mogliśmy z tego miejsca podziwiać wspaniałe widoki.

W obrębie Rezerwatu Przyrody Smoleń mieliśmy okazję zobaczyć również drzewo z czerwoną literą „E” na pniu, co oznaczało, że jest to drzewo ekologiczne oraz drzewa z żółtym pasem wokół pnia wskazujący na wyłączony drzewostan nasienny (drzewa, z których ze względu na dobre geny, pozyskuje się nasiona dla szkółek ogrodniczych).

Będąc na szlaku, Pan Grimm pokazywał nam również buchtowisko – miejsce zryte przez zwierzęta oraz młodnik jodłowy, w których górne gałązki były zabezpieczone białą farbą, aby nie nadgryzały ich zwierzęta.

Zobaczyliśmy także murawy naskalne (kserotermiczne) oraz poznaliśmy wiele ciekawych okazów roślin charakterystycznych dla Rezerwatu Przyrody Smoleń: bodziszek cuchnący, glistnik jaskółcze ziele (jego żółty płyn z łodygi leczy kurzajki), marzanka wonna, kopytnik, bluszcz, paprocie: zanokcica i języcznik oraz inwazyjny rdestowiec sachaliński.

Ogromny problem w tym miejscu stanowi zarastanie terenów przez wysokie drzewa (spowodowane brakiem wypasania tutaj owiec), ponieważ zaburza to naturalną bioróżnorodność gatunkową roślin Rezerwatu Smoleń.

W drugim dniu, na terenie Ośrodka Edukacyjno-Naukowego, Pan Grimm w przystępny sposób przedstawił nam zasady segregacji śmieci i ich recyklingu. Mieliśmy również czas na wspólne gry i zabawy oraz integrację całej grupy. Na zakończenie naszego pobytu mogliśmy sprawdzić swoją wiedzę podczas edukacyjnej gry.

Długo będziemy wspominać pobyt w tym miejscu, a zdobyta wiedza na pewno przyda nam się w dalszej edukacji.

Uczniowie Niepublicznej Szkoły Podstawowej PINOKIO, klasa 6a

Kasjan Egeman, Julian Grabara, Julia Kołodziejska, Małgorzata Stawiarska

Opiekun grupy: Ewa Błaszczak, Beata Sójka

• Kolumnę dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
  • Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja.