BUDŻET PARTYCYPACYJNY – nowe zasady


Do czwartku, 5 marca br,
będą przyjmowane w sprawie
nowych zasad tworzenia
budżetu partycypacyjnego.
Na spotkaniu władz miasta z
mieszkańcami, 26 lutego br.
przygotowano projekt uchwały
Rady Miasta w sprawie
tworzenia budżetu
partycypacyjnego.
Zmodyfikowano również
formularz propozycji zadań
do realizacji w ramach
budżetu.

Osoby zainteresowane tematem mogą przesyłać swoje uwagi do
Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Miasta Częstochowy na
adres e-mail: konsultacje@czestochowa.um.gov.pl lub składając
je w kancelarii Urzędu Miasta Częstochowy, ul. Śląska 11/13,
pok. 3.

Poniżej projekt uchwały
-PROJEKT-

Na zielono oznaczono proponowane zmiany zapisów

UCHWAŁA NR …………….
RADY MIASTA CZĘSTOCHOWY

z dnia ……………………….

w sprawie tworzenia budżetu partycypacyjnego

Na podstawie art. 5a, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (jt.Dz. U. z 2013 r.
poz. 594 ze zm.)

Rada Miasta Częstochowy uchwala:

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Tworzy się budżet partycypacyjny w mieście
Częstochowie.

2. Poprzez budżet partycypacyjny rozumie się wydzieloną część
środków budżetu miasta Częstochowy na kolejny rok budżetowy,
o której wydatkowaniu w sposób wiążący w trakcie konsultacji
społecznych decydują mieszkańcy miasta.

3. Ze środków budżetu partycypacyjnego mogą być finansowane
zadania, należące do zadań własnych gminy i powiatu, które są
możliwe do realizacji w trakcie jednego roku budżetowego.

4. Przedsięwzięcia finansowane z budżetu partycypacyjnego
muszą być ogólnodostępne dla mieszkańców miasta.

5. Zadania finansowane z budżetu partycypacyjnego mogą mieć
charakter ogólnomiejski oraz dzielnicowy, przy czym przez
zadania o charakterze dzielnicowym należy rozumieć zadania,
które dotyczą potrzeb mieszkańców danej jednostki pomocniczej
miasta (dzielnicy), natomiast zadania ogólnomiejskie dotyczą
potrzeb więcej niż jednej jednostki pomocniczej (dzielnicy).

6. Realizacja zadań wybranych w głosowaniu następuje po
uchwaleniu budżetu na kolejny rok budżetowy.

§ 2. 1. Środki w ramach budżetu partycypacyjnego będą wynosić
1% dochodów własnych budżetu miasta Częstochowy, ujętych w
uchwale budżetowej według stanu na dzień 1 stycznia roku
poprzedzającego.

2. Środki, o których mowa w ust. 1, będą przeznaczone w
następujący sposób:
1) na zadania o charakterze ogólnomiejskim – 25%,
2) na zadania o charakterze dzielnicowym – 75%, przy
zastosowaniu algorytmu podziału:
a) 10% – kwota bazowa – jednakowej wysokości dla każdej z
dzielnic,
b) 20% – kwota uwzględniająca udział obszaru dzielnicy w
stosunku do obszaru miasta,
c) 45% – kwota uwzględniająca udział liczby mieszkańców
dzielnicy w stosunku do liczby mieszkańców miasta.
Zgłaszanie zadań

§ 3. 1. Propozycje zadań do realizacji w ramach budżetu
partycypacyjnego mogą zgłaszać mieszkańcy miasta.

2. Zgłoszenia dokonuje się:
a) pisemnie:
– na formularzu, którego wzór jest określony w załączniku do
uchwały, pod rygorem
pozostawienia zgłoszenia bez rozpatrzenia.
b) elektronicznie:
– poprzez elektroniczną skrzynkę podawczą Urzędu Miasta
Częstochowy,
– za pomocą generatora dostępnego na stronie internetowej:
www.konsultacje.czestochowa.pl.

3. Zgłaszający określa charakter propozycji zadania, tzn.
odpowiednio ogólnomiejski lub dzielnicowy, z równoczesnym
wskazaniem danej dzielnicy.

4. Propozycje zadań zgłasza się przez okres nie krótszy niż
60 dni.

5. Termin rozpoczęcia zgłaszania propozycji oraz ich
szczegółowe zasady określi w zarządzeniu prezydent miasta.

§ 4. Na co najmniej 30 dni przed terminem rozpoczęcia
zgłaszania propozycji, prezydent miasta udostępni do
publicznej wiadomości:
1) mapę terenów miejskich, na których mogą być realizowane
zadania w ramach budżetu partycypacyjnego,
2) mapę podziału miasta na jednostki pomocnicze (dzielnice),
3) kryteria weryfikacji propozycji zadań pod względem
formalno-prawnym,
4) kwotę przeznaczoną na realizację budżetu partycypacyjnego,
5) harmonogram prac nad tworzeniem budżetu partycypacyjnego z
uwzględnieniem terminów:
a) rozpoczęcia i zakończenia zgłaszania propozycji zadań do
budżetu partycypacyjnego,
b) rozpoczęcia i zakończenia weryfikacji formalno-prawnej
zadań,
c) rozpoczęcia i zakończenia głosowania,
d) upublicznienia wyników głosowania.

Weryfikacja formalno prawna

§ 5. 1. Weryfikację formularzy pod względem poprawności ich
wypełnienia oraz kompletności przeprowadza właściwa jednostka
organizacyjna urzędu miasta wskazana przez prezydenta miasta.

2. W razie stwierdzenia podczas weryfikacji, że wniosek jest
niepoprawnie wypełniony albo niekompletny, składający
formularz zostanie niezwłocznie poinformowany o konieczności
dokonania uzupełnień lub modyfikacji zakresu rzeczowego
propozycji.

3. Od momentu zawiadomienia o brakach we wniosku lub
konieczności dokonania modyfikacji, składający formularz ma 5
dni roboczych na dokonanie korekty.

4. Wniosek nie może być korygowany więcej niż 1 raz. Wniosek
może być korygowany 1 raz na każdym etapie weryfikacji.

5. Właściwe merytorycznie jednostki organizacyjne urzędu
miasta lub miejskie jednostki organizacyjne dokonują analizy
możliwości realizacji proponowanych zadań w ramach budżetu
partycypacyjnego pod względem formalno prawnym i przygotowują
preliminarze kosztów realizacji zadań orientacyjne kosztorysy
realizacji zadań.

6. Koszt realizacji propozycji pojedynczego zadania o
charakterze odpowiednio: ogólnomiejskim
lub dzielnicowym, zgłoszonego do budżetu partycypacyjnego,
nie może przekraczać ogólnej kwoty przeznaczonej w danym roku
na ww. zadania.

7. Zweryfikowane propozycje zadań udostępnia się wraz z
uzasadnieniem na stronie internetowej
www.konsultacje.czestochowa.pl, a propozycje zadań o
charakterze dzielnicowym przekazuje się również właściwym
radom dzielnic.

8. Propozycje zadań, które pozytywnie przeszły weryfikację
formalno prawną są poddawane pod głosowanie.

Zasady głosowania nad propozycjami zadań

§ 6. 1. Wyboru zadań do realizacji dokonuje się w głosowaniu.

2. Głosowanie odbywa się przez okres nie krótszy niż 7
kolejnych dni.

3. Do udziału w głosowaniu mają prawo mieszkańcy miasta.

4. Głosowanie polega na przydzieleniu danej liczby punktów
propozycjom zadań, przy czym do dyspozycji głosującego jest
10 punktów do podziału dla zadań o charakterze ogólnomiejskim
i 10 punktów dla zadań o charakterze dzielnicowym.

5. Na co najmniej 14 dni przed datą rozpoczęcia głosowania
prezydent miasta podaje listę miejsc wyborczych.

6. Szczegółowe zasady głosowania określi w zarządzeniu
prezydent miasta.

Obliczenie wyników

§ 7. 1. Obliczenie wyników polega na zsumowaniu liczby
punktów przyznanych przez głosujących dla danej propozycji
zadania.

2. Na podstawie wyników, o których mowa w ust. 1 tworzona
jest lista zadań o charakterze ogólnomiejskim oraz listy
zadań dla poszczególnych dzielnic.

3. Do realizacji w ramach budżetu partycypacyjnego są
przeznaczone zadania, które uzyskały najwyższą liczbę
punktów, aż do wyczerpania puli środków w budżecie
partycypacyjnym, odpowiednio na poziomie ogólnomiejskim i
dzielnicowym.

4. W przypadku propozycji zadań, które otrzymały jednakową
liczbę punktów, a ilość środków nie jest wystarczająca do ich
zrealizowania, zostanie wybrane zadanie, na które głosowała
większa liczba osób.

5. W przypadku, w którym ilość środków na realizację
kolejnego zadania na liście jest niewystarczająca, do
realizacji będzie przeznaczone kolejne zadanie, które jest
możliwe do zrealizowania w kwocie jaka pozostała do
dyspozycji.

6. W przypadku, gdy przeznaczone do realizacji w
poszczególnych dzielnicach zadania nie wyczerpują określonej
dla danej dzielnicy ilości środków, niewykorzystane środki
przechodzą na zadania ogólnomiejskie.

7. W przypadku, gdy przeznaczone do realizacji zadania o
charakterze ogólnomiejskim nie wyczerpują określonej dla nich
ilości środków, niewykorzystane środki przechodzą na zadania
dzielnicowe, w dzielnicy o największej frekwencji w
głosowaniu.

8. Informacja o wynikach głosowania jest podawana
niezwłocznie do publicznej wiadomości.

Edukacja i promocja budżetu partycypacyjnego

§ 8. Realizując budżet partycypacyjny, prezydent miasta
prowadzi za pomocą właściwej jednostki
organizacyjnej:
1) kampanię informacyjno-promocyjną i edukacyjną obejmującą:
a) przybliżenie idei budżetu partycypacyjnego oraz zachęcenie
do składania propozycji zadań do budżetu,
b) przedstawienie zadań zgłoszonych do budżetu
partycypacyjnego i zachęcenie do wzięcia udziału w głosowaniu
nad wyborem zadań,
c) upowszechnienie informacji o przebiegu i wynikach procesu
budżetu partycypacyjnego;

2) spotkania informacyjno-edukacyjne służące:
a) przekazaniu wiedzy na temat zasad korzystania z budżetu
partycypacyjnego, prawidłowego zgłaszania propozycji zadań do
budżetu partycypacyjnego,
b) przedstawieniu projektów dzielnicowych i ogólnomiejskich
zgłoszonych przez uprawnione osoby, a także poznania zasad
udziału w głosowaniu;

3) działania doradcze oraz wsparcie merytoryczne dla osób
uprawnionych do udziału w budżecie partycypacyjnym.

Postanowienia końcowe

§ 9. W zakresie stosowania budżetu partycypacyjnego nie
przysługuje odwołanie.

§ 10. 1. Konsultacje społeczne dotyczące budżetu
partycypacyjnego mają charakter procesu cyklicznego,
powtarzanego w kolejnych latach.

2. Proces realizacji budżetu partycypacyjnego podlega
monitoringowi i ewaluacji. Wyniki ewaluacji mają służyć
wprowadzeniu zmian mających na celu poprawę jakości procesu
wdrażania i realizacji budżetu partycypacyjnego w kolejnych
latach.

§ 11. Do przeprowadzenia konsultacji społecznych ws. budżetu
partycypacyjnego nie mają zastosowania przepisy uchwały nr
715/LXII/2010 Rady Miasta Częstochowy z dnia 28 czerwca 2010
r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji
społecznych z mieszkańcami Częstochowy.

§ 12. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta
Częstochowy.

§ 13. Traci moc Uchwała Nr 908/LI/2014 Rady Miasta
Częstochowy z dnia 10 kwietnia 2014 r. w sprawie tworzenia
budżetu partycypacyjnego.

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *