Zeroemisyjny autobus wodorowy przechodzi test w Częstochowie


Częstochowskie MPK przetestuje zasilany zielonym wodorem NesoBus. Zaprezentowano go na pl. Biegańskiego.  

W niskoemisyjny transport zbiorowy oraz rozwój infrastruktury komunikacyjnej Częstochowa inwestuje od lat. Uważnie przygląda się także temu, co dzieje się w obszarze napędów alternatywnych, stawiając na dalszy rozwój ekologicznych sposobów poruszania się po mieście.

Testy potrwają od 22 do 26 lipca. Wnioski z nich będą nieocenione, gdyby samorząd zdecydował się uzupełnić swoją ofertę transportu zbiorowego o takie pojazdy. Ich specyfikacja może bowiem być modyfikowana przez producenta na potrzeby konkretnych miast.

21 lipca w prezentacji NesoBusa wzięli udział prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk, jego zastępca Piotr Grzybowski oraz prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Mariusz Sikora. Spółkę PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy reprezentowali prezes zarządu Maciej Nietopiel oraz dyrektor Departamentu Produkcji Tomasz Jasłowski.

Dyrektor Maciej Nietopiel podziękował miastu za możliwość prezentacji pojazdu, stwierdzając, że świadczy to o bardzo racjonalnym podejściu władz samorządowych do kwestii transportu zbiorowego i perspektywicznego celu, jakim jest zeroemisyjność.

NesoBus to nowa marka autobusów należąca do grupy spółek Grupa Polsat Plus i ZE PAK. Pojazd stworzyli inżynierowie ze Świdnika przy współpracy z partnerami z całego świata. Autobus zasilany jest zielonym wodorem. Jego konstrukcja jest pomyślana od podstaw jako wodorowa (czyli nie jest modyfikacją np. autobusu spalinowego). Pojazd ma własną „minielektrownię” – wytwarza prąd na bieżąco z zatankowanego wodoru przy użyciu ogniwa paliwowego. Wodór ze zbiornika łączy się z tlenem z powietrza, wytwarzając energię zasilającą silnik elektryczny. Nie ma procesu spalania  – z rury wydechowej wydostaje się para wodna. NesoBus ma zasięg do 450 km. Może jeździć bez tankowania przez 2 dni. Samo tankowanie trwa zaledwie kwadrans. Pojazd ma 12 m długości, mieści do 93 pasażerów. Jego wygląd – na zewnątrz i od środka – zaprojektowała współpracująca stale z branżą automotive włoska firma Torino Design.

Miasto jest też po pierwszych ustaleniach w sprawie porozumienia z firmą PAK-PCE Stacje. Jego efektem miałoby być powstanie w Częstochowie jednej z pierwszych w kraju stacji tankowania wodorem samochodów  – prywatnych oraz tych należących do taboru miejskiego. Do dyspozycji kierujących oddana byłaby w ten sposób kolejna opcja zasilania napędu pojazdów. Miasto podkreśla zatem swoją przynależność do grona ośrodków otwartych na wszelkie technologie określane jako green – a cieszą się one przychylnością instytucji decydujących o podziale środków europejskich na  rozwiązania w transporcie.

szczegóły techniczne na podstawie informacji NesoBus
w galerii zdjęć obok: prezentacja NesoBusa na pl. Biegańskiego 21 lipca 2023 (fot. Łukasz Kolewiński)   

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *