JURA I KARKONOSZE – WROTA CZASU


Wystawa „Jura i Karkonosze – wrota czasu” jest prezentacją artystyczną, która ma na celu inicjowanie i przeprowadzanie działań uwrażliwiających współcześnie żyjącego człowieka na niezwykłość oraz wyjątkowość otaczającego go świata, zwłaszcza przyrody.

Jednak nie tylko natura stanowi istotę i formalny przedmiot założeń plastycznych czy malarskich kompozycji. Ideą przewodnią staje się świadome ukierunkowanie odbiorców na kulturę, sztukę, historię, tradycję, wierzenia, zwyczaje ludzi związanych z przedstawionymi w projekcie regionami. Z założenia nie zdefiniowano konkretnych obszarów, miejsc, obiektów czy charakterystycznych punktów Jury Krakowsko-Wieluńskiej i Karkonoszy, stanowiących swoiste „wrota czasu”. Autorzy przyjęli, że stale będzie dochodziło do samoistnego wyznaczania i opisywania takich czasoprzestrzennych odniesień. Projekt tym samym to w pewnej znacznej mierze dokumentacja poszukiwań, dokonań a także osiągnięć twórców oraz próba ukazania naturalnych zasobów i potencjału uniwersum, z którego na co dzień czerpią oni swoje inspiracje.
W projekcie kładzie się nacisk na upowszechnianie wyjątkowego dziedzictwa kulturowego Jury Krakowsko-Wieluńskiej oraz Karkonoszy – Gór Olbrzymich. Nie trzeba przypominać, że historyczne losy Jury i Karkonoszy, położenie geograficzne, przyroda, geologia oraz inne liczne nie wymieniane teraz walory wspaniale nadają się do tworzenia pomostów pomiędzy twórcami i odbiorcami sztuki w wymiarze uniwersalnym. Stąd też oryginalne przedstawienia w materialnych strukturach malarstwa, rysunku, grafiki, fotografii, formach przestrzennych. W prezentacji nie zapomina się o ukazywaniu piękna obu tak odmiennych i tak sobie bliskich „krain”.
Na projekt składają się: indywidualne i wspólne działania plenerowe, warsztaty, wystawy interdyscyplinarne, okolicznościowe publikacje oraz spotkania i panele dyskusyjne opatrzone tytułem „Jura i Karkonosze – wrota czasu”.

Jolanta Madej
Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Grafiki w Katowicach (1982). Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, Jurajskiego Fotoklubu RP – Stowarzyszenia Twórców oraz Niemieckiego Stowarzyszenia Artystów Form-Bild-Farbe w Niedernhausen. Posługuje się różnymi środkami wyrazu artystycznego: wykonuje prace w technice olejnej, pasteli, akwareli, mix-mediach, fotografii. Inspiruje się pięknem przyrody i otaczającego ją świata, zatrzymuje i utrwala w swoich obrazach rzeczywistość, która jest pełna harmonii, spokoju, a jednocześnie malarskiej różnorodności. W twórczości korzysta zarówno z tematów, które dostarczają jej liczne podróże, jak i z obserwacji czynionych w najbliższym otoczeniu. Jest autorką wielu wystaw indywidualnych i współtwórczynią wystaw zbiorowych. W latach 2013 i 2015 była komisarzem Międzynarodowych Plenerów Miejskich w Wieluniu. Prace Jolanty Madej znajdują się w zbiorach prywatnych w kraju i za granicą, a jej biografia ukazała się w księdze „Złote Myśli Ludzi Wielkiego Umysłu, Talentu i Serca. Twórcy Wizerunku Polski”, a także w encyklopedii R. Hübnera z życiorysami znanych Polek i Polaków „Who is who w Polsce” oraz w encyklopedii „Who is who of Europen Woman”.
Za swoją działalność otrzymała m.in.: Statuetkę Starosty Częstochowskiego za zasługi dla powiatu w kategorii kultura (2013); Nagrodę Starosty Częstochowskiego w dziedzinie kultury i sztuki za twórczą prezentację ziem powiatu częstochowskiego i utrwalanie jej walorów w wymiarze artystycznym (20104); I Nagrodę Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej w Ogólnopolskim Konkursie na Turystyczną Pamiątkę z Regionu (2007); Certyfikat Częstochowskiej Organizacji Turystycznej za projekty pamiątek z regionu: Pudełeczka z Legendą (2005), Miniatury na Kamieniach (2007), Jurajskie Symbole (2011).

Janusz Motylski
Ukończył studia na wydziale pedagogiczno-artystycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach Filia w Cieszynie; uzyskał dyplom z malarstwa w pracowni Alfreda Bierawy (1989). Studia na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu zakończył pracą dyplomową w zakresie Filozofii piękna pod kierunkiem ks. bpa prof. dra hab. Ignacego Deca (2004). Uczeń wrocławskich artystów, m.in.: Krzesłowy Maliszewskiej, Jerzego Rosołowicza, Zbigniewa Paluszaka. Jest członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Stowarzyszenia Artystów „Nowy Młyn” w Szklarskiej Porębie, uczestnikiem „Działań Twórczych – KORKONTOI”. Zakres jego zainteresowań twórczych to: rysunek, malarstwo, grafika warsztatowa, tkanina unikatowa, rzeźba, fotografika. Autor ponad 60 wystaw indywidualnych, brał udział w ponad 150 wystawach zbiorowych. Obszary bliskie metafizyki, kontakt z naturą, obserwacja świata i liczne doświadczenia sprawiły, że w centrum zainteresowań Janusz Motylskiego znalazła się swoista materialno-duchowa rzeczywistość, otwarta na światło, kolor, linię, plamę barwną; na filozoficzne układy odniesień, na przestrzeń i czas, w których dominuje człowiek i przyroda. Człowiek jako istota dążąca do Dobra, Prawdy i Piękna, przyroda jako miejsce ludzkich poszukiwań, zmagań, a czasem upadków…
Jest laureatem polskich i międzynarodowych nagród oraz wyróżnień w zakresie sztuki, m.in.: Nagrody Marszałka Dolnośląskiego „Za Wybitne Osiągnięcia w Kulturze” oraz medalu „Zasłużony dla Diecezji Legnickiej” za działalność na rzecz kultury i sztuki. Jego prace znajdują się w galeriach sztuki, muzeach i zbiorach prywatnych (m.in.: na Białorusi, w Belgii Czechach, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Japonii, Meksyku, USA, Polsce oraz we Włoszech).

r

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *