Innowacyjność szansą na sukces


Jurajski Produkt Roku po raz piąty
Z dr. inż. Karolem Pluteckim, prezesem Zarządu Regionalnej Izby Przemysłowo-Handlowej w Częstochowie rozmawiamy o konkursie “Jurajski Produkt Roku”

Proszę przybliżyć naszym Czytelnikom cel konkursu.
– Poprzez ten konkurs chcemy promować i wyróżniać przedsiębiorców nowoczesnych, kreatywnych, którzy szukają nowych pomysłów na funkcjonowanie swoich firm, a zarazem poprzez swoje działania i nowe produkty zaskakują swoich klientów, oczywiście pozytywnie. Naszym nadrzędnym celem jest uświadomienie przedsiębiorcom – producentom i usługodawcom – jak ważna jest innowacyjność w firmie. Dzisiejszy rynek jest wymagający, utrzymać się na nim mogą jedynie przedsiębiorcy odważni, którzy nie boją się racjonalnych rozwiązań. Dlatego właśnie takie postawy chcemy popularyzować.
Jak w każdej dziedzinie życia, tak i w gospodarce występuje pewne zjawisko mody. Do niedawna modna była jakość. Wszyscy dążyli do tego, by uzyskać certyfikat ISO 9000. Jest to oczywiście bardzo ważne, ale obecnie, przy tak ogromnej konkurencji, to pomysłowość i kreatywność są szansą na przetrwanie. Poprzez ten konkurs chcemy zaszczepić u przedsiębiorców trwałe pragnienie bycia innowacyjnym. Nie jest od rzeczy wspomnieć, że właśnie postawy innowacyjne będą promowane przy rozdziale unijnych środków pomocowych po roku 2007.

Co więc cechuje innowacyjnego przedsiębiorcę?
To taki przedsiębiorca, który wprowadza korzystne dla firmy zmiany – w produkcji, technologii, kosztach, organizacji przedsiębiorstwa. Jeżeli wskutek tych zmian uzyska on przewagę nad konkurencją, jeżeli to, co zaproponuje, zyska akceptację klientów, to już wygrał.

Jaki zasięg obejmuje konkurs?
Jest to konkurs otwarty, a więc nie tylko dla członków Izby. Kierujemy go do wszystkich firm i instytucji z terenu działalności Izby, czyli miasta Częstochowy oraz powiatów: częstochowskiego, kłobuckiego, lublinieckiego, myszkowskiego, pajęczańskiego, włoszczowskiego, zawierciańskiego, oleskiego, wieluńskiego, radomszczańskiego i jędrzejowskiego. Warte podkreślenia jest to, że niejednokrotnie nagradzane były produkty firm nie zrzeszonych w Izbie. Do tej pory ponad 40 procent firm startujących w konkursie było spoza Izby.

Co zyskuje przedsiębiorca biorący udział w konkursie?
Laureaci otrzymują wspaniałe statuetki, autorstwa znanego częstochowskiego rzeźbiarza Jerzego Kędziory oraz prawo, przez rok, do oznakowania nagrodzonego produktu nazwą konkursu. Ale najważniejsza jest promocja firmy i jej produktu – informacje zamieszczane są w ogólnopolskim piśmie: “Rynki Zagraniczne”, które poprzez polskie ambasady dostępne jest na całym świecie oraz w lokalnych mediach. Sądzę, że nasze przedsięwzięcie służy również integracji lokalnego środowiska przedsiębiorców. Podczas uroczystości rozdania nagród mają okazję poznać się bliżej, ocenić wzajemnie i zaistnieć medialnie.

Co trzeba zrobić, by wziąć udział w konkursie?
Zgłosić się do Izby (ul. Rejtana 25/35 w Częstochowie, przy firmie Polontex) do pani Anny Bernat (tel. 369-23-52), która prowadzi organizacyjnie konkurs. Trzeba wypełnić wniosek, wpłacić wpisowe – 750 zł, szczegółowo opisać produkt – dobrze, jeśli posiada on rekomendacje czy to instytutu badawczego, czy zadowolonych klientów. Jest to bardzo istotne, im więcej pozytywnych opinii tym lepiej. Wszelkie informacje na temat konkursu – regulamin, karta zgłoszenia, prezentacje nagrodzonych produktów – znajdują się na naszej stronie internetowej www.regionalnaiph.com.pl, w zakładce “Jurajski Produkt Roku”. Termin zgłoszeń upływa 10. października.

Kto ocenia produkty?
Jury składające się z co najmniej pięciu osób. W jego skład wchodzą przedstawiciele: Naczelnej Organizacji Technicznej, Federacji Konsumentów, władz samorządowych różnego szczebla. Muszę podkreślić, że Izba nie uczestniczy w obradach jury, głównie po to by uniknąć domniemań o stronniczość. Zajmujemy się jedynie organizacją. W konkursie produkty nagradzane są w dwóch kategoriach: produkty spożywcze i produkty z innych dziedzin wytwórczości. Jury przyznaje po jednej głównej nagrodzie w poszczególnych kategoriach oraz wyróżnienia.

Dotychczasowi laureaci konkursu?

Co szczególnie brane jest pod uwagę przez jury?
Produkty muszą charakteryzować się nowoczesną technologią, wysoką estetyką, funkcjonalnością i bezpieczną użytecznością.

Czy miasto współuczestniczy w organizacji konkursu, wszak jest to również duża promocja Częstochowy?
Miasto zezwala nam jedynie na używanie herbu Częstochowy w materiałach informacyjno-promocyjnych, prezydent przyjmuje honorowy patronat. Finansowo musimy radzić sobie sami. Niestety od strony samorządowców brakuje zachęt dla przedsiębiorców.

Skąd pomysł na ten konkurs? Czy ma on jakieś odniesienie?
Konkurs jest całkowicie autorski. Może w pewnym sensie chcieliśmy kontynuować wojewódzką edycję konkursu “Teraz Częstochowa”. Po likwidacji województwa nie było żadnego przedsięwzięcia, które promowałoby lokalnych przedsiębiorców. Nie godziliśmy się z tym i powstał “Jurajski Produkt Roku”, i choć organizacyjnie stwarza nam nieco trudności, to nie zrezygnujemy z niego.

No właśnie, w tym roku konkurs “Jurajski Produkt Roku” obchodzi mały jubileusz. Jest to już piąta edycja. Jak z perspektywy czasu oceni Pan sens tego przedsięwzięcia?
Na podstawie ubiegłorocznej edycji mogę stwierdzić, że konkurs cieszy się coraz większym zainteresowaniem przedsiębiorców. Obfitował w wartościowe rozwiązania innowacyjne i zgłoszeń było kilkanaście. Na pewno pozytywnym aspektem jest to, że jak dotąd żadna z firm startujących w konkursie nie splajtowała, a wręcz przeciwnie, rozwija się i to intensywnie.

Ile firm aktualnie jest zrzeszonych w Izbie?
Ponad 70. Liczba członków systematycznie wzrasta, co nas cieszy, bo świadczy to o tym, że rośnie świadomość przedsiębiorców, że w pojedynkę niewiele można zdziałać. U nas mogą korzystać z pomocy doradców finansowych, porad radców prawnych i różnych rzeczoznawców. Organizujemy również szkolenia, które prowadzone są przez krajowych specjalistów, członkowie Izby otrzymują na nie zniżki. Izba reprezentuje firmy w różnego rodzaju interwencjach, co sprawia, że ich sprawy są rozpatrywane na wyższym szczeblu. Nasze opinie, w sprawach gospodarczych, brane są pod uwagę przez posłów i władze miasta. Na pewno ważnym aspektem jest integracja środowiska, często spotykamy się, dyskutujemy o naszych problemach, wspieramy wzajemnie.

Dziękuję za rozmowę
Rozmawiała

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *