Cztery indywidualne wystawy w jednym miejscu


Absolwenci Wydziału Wychowania Artystycznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie: Magdalena Barczyk, Marcin Jakubczak, Piotr Jakub Migzy i Aleksandra Płachta, to ubiegłoroczni stypendyści Prezydenta Miasta Częstochowy.

Od 9 marca 2012 roku prezentują swoje prace na indywidualnych wystawach w Muzeum Częstochowskim w Galerii Malarstwa i Rzeźby XIX i XX wieku. Młodzi artyści zrzeszeni przez internetową stronę Artlock.pl, razem działającą blisko od pięciu lat.
Wspólną cechą ich malarstwa jest zamiłowanie do grubej materii malarskiej, bogatej faktury, malarstwa impastowego. Prace prezentowane przez Magdalenę Barczyk, to zestaw obrazów poświęconych badaniu specyficznego zjawiska, jakim jest światło Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Wyróżniają się mięsistą fakturą, będącą wynikiem ciągłych poszukiwań barwy i formy. Obrazy powstawały na zasadzie zestawień kontrastów kolorystycznych i światłocieniowych. Gruba powierzchnia farby sprawia, że zmieniają swój wygląd w
zależności od oświetlenia.
Obrazy Marcina Jakubczaka to efekt ciągłych poszukiwań. Ich stałą cechą jest eksperymentowanie ze środkami użytymi w procesie tworzenia. Zabawa materią i formą stały się dla niego niemal fetyszem. W jego pracach można znaleźć różnego rodzaju “obce” obiekty, wzbogacające strukturę obrazów lub wręcz będące głównym ich tematem, jak w zestawie z tubkami po farbie, gdzie owe tubki umieszczone na środku płótna w układzie centralny przywodzą na myśl wizerunki ikonowe.
Rzeczywistość, prezentowana przez Aleksandrę Płachtę składa się z linii i rytmów. Gmatwanina grubo malowanych płaszczyzn przeplatana różnego rodzaju rytami i rygorystycznie wprowadzonymi rytmami, może być trudną do odczytania abstrakcją, by po chwili odnaleźć w nich przetworzone w oryginalny sposób zsyntetyzowane pejzaże.
Piotr Jakub Migza znany z zamiłowania do grubej malarskiej materii, jakby na przekór, zaprezentuje malarstwo laserunkowe. Odkurzy przeszłość i pokaże swoje prace z lat młodzieńczych. Zestawi je z działaniem nowatorskim, którym jest instalacja. Połączy w ten sposób dwa wymiary – sztukę tradycyjną i w pełni nowoczesną.

Fot: Aleksandra Płachta “Bez tytułu”

GAW

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *