Bezkolizyjny „wjazd na Jurę” – jakie są szanse?


Władze gminy Olsztyn jeszcze w ubiegłym roku rozpoczęły batalię o budowę bezkolizyjnego wjazdu na Jurę, czyli o przebudowę skrzyżowania DK1 z DK46 (Alei Wojska Polskiego z ul. Bugajską). W tej sprawie inicjatywę podjęli także częstochowski radny PiS, przewodniczący Komisji Rozwoju Regionalnego i Gospodarki oraz parlamentarzyści PiS – Lidia Burzyńska i Szymon Giżyński. Niestety, rozwiązanie problemu nie zyskało akceptacji i wsparcia prezydenta Częstochowy Krzysztofa Matyjaszczyka oraz radnych koalicji SLD-PO-MCz, którzy wspólnym głosem odrzucili wniosek zabezpieczenia w budżecie na rok 2016 środków na koncepcje budowy bezkolizyjnego skrzyżowania DK1 z ul. Bugajską”. Wniosek zgłosił radny PiS Jerzy Nowakowski.

18 listopada 2015 r. wójt gminy Olsztyn Tomasz Kucharski i Stowarzyszenie Szlak Staropolski zorganizowali spotkanie z włodarzami gmin, przez które przebiega DK- 46. Wzięli w nim udział: burmistrzowie Koniecpola i Szczekocin oraz wójtowie: Olsztyna, Janowa, Przyrowa, Lelowa, Dąbrowy Zielonej i Irządz. Efektem spotkania był apel do władz miasta Częstochowy z prośbą o rychłe rozpoczęcie prac ze względu na gigantyczne korki w obu kierunkach, w okolicach wspomnianego węzła komunikacyjnego. Odpowiedział na niego radny Jerzy Nowakowski oraz kierowana przez niego Komisja Rozwoju Regionalnego i Gospodarki Rady Miasta Częstochowy, składając 10 grudnia 2015 r. na sesji Rady Miasta, podczas pierwszego czytania budżetu, stosowny wniosek (po konsultacjach z Miejskim Zarządem Dróg i Transportu) do projektu budżetu miasta na rok 2016.
Niestety, prezydent Krzysztof Matyjaszczyk nie przyjął autopoprawką tego tak istotnego dla Częstochowy i regionu wniosku Komisji. Odrzuciła go także, głosując przeciw, 30 grudnia 2015 r., podczas sesji budżetowej Rady Miasta, koalicja SLD-PO-MCz. Tym samym zlekceważona została wspólna petycja włodarzy wielu gmin: burmistrzów Koniecpola i Szczekocin, oraz wójtów: Olsztyna, Janowa, Przyrowa, Lelowa, Dąbrowy Zielonej i Irządza.
Sprawą zainterweniowali się parlamentarzyści częstochowscy. Poseł Szymon Giżyński skontaktował się z Ministerstwem Infrastruktury, a posłanka Lidia Burzyńska zorganizowała spotkanie z przedstawicielami sąsiednich gmin, zainteresowanych bezkolizyjnym zjazdem. 13 kwietnia posłowie Lidia Burzyńska i Szymon Giżyński spotkali się z wiceministrem Infrastruktury i Budownictwa Jerzym Szmitem; w rozmowie uczestniczył także wójt gminy Olsztyn Tomasz Kucharski. Kanwą dyskusji było znalezienie dobrego rozwiązania dla zniwelowania trudnych warunków ruchu w rejonie ul. Bugajskiej w Częstochowie, czyli w obszarze skrzyżowania dróg krajowych nr 1 i 46 oraz linii kolejowej nr 1. Minister zapewnił, że potrzeby bezpieczeństwa i płynności ruchu wyżej wymienionego terenu zostaną przeanalizowane, a w ślad za tym zostaną podjęte stosowne działania.
We wtorek 17 maja 2016 r. zebrała się Komisja Rozwoju Regionalnego i Gospodarki, by opiniować uchwały na sesję Rady Miasta, która odbywa się 19 maja 2016 r. Komisja podjęła też temat ph. „Szlak Staropolski – historia czy przyszłość”? Główny akcent dyskusji skupił się na jednym z elementów Szlaki Staropolskiego, mianowicie: bezkolizyjnym skrzyżowaniu DK1 z ulicą Bugajską, czyli tzw. „wjazdu na Jurę”. Stowarzyszenie „Szlak Staropolski” napisało w tej sprawie (14 kwietnia 2016 r.) do Ministra Infrastruktury i Budownictwa, Andrzeja Adamczyka, oraz (7 kwietnia 2016) r. do p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, Jacka Bojarowicza. Mija miesiąc od wysłania obu pism i należy spodziewać się odpowiedzi…
GAW

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *