31 stycznia 2025 roku w częstochowskiej Konduktorowni otwarta została wystawa „Znaki Czasu”.

Na ekspozycji zaprezentowano dzieła wybitnych artystów z Częstochowy i kraju: Beaty Bebel-Karankiewicz, Tadeusza Boruta, Elżbieta Chodorowskiej, Wojciecha Ćwiertniewicza, Andrzeja Desperaka, Piotra Dłubaka, Andrzeja Dudek-Dürera, Edwarda Dwurnika, Janusza Rafała Głowackiego, Stefana Gierowskiego, Łukasza Huculaka, Tadeusza Kantora, Włodzimierza Karankiewicza, Pauliny Karpowicz, Mikołaja Kasprzyka, Janusza Knorowskiego, Łukasza Korolkiewicza, Wojciecha Kubiaka, Włodzimierza Kuleja, Jarosława Kweclicha, Sabiny Lonty, Romana Lonty, Romana Łaciaka, Jacka Łydżby, Lecha Majewskiego, Dariusza Pali, Mariana Panka, Jacka Pałuchy, Szymona Parafiniaka, Adama Patrzyka, Wojciecha Prażmowskiego, Agnieszki Sandomierz, Magdaleny Snarskiej, Marka Sobczyka, Grzegorza Stachańczyka, Małgorzaty Stępniak, Michała Świdra, Stanisława Tabisza, Piotra Wachowskiego, Henryka Wańka, Miry Żelechower-Aleksiun.
Regionalna Kolekcja Sztuki Współczesnej tworzona przez częstochowską Zachętę to pokaźny zbiór malarstwa, grafiki, rysunku, fotografii i wideo, na jaki składa się 70 zakupów, 42 autorów (w tym 18 pochodzących z Częstochowy) oraz 22 dary, przekazane Towarzystwu przez artystów lub innych darczyńców. Powstawała od początku istnienia Towarzystwa, już za czasów pierwszego prezesa – Piotra Głowackiego. Na jej tworzenie udało się pozyskać siedem dotacji z Narodowego Centrum Kultury oraz dwie z Samorządu Województwa Śląskiego i Miasta Częstochowy. Natomiast rysunek Tadeusza Kantora z cyklu „Ludzie wyjedzeni przez piasek” z 1967 r. przekazał częstochowskiemu oddziałowi Zachęty Waldemar Dąbrowski (jako Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego).
Z założenia kolekcja miała być rozbudowywana o rzeźbę, instalację i inne artefakty sztuki współczesnej, ale w pewnym momencie zabrakło środków na powiększanie zbiorów.
Ten pokaźny zbiór indywidualności twórczych obrazuje kilka trendów w polskiej sztuce współczesnej, jednocześnie eksponując miejsce artystów związanych z Częstochową, co trzeba docenić. Na wystawie będziemy mieli sposobność obcowania z obiektami artystów, których prace znajdują się w zbiorach renomowanych muzeów, galerii, czy prywatnych kolekcjach. Artystów docenianych przez krytyków sztuki. Poznamy też intencje samych twórców tego zbioru, o którym Piotr Głowacki tak kiedyś napisał: „Jak się zdaje obok artystów umiejętnie wykorzystujących nowości przez sito czasu zatrzymani zostaną także artyści o ciekawej jakości fenomenu własnej sztuki. Należą do nich frapujący wyrazem, treścią i wyrafinowaniem wizualnej projekcji artyści naszej Kolekcji”.
Zbiór dzieł Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie to niewątpliwie „ZNAK CZASU” epoki ponowoczesnej okresu ważnych transformacji. Monopol partii komunistycznej wyparły demokracja, wolny rynek, otwarcie na świat, dynamiczne przemiany cywilizacyjne, a rozwój techniki zaczął generować przyspieszony przekaz informacji oraz nowe jej kanały. Artysta, podobnie jak statystyczny obywatel Polski, na nowo zadawał sobie podstawowe pytania o kondycję człowieka, o jego stosunek do otoczenia, wspomnianych przemian i do siebie samego. Z jednej strony znalazł się w przestrzeni wolności, eksperymentu, form z pogranicza sztuk, z drugiej zaś – starał się ustosunkować do przeszłości, przyszłości i teraz; może i na nowo budował świat wartości; mierzył się z wolnorynkowymi prawami oraz mainstream. Wielość i różnorodność twórczych wypowiedzi cechowało kolejne dekady artystycznych zmagań na polu sztuki. Ich fragment znajdziemy na tejże wystawie w zabytkowym budynku dawnej Konduktorowni stacji Kolei Wiedeńsko-Warszawskiej.
Organizatorzy wystawy mają nadzieję, że zainspiruje ona do podjęcia dyskusji na kilka ważnych art.-tematów.
Wernisażowi towarzyszył muzyczny akcent ,,Laboratorium dźwięku – Łozowski – Czyż – Zyzik”. To specjalnie przygotowana na tę okoliczność impresja muzyczna inspirowana zbiorami dzieł sztuki Regionalnego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Częstochowie, którą pilotuje „Hary” Łozowski.
Wybór prac: członkowie Rady Artystycznej Towarzystwa: Tomasz Lubaszka, Marian Panek, Anita Grobelak, Piotr Dłubak
Fotografie z aranżacji wystawy: Piotr Dłubak
Projekt plakatu: Szymon Parafiniak
Posłowie: Anita Grobelak
RED, tekst: Anita Grobelak