POLITECHNIKA I EDUKACJA EKOLOGICZNA


Pięciolecie istnienia Wydziału Inżynierii i Ochrony Środowiska na Politechnice Częstochowskiej stało się okazją, by zorganizować Ogólnopolską Konferencję Naukowo – Dydaktyczną “Perspektywy i zadania edukacji ekologicznej w XXI wieku”, połączoną z ogólnopolskim spotkaniem dziekanów. Komitetem organizacyjnym kierował prof. Grzegorz Malina, patronat Ministerstwa Środowiska uzyskano dzięki pośrednictwu senatora Januarego Bienia (współtwórcy istnienia Wydziału).
Spotkanie odbyło się 10-11 czerwca. Przedstawiono na nim doświadczenia z prowadzonych form edukacji ekologicznych w takich uczelniach jak: Politechnika Krakowska, AGH, Politechnika Wrocławska, Politechnika Lwowska, Politechnika Radomska, Politechnika Łódzka, Politechnika Gdańska, UMCS lubelski i – oczywiście – nasza Politechnika i WSP. Dorobek naszej Politechniki w zakresie edukacji ekologicznej prezentowali Marta Janosz – Rajczyk i Rafał Rajczyk. “Należy zastanowić się nad tym, w jakim stopniu Wydział może pomóc tym spośród swoich absolwentów, którzy nie potrafią znaleźć pracy” – rozważali częstochowscy naukowcy. Proponują rozszerzenie możliwości kursów uzupełniających wiedzę absolwentów w zależności od potrzeb w danym regionie. W swoim Wydziale przewidują tworzenie nowych kierunków, odpowiadających wyzwaniom czasu, takich jak: zarządzanie środowiskiem z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju, finansowanie inwestycji proekologicznych, informatyka stosowana w dziedzinie inżynierii i ochrony środowiska, ochrona środowiska oraz BHP na stanowisku pracy, kształtowanie krajobrazu i turystyka proekologiczna.
Czesław Puchała z WSP prezentował przedmiot edukacja ekologiczna wprowadzony na V roku studiów. Na jego realizację przewidziano 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń. Prócz prezentacji oferty kształcenia Czesław Puchała przedstawił wyniki badań świadomości ekologicznej osób studiujących kierunki: ochrona środowiska i chemia. Badania potwierdziły fakt, że najlepszą wiedzą z zakresu ekologii wykazali się studenci ostatniego roku kierunku ochrony środowiska. Nie brakło jednak odpowiedzi budzących zaskoczenie. W pytaniu dotyczącym rodzaju energetyki, jaki należy rozwijać, w odpowiedziach prymat stawiano na elektrownie wodne i wiatrowe; więcej też zwolenników miały elektrownie atomowe i węglowe niż np. wykorzystujące biomasę czy geotermę. Ponad 40% studentów obu specjalności nie znało pojęcia biodegradacji. Ponad 30% nie kojarzyło określenia “zdrowa żywność” z ekologicznymi gospodarstwami rolnymi. Gdy to zestawić z wysokim odsetkiem prawidłowych odpowiedzi na inne pytania, wnioski same się nasuwają. Studia na kierunkach ochrony środowiska i chemii powinny być bardziej interdyscyplinarne. Co istotniejsze – dobrze byłoby, gdyby przedmiot “edukacja ekologiczna” nie ograniczał się do kierunku ochrona środowiska, by był dostępny także na innych kierunkach pedagogicznych.
Konferencja przygotowana przez Politechnikę Częstochowską wykazała, że w naszym mieście jest mocne zaplecze kadrowe i instytucjonalne, by prowadzić edukację ekologiczną na wysokim poziomie.

JAROSŁAW KAPSA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *