„Festiwal 3 Światy” – druga edycja wydarzenia na Politechnice Częstochowskiej


W dniach 7 i 8 grudnia br. Politechnika Częstochowska gościć będzie uczestników „Festiwalu 3 Światy”. Organizatorzy wydarzenia, którymi są Wydział Zarządzania Politechniki Częstochowskiej oraz Zespół Szkół Przemysłu Mody i Reklamy im. W. S. Reymonta w Częstochowie, kierują je ku ludziom młodym – studentom oraz uczniom szkół średnich. Porusza bliską im tematykę, jaką stanowią wartość i jej postrzeganie w różnych aspektach życia. Szczegóły organizatorzy przybliżyli podczas briefingu prasowego na Wydziale Zarządzana P. Cz. w poniedziałek 4 grudnia. „Pod pojęciem „trzy światy” kryją się pojęcia świata realnego, wirtualnego oraz świata opowiadanego” – wyjaśniła mediom rzecznik prasowa Politechniki dr inż. Katarzyna Brendzel.

 

 

Festiwal rozpocznie się o godz. 9.30 w czwartek 7 grudnia br. w Auli Wydziału Zarządzania. Pół godziny później w tym samym miejscu zaplanowano prelekcje i debatę w stylu oksfordzkim poświęcone Programowi Profilaktyki Uzależnień. W tej części tej części wydarzenia wystąpią:

– Marcin Olkowicz, edukator, HR manager, wykładowca Uniwersytetu SWPS z prelekcją „Kogo to obchodzi? – czy możliwe jest skuteczne komunikowanie problematyki uzależnień?”

– Karolina Dobosz-Michalczyk, psycholog, pracownik ZSPMiR im. W.S. Reymonta – prelekcja „Spożywanie alkoholu przez młodzież jako wyraz autoagresji”.

– Debata prowadzona przez młodzież ZSPMiR im. W.S. Reymonta i IX LO im. C.K. Norwida pt. „Alkohol rzecz zbędna?”

Zakończenie tej części przewidziano na godz. 12.30.

W tym samym czasie w sali 011 Wydziału miejsce mieć będą 3 panele dyskusyjne. Pierwszy z nich pt. „Świat opowiadany: Magia słowa czy wartość obrazu” poprowadzą dr hab. Piotr Pachura oraz dr hab. Jacek Sztuka, obydwaj Prof. PCz z Wydziału Zarządzania tej  uczelni. Oprócz nich głos zabierze Zbigniew Brzeziński, ekspert Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa, Lider Grupy Roboczej Edukacja i Kariera, Specjalista w Miejskim Urzędzie Pracy w Kielcach.

Drugi panel poprowadzą dr hab. Tomasz Nitkiewicz prof. PCz z  Martą Zagożdżon, Dyrektor ds. PR i komunikacji w ConTrust Communication Ekspert Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa. Tytuł panelu: „Świat realny. W pułapce wartości: prawdy, półprawdy i kłamstwa”.

Trzeci panel poświęcony tematowi: „Świat wirtualny: Wirtualna aksjologia i myślące maszyny” poprowadzą doktorzy: Sebastian Skolik i Maciej Sobociński wespół z Maciejem Nowickim, dyrektorem kreatywnym w All Things AI i jednocześnie ekspertem Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa.

„Panele dyskusyjne są w tym roku chyba trudniejsze. Będziemy mówić o wartościach, w sensie funkcjonowania społeczeństwa, biznesu, na takim poziomie realnym, czyli greenwashingu czy sportwashingu. Czyli tym wszystkim co stanowi jakby pewną grę prawdy, półprawdy, albo nawet kłamstw. To znaczy że wartości są nam komunikowane często tylko i wyłącznie, żeby zarabiać pieniądze. To znaczy że one nie istnieją obiektywnie, tylko są częścią gry biznesu ze społeczeństwem. Nad tym chcemy się zastanowić jeśli chodzi o panel pierwszy – świat realny” – powiedział podczas briefingu prof. Pachura.

„Jeśli chodzi o panel drugi, czyli świat wirtualny, mamy masę tematów do przedyskutowania” – uznał prof. Pachura. „Kwestie, które aktualnie są podnoszone: tożsamość sztucznej inteligencji, czy ona ma jakieś prawa? Czy powinna je mieć? W jaki sposób może być wykorzystywana przez ludzi? Czy ona może być eksploatowana dla zabawy czy ma służyć jakimś celom? Widzimy w świecie biznesu jak to rezonuje, jeżeli chodzi o kwestię Open AI czy kwestię wszystkich biznesów związanych ze sztuczną inteligencją. To jest dynamiczny proces. Przygotowując ten panel wirtualny okazuje się, i nie jest to żadne zaskoczenie, że młodzi ludzie, studenci, panują nad sztuczną inteligencją w sposób dużo większy niż fachowcy akademiccy, którzy się nią zajmują. To są ludzie, którzy w tym momencie planują swoje start-upy w oparciu o narzędzia sztucznej inteligencji” – kontynuował profesor.

Rozmówca odniósł się następnie do trzeciego panelu. „Jeżeli chodzi o trzeci panel, czyli świat opowiadany, czyli ten świat pewnej narracji, jaka jest nam narzucana, no to tutaj mamy na przykład taki problem, na ile my jako społeczeństwo mamy jakąkolwiek kontrolę nad technologią. To znaczy okazuje się od wielu dziesięcioleci, że nie mamy żadnej kontroli nad technologią, że technologia rozwija się kompletnie niezależnie od potrzeb społecznych. Mamy przykład chociażby ze sztuczną inteligencją, na razie nie wiadomo czy ona służy do zabawy czy nie. Ale proszę zobaczyć, że jeżeli my prowadzimy dialog ze sztuczną inteligencją, bo jest to jednak jakiś rodzaj dialogu, to w tym momencie okazuje się, że być może to sztuczna inteligencja opowiada nam  świat.”

Drugi dzień imprezy, piątek, zgromadzi zainteresowanych w Klubie Politechnik przy Al. Armii Krajowej 23/25. Po otwarcie przewidzianym na godz. 10.00 wystąpią: Mirella Panek-Owsiańska – przewodnicząca jury konkursu „Magia wartości – influencerzy dobra” organizowanego w ramach Festiwalu oraz Anita Morga – przedstawicielka Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko”. Fundacja jest partnerem konkursu.

Przy tej okazji wystawiony zostanie półgodzinny spektakl Teatru „Radwanek” prowadzonego przez „Mimo Wszystko” pt. „Wszyscy jesteśmy z jednego ogródka”. Kolejne pół godziny wypełni pokaz filmów i plakatów reklamowych nadesłanych na konkurs „Magia wartości – influencerzy dobra”.

W samo południe ogłoszeni zostaną laureaci i otrzymają przewidziane regulaminem nagrody przyznane w 2 kategoriach: film reklamowy i plakat reklamowy. Laureaci pierwszych miejsc otrzymają po 2.000 złotych, za drugie miejsce po 1.000 złotych, a trzecie miejsce podium nagrodzone zostanie kwotą 500 złotych. Będzie to już ostatni punkt tegorocznego Festiwalu.

           

Jan Słupski

 

Opis fotografii: Briefing prasowy, poniedziałek 4 grudnia br., od lewej dr inż. Katarzyna Brendzel, rzecznik prasowy Politechniki Częstochowskiej, dr hab. Piotr Pachura, prof. P. Cz., dr hab. inż. Iwona Otola, prof. P. Cz., dyrektor Z. S. Przemysłu Mody i Reklamy im. W. S. Reymonta Dariusz Zając, on-line na ekranie Anita Morga z Fundacji Anny Dymnej „Mimo Wszystko” oraz Magdalena Spisak z Sektorowej Rady ds. Kompetencji Komunikacja Marketingowa.

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *