Dwa oblicza muzyki polskiej


Koncert premierowy „Dwa oblicza polskiej muzyki”, który obędzie się 21 października w ramach „Czwartkowych Wieczorów z Chórem” to starcie dwóch bardzo odmiennych twórców polskiej muzyki XX wieku, których twórczość na płytach uwiecznił w tym roku Chór Filharmonii Częstochowskiej – wspomnianego Andrzeja Koszewskiego i Juliusza Łuciuka – krakowsko-częstochowskiego kompozytora, który zmarł 17 października ubiegłego roku.

 

„Otóż – mówiąc najprościej – Andrzej Koszewski stwierdził, że zespół chóralny posiada analogiczne możliwości w zakresie kształtowania barwy brzmienia, jak orkiestra symfoniczna, i można go traktować podobnie, choć z zachowaniem pełnego szacunku dla ludzkiego głosu, w estetyce określonej przez dobry smak i dążenie do utrzymania efektu dźwiękowego w ramach sztuki wysokiej i będącego do zaakceptowania również dla słuchacza Palestriny, czy Bacha. Dlatego wszystkie niestandardowe środki artykulacyjne, a także gwizd i szept, często biorący się z wykorzystania właściwości języka polskiego, dość powszechnie uważanego za „szeleszczący”, użyte są w sposób przemyślany i w pełni uzasadniony, nigdy dla samego efektu jako takiego.” – pisze prof. Maciej Negrey w opisie płyty „Andrzej Koszewski – Choral Works,  czwartej już płyty z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella”, którą od roku 2018 r. wydaje Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod dyrekcją dr Janusza Siadlaka.

Koncert premierowy „Dwa oblicza polskiej muzyki”, który obędzie się 21 października w ramach „Czwartkowych Wieczorów z Chórem” to starcie dwóch bardzo odmiennych twórców polskiej muzyki XX wieku, których twórczość na płytach uwiecznił w tym roku Chór Filharmonii Częstochowskiej – wspomnianego Andrzeja Koszewskiego i Juliusza Łuciuka – krakowsko-częstochowskiego kompozytora, który zmarł 17 października ubiegłego roku.

W kontrze do orkiestry ludzkich głosów tworzonej przez Koszewskiego zabrzmi klasyczne Vesperae in Assumptione Beatae Mariae Virginis Łuciuka, które stanowi wspaniałą wizytówkę kompozytora. Łuciuk w swoich Nieszporach pokazał dokładnie to do czego sięgać w swojej twórczości kochał najbardziej – tradycję wiary. Wykorzystanie cytatów chorałowych, spokój płynący z każdej części dzieła, a także umiejętne tworzenie mistycznej aury średniowiecza tworzy dzieło kompletne i spójne. Wyjątkowe nie tylko dla naszej rodzimej kultury, ale dla całej europejskiej spuścizny muzyki sakralnej.

Chór Filharmonii Częstochowskiej wydał w tym roku dwie płyty z cyklu „Antologia polskiej twórczości a cappella” mając tym samym na swoim fonograficznym koncie już 5 monograficznych albumów z dziełami polskich kompozytorów.  „Dwa oblicza muzyki polskiej” to wspaniała okazja, aby zapoznać się z twórczością dwóch wybitnych polskich kompozytorów, porównać, dostrzec różnice i wielkie możliwości ludzkiego głosu w kreowaniu muzyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *