finał Częstochowskiej Ligi Licealnych Debat Oksfordzkich


W Urzędzie Miasta odbył się finał Częstochowskiej Ligi Licealnych Debat Oksfordzkich. Debaty w tej formule to trening przeróżnych umiejętności – od dykcji, przez argumentowanie, po uważne, krytyczne słuchanie i pracę zespołową.  Finał Częstochowskiej Ligi Licealnych Debat Oksfordzkich zorganizowano w sali sesyjnej 27 marca. 

Debata oksfordzka to bardzo sformalizowany rodzaj dyskusji: dwie drużyny toczą uporządkowany spór wokół prawdziwości postawionej tezy, wobec której zajmują ustalone wcześniej w wyniku losowania stanowisko. Formułę debaty oksfordzkiej zaszczepił w Polsce na początku lat 90. zmarły przed trzema laty prof. Zbigniew Pełczyński – polski i brytyjski filozof, wykładowca filozofii politycznej na Oxford University.

Temat, z którym musiały się zmierzyć dwie najlepsze w Częstochowie drużyny, brzmiał „Popularność influencerów i youtuberów przynosi więcej szkody niż pożytku”. Zagadnienie – co tu dużo mówić – świetnie dobrane na obecny czas, w którym o zjawisku influencerek i influencerów mających w social mediach tłumy followersów rozmawiają socjologowie, psychologowie społeczni, eksperci od mediów, czy dziennikarze – informujący o zdarzających się w tym środowisku aferach, nadużyciach, manipulacjach czy zwykłych kłamstwach.

W finale starły się – wyłącznie na argumenty –  drużyny I Liceum Ogólnokształcącego im. J. Słowackiego  i VII Liceum Ogólnokształcącego im. M. Kopernika. Debata zakończyła się triumfem reprezentacji ,,Kopernika”. II miejsce zajęła – rzecz jasna – ekipa ,,Słowackiego”, ale laury odebrały również  reprezentacje II LO im. R. Traugutta i V LO im. A. Mickiewicza – za III miejsce ex aequo.

Częstochowska Liga Licealnych Debat Oksfordzkich to projekt zainicjowany w tym roku szkolnym przez Wydział Edukacji UM i I Liceum Ogólnokształcące. Adresowany był do częstochowskiej młodzieży ze szkół średnich, mając na celu rozwijanie umiejętności publicznego przemawiania i prowadzenia sporu w sposób klarowny i merytoryczny. Międzyszkolne potyczki na argumenty trwały od września do marca.

(fot. Łukasz Kolewiński/UM)

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *