POLSKIE RADIO POLECA / Pierwsza dama polskiej batuty


Agnieszka Duczmal
Diamentowe Batuty vol. 2   (wersja z autografem)

14 listopada 2021 roku, w dniu uhonorowania Agnieszki Duczmal – pierwszej kobiety – przyznawaną od 1995 roku przez Zarząd Polskiego Radia nagrodą Diamentowej Batuty, w serii prezentującej laureatów tego wyróżnienia, ukazuje się przedpremierowo, na pięć dni przed pojawieniem się w sklepach, dwupłytowy album  zatytułowany: „Diamentowe batuty. Agnieszka Duczmal”.

Kolekcja, w której pojawią się nagrania wszystkich laureatów tej  prestiżowej nagrody, przyznawanej za wybitne, kreacje artystyczne, rozsławianie muzyki polskiej w kraju i zagranicą oraz przybliżanie jej milionom słuchaczy Polskiego Radia, jest wydawana przez Agencję Muzyczną Polskiego Radia z inspiracji Małgorzaty Małaszko, dyrektor Programu 2 Polskiego Radia. Jest to drugi album w serii – pierwszy zawierał przekrój nagrań dokonanych pod batutą Jana Krenza.

Historia i kariera Agnieszki Duczmal, pierwszej Polki i jednej z nielicznych kobiet na świecie, która w latach 60. ubiegłego wieku zdecydowała się na studia dyrygenckie udowadnia, że wizja i wytrwałość to podstawa każdego działania, także w sztuce.

Już w czasie studiów, w 1968 roku Duczmal stworzyła orkiestrę kameralną pod nazwą Pro Musica, którą nieprzerwanie kieruje do dziś, jakkolwiek pod zmieniającymi się nazwami. Od 1988 roku zespół nosi nazwę Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”.

Liczba osiągnięć, nagród i sukcesów, jakie są udziałem Agnieszki Duczmal i jej orkiestry jest niemal niepoliczalna. Nie od rzeczy będzie wspomnieć, że jako pierwsza kobieta stanęła za pulpitem dyrygenckim w słynnej mediolańskiej La Scali.

Prezentowane na diamentowym wydawnictwie dwa wydarzenia mają specjalne znaczenie w drodze artystycznej Agnieszki Duczmal.

W lutym 1978 roku, w finale IV Festiwalu Młodych, Agnieszka Duczmal zadyrygowała Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Maestra rozpoczęła od Walca Mefisto – kompozycji Franciszka Liszta. Drugą część wieczoru wypełniła I Symfonia g-moll op. 13 Piotra Czajkowskiego. Umieszczony na pierwszej płycie wydawnictwa koncert Agnieszki Duczmal w Filharmonii Narodowej stanowił zwieńczenie jej debiutanckiej drogi.

Na drugiej płycie prezentujemy zapis obszernych fragmentów niemal całkowicie zapomnianej opery Haendla „Sosarme”. To nagranie, które Agnieszka Duczmal dokonała ze swą orkiestrą i doborową stawką solistów w dniach 25-30 listopada 1980 roku, w Auli Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, stanowi jeden z najjaśniejszych diamentów na jej batucie. Był to też moment ukoronowania świadomie zarzuconego operowego wątku w jej koncertowej działalności dyrygenckiej.

Agnieszka Duczmal otworzyła drzwi i przetarła szlaki, po których poszły inne utalentowane Polki – dyrygentki.

UWAGA: pierwszych 54 zakupionych w przedsprzedaży płyt CD będzie podpisane przez Agnieszkę Duczmal.

Tytuł: Diamentowe Batuty vol. 2 – Agnieszka Duczmal
Wykonawca/autor: Orkiestra Amadeus
Data premiery: 2021-11-19

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *