Inteligencja emocjonalna to klucz do sukcesu


Cztery kobiety: Sylwia, Magda, Martyna i Sylwia stworzyły w Częstochowie miejsce, w którym osoby w wieku od 12 do 25 lat poznają siebie, swoje reakcje, zachowanie, uczucia i możliwości. Ty miejscem jest Akademia na miękko. – W naszym życiu osobistym i zawodowym dużą rolę odgrywa inteligencja emocjonalna, która ma wpływ na to, jak wykorzystujemy swoją wiedzę i umiejętności, jak radzimy sobie w sytuacjach trudnych, czy wierzymy w swoje możliwości, czy myślimy samodzielnie, czy radzimy sobie z emocjami. I to jest główny zakres naszej pracy – mówią założycielki.

Rozmawiamy z Sylwią Szymczyk, jedną z założycielek Akademii.
Czym jest inteligencja emocjonalna?
– Inteligencja emocjonalna według Daniela Golemana to zdolność rozumienia siebie, własnych emocji, kierowania i kontrolowania ich, zdolność samomotywacji, empatia oraz umiejętności o charakterze społecznym. Dla mnie to po prostu świat uczuć i relacji ze światem i innymi.
Szkoła to miejsce, w którym rozwijane są kompetencje twarde – a co z kompetencjami miękkimi? Czy w szkołach wspiera się rozwój emocjonalny uczniów?

– Z naszych rozmów z młodzieżą i ich rodzicami oraz własnych doświadczeń wynika, że w szkole brakuje zajęć, które wspierałyby rozwój emocjonalny młodzieży. Mam na myśli tutaj przede wszystkim zajęcia cykliczne, systematyczne. Zdarzają się bowiem projekty w szkołach, które uczą młodzież pomagania, współczucia, dbania o środowisko czy sprawność fizyczną, natomiast poruszają one niewielki obszar szeroko pojętej inteligencji emocjonalnej. Szkoła przekazuje głównie wiedzę, uczy umiejętności, które można ocenić, zmierzyć i rozwijać poprzez dalsze ćwiczenia. W Akademii chcemy zająć się tylko i wyłącznie kompetencjami miękkimi czyli takimi, które związane są z zachowaniem, postawami czy relacjami, które wynikają z naszego emocjonalnego rozwoju.

Czego można się nauczyć, co odkryć na warsztatach i – do czego to się przyda?
– To jest bardzo ciekawe pytanie, choć nie łatwo na nie odpowiedzieć. Każdy z nas może nauczyć się czy odkryć w sobie coś innego, mimo tej samej tematyki. Jest to bardzo indywidualne i właśnie to chcemy niejako pielęgnować u uczestników. Naszym zamysłem jest to, aby każdy kto przyjdzie na warsztaty czuł się wyjątkowy ze swoimi myślami, uczuciami, czy oczekiwaniami. Kładziemy nacisk na samodzielność w odkrywaniu swoich mocnych stron, pomagamy w szukaniu odpowiedzi na pytania o sobie, o tym kim jestem, co lubię a co mogę zmienić. To wszystko przyda się do zrozumienia dla własnych emocji i emocji innych ludzi, do wzrostu poczucia szczęścia i satysfakcji z życia, do poprawy komunikacji i relacji z innymi czy też do wiary we własne siły.

Jakie metody mają pomóc w lepszym poznawaniu siebie?
– Praca w małych grupach (max. 12 osób), praca w parach, praca samodzielna, praca domowa (dla każdego uczestnika minibook z ćwiczeniami), gry i zabawy szkoleniowe ( karty do pracy z wyobraźnią, cytaty motywujące, kostki z symbolami, rysowanie, tworzenie rzeźb z papieru czy innych materiałów, krótkie filmiki tematyczne, tabele emocji i stanów uczuciowych itp.).

Jakie wnioski macie Panie po pierwszych zajęciach?
– Pierwsze zajęcia odbyły się pod hasłem „Marzenia”. Temat bardzo twórczy a jednocześnie wymagający, bo stawiający pytanie: co tak naprawdę chcę? Uważam, że młodzież bardzo ciekawie opowiada o sobie, choć nie wprost – bardziej przez opis sytuacji. Ma dużo do powiedzenia o tym co chce robić – bardziej ogólnie. Trudniej jednak określić im emocje, które przy tym towarzyszą, czy też powiedzieć o tym dlaczego właśnie to wybierają czy jaką drogę mają do pokonania aby to osiągnąć. A my chcemy, aby nauczyli się poprzez aktywny udział w warsztatach rozpoznawać emocje towarzyszące decyzjom, czy też motywować swoje wybory.

Uczestnicy warsztatów są podzieleni na trzy grupy wiekowe. Czym różnią się zajęcia poszczególnych grup?
– Sam program zajęć jest taki sam. W przypadku młodszych uczniów dopasowujemy swój język i jakość tłumaczenia zadań do młodszych odbiorców. Więcej wyjaśniamy i opisujemy. Nasz język przekazu dla tej grupy jest najprostszy, ale też bogaty w porównania czy metafory. Podział grupowy wynika bardziej z potrzeby nastolatków pracy w podobnej grupie rówieśniczej.

Zajęcia mogą się chyba najbardziej przydać osobom skrytym i nieśmiałym, a to właśnie ich najtrudniej zachęcić do udziału w zajęciach, gdzie trzeba opowiadać o sobie na forum i gdzie pracuje się w grupach…
– Zajęcia są grupowe, ale główną zasadą jest to, że nikt nic „nie musi” a jednocześnie panuje zasada dyskrecji. Zawsze może być ktoś, kto będzie wolał być obserwatorem. Natomiast z doświadczenia wiem, że atmosfera, która tworzy się podczas tego typu zajęć sprawia, że każdy chce mimo wszystko coś powiedzieć. Nawet jeśli tego nie robi to praca własna, słuchanie innych to wartość dodana.
Dziękuję za rozmowę.


Spotkania w ramach Akademii na miękko odbywają się w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie. Zapisy:akademia.na.miekko@gmail.com,telefon: 696 178 477. Koszt: 99zł, w tym: opłacenie sali, trenerów, materiałów szkoleniowych (autorskie, specjalnie przygotowane tematycznie na każde zajęcia do pracy w domu i na zajęciach), catering (woda, zdrowe przekąski, owoce). Zajęcia odbywają się raz w miesiącu. Grupy wiekowe:12-15 lat, 16-19 lat, 20-25 lat. Każde zajęcia mają temat przewodni wokół, którego koncentruje się warsztat.

ANNA GAUDY

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *