Wszystko zagrało, od pierwszego po ostatni koncert


1 maja od ponad dwóch dekad jest w Częstochowie wyjątkowym muzycznym świętem. W tym roku zbiegło się ono z ważnymi jubileuszami: 80. urodzinami prof. Wojciecha Kilara i 20-leciem Polskiej Federacji Pueri Cantores. To właśnie one stanowiły motyw przewodni koncertu inauguracyjnego 22. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.

1 maja od ponad dwóch dekad jest w Częstochowie wyjątkowym muzycznym świętem. W tym roku zbiegło się ono z ważnymi jubileuszami: 80. urodzinami prof. Wojciecha Kilara i 20-leciem Polskiej Federacji Pueri Cantores. To właśnie one stanowiły motyw przewodni koncertu inauguracyjnego 22. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”.
W Bazylice Jasnogórskiej zgromadziła się liczna publiczność, która chciała wysłuchać pięknych kompozycji w wykonaniu Katarzyny Trylnik, chórów Pueri Cantores i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Częstochowskiej pod dyrekcją Adama Klocka. Zabrzmiała historia Polski zaklęta w trzech utworach Wojciecha Kilara: „Bogurodzica”, „Angelus” i „Exodus”. Kompozytor był wzruszony zarówno koncertem, jak i wystawą fotografii Zdzisława Sowińskiego, której wernisaż poprzedził uroczyste otwarcie Festiwalu.
Wszystkich tych, którzy chcieliby jeszcze raz przeżyć emocje towarzyszące inauguracji, z radością informujemy, że koncert będzie transmitowany na antenie TVP Katowice i TVP Kultura.
Wieczorny koncert muzyki na harmonikę szklaną i verrofon wprowadził publiczność w zupełnie inny klimat. Cisza, skupienie i delikatne dźwięki szklanych instrumentów zaczarowały słuchaczy. Wszyscy zgodnie potwierdzali, że to prawdziwy fenomen, jakiego dotychczas w Częstochowie nie było.

Dzisiaj dalszy ciąg ciekawych wydarzeń: o godz. 18.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim odbędzie się koncert muzyki synagogalnej, a o godz. 21.00 w Kościele św. Jakuba Apostoła zabrzmi muzyka na fletnię Pana.

3 maja to stały termin koncertu prawykonań sakralnych – jednego z najważniejszych punktów programu każdej edycji Festiwalu „Gaude Mater”. W Kościele Seminaryjnym zabrzmiały utwory laureatów Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Musica Sacra”: Bartosza Kowalskiego (I nagroda), Phillipa Armstronga Cooke’a (II nagroda), Michała Malca (III nagroda), Douglasa Gary’ego Pew (nagroda specjalna). „Bardzo ciekawe kompozycje” – zgodnie twierdziła publiczność po zakończeniu koncertu.
Po utworach nagrodzonych w konkursie zabrzmiały kompozycje polskich twórców: Pawła Sydora, Łukasza Urbaniaka, Pawła Łukaszewskiego i Mariana Borkowskiego. Szczególnie miejsce w programie koncertu miał utwór Romualda Twardowskiego „Lux aeterna”, poświęcony pamięci Krzysztofa Pośpiecha.
Wcześniej, w Ośrodku Promocji Kultury „Gaude Mater”, uczestnicy seminarium muzykologicznego wysłuchali wykładu Wacława Panka o polskich hymnach. Przed południem na Jasnogórskich Błoniach odbyła się Inauguracja Liturgiczna – w promieniach słońca młodzi chórzyści zrzeszeni w Polskiej Federacji Pueri Cantores wykonali „Mszę Świętokrzyską” Jana Maklakiewicza.
Wieczorny spektakl „Przejście” to punkt obowiązkowy dla wszystkich miłośników teatru Leszka Mądzika, choć wczoraj na widowni mogło zasiąść tylko 40 osób. Ciemnościom towarzyszyły niezwykłe dźwięki trąbki Tomasza Stańko. Po spektaklu publiczność opuszczała Konduktorownię w zadumie, głęboko poruszona obrazami przedstawionymi przez Scenę Plastyczną KUL.

Dzisiejsze propozycje to wystawa malarstwa i koncert muzyki dawnej. O godz. 17.00 w Galerii OPK zaprezentujemy obrazy Kazimierza Bednarza. O godz. 19.00 w Kościele Seminaryjnym Akademie für Alte Musik Berlin oraz sopranistka Joanne Lunn wykonają kantaty Jana Sebastiana Bacha.

Na ten koncert niecierpliwie czekali wszyscy wielbiciele muzyki dawnej. Liczna widownia wypełniła wczoraj Kościół Seminaryjny, aby posłuchać pięknych Kantat Jana Sebastiana Bacha. Długie owacje na stojąco potwierdziły zachwyt muzyką baroku oraz chęć poznawania jej, odkrywania na nowo. Wykonawcy – zespół Akademie für Ale Musik Berlin oraz brytyjska sopranistka Joanne Lunn – podbili serca festiwalowej publiczności.
4 maja to też dzień zakończenia seminarium muzykologicznego. Marek Dyżewski podczas swojego wykładu próbował wspólnie z słuchaczami znaleźć odpowiedź na pytanie „Czy muzyka złagodzi obyczaje?”. Dyskusja na temat wychowawczej roli muzyki podsumowała tegoroczne spotkanie dyrygentów chórów i muzykologów.
Popołudniu w Galerii OPK odbył się wernisaż wystawy malarstwa Kazimierza Bednarza. „Staram się być blisko duchowości człowieka” – mówił o swojej twórczości sam autor, wspominając jednocześnie swojego nauczyciela Jerzego Nowosielskiego.

Przedostatni dzień Festiwalu „Gaude Mater” to dwa wydarzenia muzyczne: koncert zespołu Gregorian (Hala Polonia, godz. 18.00) i muzyka cerkiewna w wykonaniu Cosmic Voices – chór wystąpi w Kościele Prawosławnym o godz. 21.00.

Niepowtarzalne muzyczne widowisko zdominowało piąty – przedostatni dzień Festiwalu „Gaude Mater”. Charyzmatyczni instrumentaliści, gra świateł i przeboje gwiazd muzyki pop i rock stylizowane na średniowieczny chorał – koncert zespołu Gregorian przyciągnął wczoraj do Hali Polonia ponad 1000 osób. Występ muzyków długo oklaskiwała publiczność, która przyjechała do Częstochowy z całego Śląska.
Wieczorny koncert muzyki cerkiewnej miał bardziej nastrojowy charakter. Delikatny śpiew Cosmic Voices form Bulgaria i sopranistki Iny Kanchevy pod dyrekcją Vanii Monevy wypełnił Kościół Prawosławny, a słuchająca tej modlitwy publiczność była urzeczona niebiańskimi głosami artystek. Wywołane na bis Bułgarki zaśpiewały białym głosem. Słuchacze z zachwytem mówili: „Rozdzwoniły się dzwony!”.

Dzisiaj ostatnie wydarzenie tegorocznej edycji „Gaude Mater”. Na finał zabrzmi Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta. Będzie to koncert poświęcony pamięci Krzysztofa Pośpiecha, pierwszego dyrektora Festiwalu.

Na finał 22. edycji Festiwalu w Bazylice Jasnogórskiej zabrzmiało Requiem d-moll KV 626 W. A. Mozarta w wersji liturgicznej. Wystąpili: Iwona Hossa, Joanna Grocholska, Tomasz Krzysica, Wojciech Gierlach, Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis, Schola Gregoriańska Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej. Całością pokierował Jan Łukaszewski. „Takiego Reqiuem jeszcze nie słyszałem!” – powiedział jeden z słuchaczy po koncercie.

Koncert był też okazją do wręczenia nagród i wyróżnień. Odznaki honorowe „Zasłużony dla Kultury Polskiej” otrzymali Włodzimierz Chwalba, Jerzy Guła i Jan Mroczek. Wśród wyróżnionych znalazło się również dwóch przedstawicieli Ośrodka Promocji Kultury „Gaude Mater”: Mariola Florek i Robert Sękiewicz. Podczas koncertu nagrodę odebrał też Jan Łukaszewski i Schola Cantorum Gedanensis – chór zdobył Fryderyka, przyznawanego przez Akademię Fonograficzną, w kategorii Album Roku Muzyka Współczesna za płytę New Polish Music For Choir.

Koncert finałowy poświęcony był pamięci Krzysztofa Pośpiecha, pierwszego dyrektora Festiwalu.

22. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” przechodzi tym samym do historii. Wspaniałe koncerty, najlepsi muzycy i niepowtarzalna publiczność, która licznie przychodziła na wszystkie wydarzenia i gorąco oklaskiwała artystów. Serdecznie dziękujemy Państwu za obecność i zainteresowanie Festiwalem i zapraszamy na kolejne koncerty.

r

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *