Fiskus przyjazny podatnikowi


Z nowym rokiem, na podstawie Zarządzenia Nr 39 Ministra Finansów z dnia 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, nastąpiły zmiany organizacyjne w Drugim Urzędzie Skarbowym w Częstochowie. Na czym one polegają i w jaki sposób wpłynęły na poprawę bieżącej obsługi petentów mówi Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie mgr Jan Wróblewski.

Z nowym rokiem, na podstawie Zarządzenia Nr 39 Ministra Finansów z dnia 21 września 2010 r. w sprawie organizacji urzędów i izb skarbowych oraz nadania im statutów, nastąpiły zmiany organizacyjne w Drugim Urzędzie Skarbowym w Częstochowie. Na czym one polegają i w jaki sposób wpłynęły na poprawę bieżącej obsługi petentów mówi Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie mgr Jan Wróblewski.

Jaki jest cel przeprowadzonej reorganizacji?
– Podstawowym założeniem zmian organizacyjnych jest ujednolicenie, standaryzacja i konsolidacja rozwiązań organizacyjnych w urzędach skarbowych. Celem nowej regulacji jest poprawa efektywności funkcjonowania służb podatkowych.

W Pana urzędzie powstała nowa komórka analiz i planowania. Czy mógłby Pan Naczelnik zdradzić naszym czytelnikom tajemnicę jej zakresu działania?

– Jednym z zadań powstałej komórki jest typowanie podmiotów do kontroli podatkowej i skarbowej. Odbywa się ono w oparciu o wytyczne i złożenia Ministerstwa Finansów zawarte w Krajowym Planie Dyscypliny Podatkowej, w którym opisane są obszary ryzyka. Kryteria typowania podmiotów w obszarach ryzyk, którymi kieruje się Wieloosobowe Stanowisko Analiz i Planowania umieszczone są na stronie internetowej Izby Skarbowej w Katowicach na Folderach Publicznych. Typowanie podmiotów do kontroli podatkowej i skarbowej odbywa się również w obszarach należących do zadań Naczelników Urzędów Skarbowych w zakresie realizacji polityki państwa.

Panie Naczelniku od czasu kiedy kieruje Pan Drugim Urzędem Skarbowym w Częstochowie, urząd ten wielokrotnie był nagradzany Certyfikatem „Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy”, a jego pracownicy przyswoili sobie pozytywne dla klientów urzędu wzorce zachowań. Jakie podjął Pan działania, aby stworzyć klimat wzajemnej życzliwości między urzędem a obywatelami?
– Kształtowanie pozytywnego wizerunku organu fiskalnego jest procesem trudnym, skomplikowanym i długotrwałym. Zmiana postrzegania urzędu skarbowego jako podstawowego instrumentu fiskalizmu, napotyka na przeszkody, które wymagają ze strony kierującego tym urzędem, umiejętności nie tyle natury zarządczej, co natury psychologicznej. Zmiana mentalności urzędniczej, kształtowanej bądź co bądź przez lata, jest wyzwaniem, któremu można nie sprostać. Przebudowa procesu myślowego urzędnika siedzącego za biurkiem i utożsamiającego się z jakąś bliżej nieokreśloną „quasi” wiedzą wymaga skomplikowanych zabiegów. Przeto – mając na uwadze te spostrzeżenia – obejmując stanowisko Naczelnika Urzędu, podjąłem radykalne działania w kierunku utrwalenia wśród moich współpracowników takich schematów myślowych i podjęcia takich czynności, które w sposób skuteczny zmienią ten niekorzystny obraz urzędniczej machiny, wyzwalający co najmniej niechęć, agresję, niskie mniemanie o kompetencjach, arogancję zachowań z obydwu stron biurka. Wszystkie te działania, które były sukcesywnie wdrażane, analizowane, częstokroć zmieniane, pozwoliły na skuteczne przeobrażenie wizerunku urzędu w organ podatkowy, który już nie może wywoływać strachu, niechęci bądź mniemania o pracujących tam niekompetentnych urzędnikach, szczycących się niezasadnie „urzędnikami urzędu skarbowego”.
Dziesięć lat mojego kierownictwa sprowadziło się przede wszystkim do wytworzenia atmosfery wewnątrz Urzędu, która stymuluje określone i pożądane zachowania wobec podatników. Oni nie są naszymi wrogami, a sprzymierzeńcami, bowiem to oni również są współorganizatorami naszych stanowisk pracy. Zależało mi również na utrwaleniu w mentalności urzędniczej (poprzez permanentną edukację) szerszego pojmowania rzeczywistości, która stoi na podatkach i naszej własnej roli w tym zakresie, wdrożeniu własnego systemu podnoszenia kwalifikacji w formie samokształcenia w zespołach tematycznych i monitorowanie zdobytych umiejętności i wiedzy. Takie poczynania okazały się skuteczne, bowiem współuczestnictwo w szkoleniu pozwala dobrze przyswoić wiedzę i przełożyć ją w rzeczywistość prezentowaną przez podatników i oczekujących od nas rozwiązania ich problemów. Zawsze przykładałem dużą wagę do uczestnictwa w wszelkiego rodzaju szkoleniach zewnętrznych, prezentacjach, bieżącego monitorowania linii, orzecznictwa i zrozumienia tychże częstokroć skomplikowanych uregulowań prawnych, a przede wszystkim zrozumienie celowości ich wprowadzenia. Starałem się wytworzyć atmosferę przyjaźni, sympatii, zrozumienia podatników, którzy muszą zmagać się częstokroć z realiami nie zawsze im sprzyjającymi,
a także stworzyć u pracowników poczucie uznania dla przedsiębiorczości, estymy dla godności podatników. Ważne było także utrwalenie wśród pracowników zasad wyboru priorytetów dla poszczególnych działań w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa. Niezmiernie istotne było prowadzenie racjonalnej polityki karno-skarbowej, w tym pouczenie podatnika. Uwrażliwienie na ewentualne zagrożenie skutkuje o wiele lepiej, aniżeli rygorystyczne kwalifikowanie czynów sankcjonowanych mandatami, grzywnami itp.,
Prowadziłem systematycznie spotkania z pracownikami. Permanentne monitorowanie zachowań urzędników wytworzyło niejako „obowiązkową” życzliwość, uprzejmość w bezpośrednich kontaktach z podatnikami.
Dziękuję Panu za rozmowę i gratuluję sukcesów.

mgr Jan Wróblewski pracownik skarbowości od 1993r. – Izba Skarbowa w Częstochowie, Zastępca Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zawierciu i od 2001r. Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Częstochowie.
W czasie kierowania Urzędem w Częstochowie otrzymał następujące wyróżnienia:
– pięć razy „Certyfikat Urzędu przyjaznego przedsiębiorcy” ( 2004r., 2005r., 2007r., 2008r., 2010r.) organizowany przez Min. Fin. i BCC,
– w VII Rankingu urzędów skarbowych organizowanym przez „Dziennik Gazetę Prawną „ – wyróżnienie wśród dużych urzędów w 2010r.
– w 2009 r. Urząd dostał wyróżnienie w zakresie „jako jedyny w kraju zakończył rozpoczęte w 2008 r. kontrole podatkowe” – „Rzeczpospolita” z dnia 22.09.2009r.
Oprócz osiągniętych wyróżnień w pracy merytorycznej jest też przeprowadzenie kapitalnego remontu budynku Urzędu – ocieplenie, izolacja pozioma i pionowa fundamentu budynku co spowodowało podwyższenie jakości stanu technicznego budynku.

PAWEŁ LECHOWSKI

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *