Licznik elektromobilności: ponad 20 tys. elektryków w Polsce


Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów wynika, że do końca 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było w sumie nieco ponad 20 tys. aut elektrycznych i hybryd plug-in – przy czym blisko połowę (48,3 proc. i 9 751 szt.) stanowiły samochody elektryczne, a 51,7 proc. to pojazdy hybrydowe plug-in (10 430 szt.).

 

Po polskich drogach jeździ już ponad 20 tysięcy samochodów elektrycznych. To jednak wciąż znikome liczby, jeśli porównać je z krajami zachodnimi, ale warto zauważyć spory wzrost nabytych samochodów w Polsce, zanotowany w samym tylko 2020 roku. Z danych cytowanych przez Samar wynika, że aut „na kabel”, czyli elektrycznych i hybryd plug-in, przybyło w 2020 roku niemal 10 tys., co jest wynikiem przeszło dwukrotnie lepszym od zanotowanego w roku 2019. Ja wynika z Licznika elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego w pierwszym półroczu 2019 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 1 836 samochodów osobowych z napędem całkowicie elektrycznym, a w 2020 roku – 2739. Warto przy tym zauważyć, iż w Polsce obserwuje się wzrost liczby zarejestrowanych hybryd plug-in, co może oznaczać, że coraz więcej klientów wybiera pojazdy, które przy jeździe miejskiej mają walory samochodu elektrycznego, a w dłuższej trasie nie mają ograniczeń wynikających z zasięgu.

To pozytywne zjawisko – rozwój elektromobilności – w Polsce napędzają nie tylko pojazdy cztero-, ale również dwukołowe, które dodatkowo przyczyniają się do redukcji korków w centrach miast.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów rozwija się również ogólnodostępna infrastruktura ładowania. Na koniec czerwca 2020 roku w Polsce funkcjonowały 752 stacje ładowania pojazdów elektrycznych (1 395 punktów). 33 procent stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67 proc. wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.

10 najpopularniejszych aut elektrycznych w 2020 roku

Liderem zostałą Škoda Citigo-e IV. Drugie miejsce przypadło Nissanowi Leafowi, a podium zamyka Renault Zoe. Mazda MX-30 doczekała się 222 rejestracji i przypadła jej czwarta lokata, co zasługuje na uznanie, bo auto pojawiło się w sprzedaży dopiero w drugiej połowie roku. Wtedy też na rynek trafił Volkswagen ID.3, który rok zamknął z wynikiem 189 rejestracji.

  1. Skoda Citigo — 516 egzemplarzy
  2. Nissan Leaf — 491 egzemplarzy
  3. Renault Zoe — 355 egzemplarzy
  4. Mazda MX-30 – 222 egzemplarze
  5. Kia e-Niro – 210 egzemplarzy
  6. Hyundai Kona – 206 egzemplarzy
  7. BMW i3 — 201 egzemplarzy
  8. Mercedes EQC – 191 egzemplarzy
  9. Volkswagen ID.3 – 189 egzemplarzy
  10. Opel Corsa-e 158 egzemplarzy

Podsumowując, warto jeszcze dodać, że rośnie popularność Tesli, która w 2020 roku znalazła się na 11. pozycji, z wynikiem 124 rejestracji modelu Tesla Model 3. Z kolei Model S oraz Model X znalazły odpowiednio po 17 klientów. W sumie w Polsce zarejestrowanych jest już niemal 1 tys. aut Tesli.

AS

 

 

  • Kolumnę dofinansowano ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.
  • Za treści zawarte w publikacji dofinansowanej ze środków WFOŚiGW w Katowicach odpowiedzialność ponosi Redakcja.
Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *