SIERPIEŃ W KINIE


Letnie seanse w OKF „Iluzja” to okazja do nadrobienia filmowych zaległości. Sierpniowy repertuar wabi różnorodnością gatunków i bogactwem zdobytych nagród.

 

W pierwszej połowie sierpnia częstochowski OKF zaplanował projekcje kilkunastu obrazów, wśród nich jest pakiet filmów z 45. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Program obejmuje wybrane filmy nagrodzone w trzech gdyńskich konkursach: Konkursie Głównym,  Konkursie Filmów Mikrobudżetowych i Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Ponadto w cyklu Kino Seniora będzie można obejrzeć film „Śniegu już nigdy nie będzie” w reż. M. Szumowskiej, zaś najmłodszym widzom, „Iluzja” – w ramach projektu „Wakacyjny iluzjonista” proponuje  „Elfinki” i „Raya i ostatni smok” oraz, granego już wcześniej, „Piotrusia Królika 2: Na gigancie”. W ciągu najbliższych kilkunastu dni na letnich kinomaniaków czekają: „Weselny toast”, „Republika dzieci”, „Po złoto. Historia Władysława Kozakiewicza”, „Intruz”, „Zabij to i wyjedź z tego miasta”, „Metamorfoza ptaków”,  „Sweat”, „Kraj”, „Supernova”,  „Jak najdalej stąd”, „Sprawa Tomka Komendy”, „Każdy ma swoje lato”, „Na rauszu”, „Ostatni komers”, „Czarna owca”, „Holiday” oraz przegląd najlepszych filmów krótkometrażowych z Festiwalu w Gdyni 2020.

Przed wejściem na tradycyjny seans do kina Widz zobowiązany jest do skorzystania z płynu do dezynfekcji rąk, znajdującego się w dozowniku w holu kasowym oraz zachowania bezpiecznego dystansu 2 metrów od innych osób w kolejce do kasy, przy wejściu i wyjściu z kina.

OKF rekomenduje zakup biletów ONLINE: przycisk KUP BILET w prawym górnym rogu na stronie kina Studyjnego OKF Iluzja www.okf.czest.pl. Przypominamy, że cały czas można korzystać także z Wirtualnej Sali na platformie www.mojeekino.pl. Czeka tam kilkadziesiąt interesujących filmów studyjnych – ich katalog jest ciągle poszerzany. Chcąc wesprzeć częstochowskie kino, wystarczy przed zakupem seansu wybrać i kliknąć w kafelek z logotypem OKF.

Cennik:
Bilet normalny 17 zł
Bilet ulgowy 15 zł
Kino Seniora 10 zł
Młody Iluzjonista 13 zł

Najlepsze z Gdyni 12 zł
W poniedziałki wszystkie bilety w jednej cenie 12 złPiotruś Królik 2: Na gigancie 

Reż. Will Gluck, Australia/USA, 85 min., 2021

Bea, Thomas i króliki stworzyli prowizoryczną rodzinę. I choć Piotruś Królik bardzo się starał, nie udało mu się pozbyć złej reputacji złośliwca. Kiedy Piotruś Królik ucieka z ogrodu, odkrywa, że jego złośliwość pomaga mu przetrwać w obcym świecie, ale kiedy zobaczy, że jego rodzina ryzykuje wszystkim, by go odnaleźć, będzie musiał podjąć decyzję: jakim króliczkiem chce być.

Weselny toast   

Reż. Laurent Tirad, Francja, 87 min., 2020

Ten wieczór jest dla Adriena koszmarem. Podczas rodzinnej kolacji, dowiaduje się, że będzie musiał wygłosić przemówienie na weselu siostry. Główny bohater jest neurotykiem, ma 35 lat i przeżywa głęboki kryzys. Dziewczyna, z którą właśnie się rozstał nie odpowiada na smsy, a bliscy skupiają się na absurdalnych rozmowach. Kto z Was nie chciałby uciec myślami z podobnego spotkania z bliskimi?

Republika dzieci  

Reż. Jan Jakub Kolski, Polska, 134 min., 2020

Z obrazów Jacka Malczewskiego ucieka gromada namalowanych przez mistrza postaci. Fauny, chimery, utopce, rusałki i inne fantastyczne istoty spod pędzla znanego malarza, przenoszą się na teren zarzecza we współczesnej Polsce, do krainy zwanej Mszarami. W jej pobliżu ma ruszyć niebawem wielka elektrownia, której uruchomienie spowoduje zalanie tysięcy hektarów ziemi wokół. Z domu dziecka w miasteczku przeznaczonym do zalania, wyrusza druga grupa bohaterów – to dzieci niepogodzone z decyzjami dorosłych, którzy chcą rozdzielić je na zawsze.

Po złoto. Historia Władysława Kozakiewicza       

Reż. Ksawery Szczepanik, Polska, 61 min., 2020

Historia życia legendarnego polskiego tyczkarza – Władysława Kozakiewicza, który na Igrzyskach Olimpijskich w Moskwie 1980 roku, na oczach milionów telewidzów toczył pasjonujący pojedynek z reprezentantem Związku Radzieckiego. W finale zdobył złoto i pobił rekord świata, ale wyprowadzony z równowagi pokazał sowieckiej publiczności niesportowy, obraźliwy gest.

Elfinki   

Reż. Ute von Münchow-Pohl, Niemcy, 78 min., 2019

Przez ponad 200 lat Elfinki żyły pod ziemią, ukrywając się przed ludźmi. Ale pewnego dnia elfinka Elfie, nie mogła już dłużej znieść ciasnoty i braku światła dziennego. Wraz z dwoma towarzyszami wyszła na powierzchnię ziemi w poszukiwaniu czegoś nowego. Tam spotka ich wiele zabawnych przygód oraz nawiążą przyjaźń z wyjątkową osobą – cukiernikiem Theo. To wszystko przypomni Elfinkom o ich prawdziwym celu w życiu: pomaganiu innym.

Intruz   

Reż. Natalia Meta, Argentyna/Meksyk, 90 min., 2020

Ines zarabia dubbingując filmy, a w wolnym czasie śpiewa w chórze. Psychiczna równowaga kobiety zaburzona zostaje przez niepokojące, trudne do zinterpretowania sny. Sytuacja znacznie się pogarsza podczas feralnego wydarzenia, do którego dochodzi w trakcie wakacyjnego wyjazdu. Ines jest w rozsypce, a jakby tego było mało, głos zaczyna odmawiać jej posłuszeństwa. Trudno jednoznacznie zdiagnozować tę dolegliwość, choć niektórzy przekonują, że wcale to nie musi być choroba, sugerując obecność ponadnaturalnej siły, tytułowego intruza, który zaatakował bohaterkę podczas snu.

Zabij to i wyjedź z tego miasta       

Reż. Mariusz Wilczyński, Polska, 88 min., 2020

Animacja Mariusza Wilczyńskiego „Zabij to i wyjedź z tego miasta” to dużo więcej niż film: to 14 lat życia poświęconych na realizację tego niesamowitego, osobistego projektu. To przyprawiająca o dreszcze podróż w przeszłość własną i kraju, wywoływanie duchów ludzi i miejsc, terapeutyczna opowieść o rodzinie i wzruszający hołd dla przyjaźni. Ten pełnometrażowy debiut pierwszego polskiego twórcy animacji, któremu retrospektywę zorganizowało prestiżowe nowojorskie Museum of Modern Art (MoMa), zrodził się z potrzeby zrozumienia, wybaczenia i miłości. Film Wilczyńskiego wskrzesza dzieciństwo z całym jego bagażem udręk i zachwytów, przywołuje tych, którzy odeszli, by dać im nowe życie.

Metamorfoza ptaków   

Reż. Catarina Vasconcelos, Portugalia, 101 min., 2020

Laureat Grand Prix i zdobywca Nagrody Publiczności 20. MFF Nowe Horyzonty, wyróżniony także nagrodą FIPRESCI na festiwalu Berlinale 2020. Misternie skomponowana i urzekająca swoim pięknem Metamorfoza ptaków to autobiograficzna, lecz niestroniąca od fikcji opowieść-wędrówka przez losy trzech pokoleń, podczas której na ekranie pojawiają się zarówno aktorzy, jak i członkowie rodziny reżyserki. W centrum zaś znajduje się figura matki-drzewa zapewniającej korzenie, ale i gałęzie, od których można się odbić, by odfrunąć.

Sweat         

Reż. Magnus von Horn, Polska/Szwecja, 100 min., 2020

Poruszający i wyrazisty portret polskiej influencerki. Niezwykle współczesny film o nowym rodzaju samotności w czasach social mediów. „Sweat” opowiada o trzech dniach z życia Sylwii Zając, influencerki fitness, która dzięki popularności w mediach społecznościowych zyskała status celebrytki. W internecie ma setki tysięcy followersów, w realu otacza ją grupa lojalnych współpracowników, a na imprezach każdy próbuje do niej podejść i ją poznać. Jednak kiedy jest w domu i wyłącza telefon, zostaje zupełnie sama. Choć Sylwia z łatwością, spontanicznie i bez cenzury dzieli się swoją codziennością z tysiącami nieznajomych, jej prywatne życie w ogóle nie przypomina kolorowego świata z Instagrama. Kiedy Sylwia zdecyduje się umieścić w sieci odważne nagranie, będzie ono początkiem serii wydarzeń, które staną się próbą zarówno dla niej, jak i dla nielicznych osób, którzy znają ją bliżej.

Kraj            

Reż. Maciej Ślesicki, Polska, 107 min., 2021

„Kraj” to film złożony z sześciu komediodramatów, które z przymrużeniem oka pokazują współczesną Polskę. Każdy z nich sprawdzi się jako oddzielna historia, razem stanowią spójną całość. Wszystkie bazują na z pozoru prozaicznych sytuacjach, które przybierają przewrotny obrót, doprowadzając bohaterów na skraj wytrzymałości.

Supernova    

Reż. Harry Macqueen, Wielka Brytania, 93 min., 2020

Sam i Tusker są razem od ponad 20 lat i kochają się bezgranicznie. Kiedy okazuje się, że niedługo mogą zostać rozdzieleni przez chorobę Tuskera, wyruszają w długą podróż i cieszą się z każdej spędzonej wspólnie chwili. Z każdym kolejnym dniem odkrywają jednak, że podchodzą zupełnie inaczej do tego, co jeszcze przed nimi, a ich związek zostaje wystawiony na najtrudniejszą próbę.

Jaj najdalej stąd

Reż. Piotr Domalewski, Polska/Irlandia, 93 min., 2020

Nowy film Piotra Domalewskiego, podobnie jak jego głośny debiut, obsypana nagrodami Cicha noc, to słodko-gorzka analiza poplątanych relacji rodzinnych. Ola to zbuntowana nastolatka, która marzy o własnym samochodzie i większej życiowej samodzielności. Niespodziewane i tragiczne wiadomości z Irlandii, gdzie od lat pracuje jej ojciec sprawiają, że wyrusza sama w daleką podróż. Los przeznacza jej nie lada wyzwanie – w imieniu rodziny ma sprowadzić ciało zmarłego do Polski.

Sprawa Tomka Komendy 

Reż. Jan Holoubek, Polska, 112 min., 2020

Debiut reżyserski Jana Holoubka, poruszający dramat sensacyjny, oparty na prawdziwych wydarzeniach, którymi żyła cała Polska. Fabularna opowieść o życiu Tomasza Komendy – młodego mężczyzny niesłusznie skazanego na 25 lat więzienia za gwałt i zabójstwo nastolatki. Twórcy filmu podejmują próbę znalezienia odpowiedzi na  nurtujące wszystkich pytania: jak to mogło się wydarzyć, dlaczego niewinny człowiek musiał aż 18 lat czekać w celi na sprawiedliwość?

Śniegu już nigdy nie będzie   

Reż. Małgorzata Szumowska, Niemcy/Polska, 113 min., 2020
Pewnego mglistego poranka w mieście pojawia się ON – atrakcyjny mężczyzna z prawdziwego, egzotycznego wschodu. Żenia, bo tak brzmi jego imię, ma dar. Jego ręce leczą, a oczy zaglądają w dusze samotnych kobiet. Mężczyzna zatrudnia się jako masażysta na bogatym osiedlu pod miastem. Pracując dla ludzi odgrodzonych murem od „gorszego” świata, poznaje ich historie i osobiste dramaty. Wkrótce niezwykłe zdolności Żeni odmienią życie każdego z nich.

Każdy ma swoje lato          
Reż. Tomasz Jurkiewicz, Polska, 77 min., 2020
Akcja debiutanckiego filmu Tomasza Jurkiewicza rozgrywa się w niewielkim, konserwatywnym miasteczku niedaleko Krakowa. Pogrążoną w marazmie lokalną społeczność niespodziewanie budzi przyjazd młodej, zbuntowanej dziewczyny (w tej roli świetna Sandra Drzymalska), który burzy uczuciowy spokój trzypokoleniowej rodziny. Choć nie jest to autobiograficzna historia, ceniony dokumentalista Tomasz Jurkiewicz opowiada w swoim filmie o miejscu i środowisku, które dobrze zna. Konfrontując wartości, z dużą empatią odmalowuje senny krajobraz prowincji, gdzie prawdziwe uczucie oraz spotkanie bratniej duszy są na wagę złota.

Raya i ostatni smok       
Reż. Don Hall, USA, 114 min., 2021

Nowy film Walt Disney Animation Studios – „Raya i ostatni smok” zabiera nas w podróż do mitycznej Kumandry, krainy, w której kiedyś, dawno, żyli obok siebie ludzie i smoki. Później, gdy światu zaczęła grozić zagłada, smoki poświęciły się dla ratowania ludzi. Po 500 latach te same złe moce powracają. Chcąc ocalić swój kraj i pogodzić zwaśnione ludy Kumandry, dzielna księżniczka Raya rusza na poszukiwanie ostatniego, legendarnego smoka. Po drodze dowie się, że aby uratować świat, nie wystarczy mieć smoka – potrzebne są też wzajemne zaufanie i współpraca.

Na rauszu

Reż. Thomas Vinterberg, Dania, 115 min, 2020

Film opowiada o grupie przyjaciół – nauczycieli w szkole średniej, zainspirowanych teorią, że skromna dawka alkoholu w organizmie otwiera umysły na otaczający nas świat. Prawdopodobnie jest mnóstwo dzieci w wieku szkolnym, które żałują, że ich nauczyciele nie są na co dzień „pod wpływem”. Czy lekcje i szkoła nie byłyby łatwiejsze, gdyby twoi nauczyciele nie byli na nieustannym lekkim rauszu? Cóż, z takim właśnie pomysłem zmierzą się bohaterowie filmu Vinterberga, w którym obsadził swojego ulubionego aktora Madsa Mikkelsena

Ostatni komers   

Reż. Dawid Nickiel, Polska, 84 min., 2020

Ostatni tydzień szkoły w gimnazjum w małym polskim miasteczku. W oczekiwaniu na imprezę (komers) grupa uczniów spędza czas na miejskim basenie. W ciągu kilku dni zasmakują zauroczeń, odrzucenia i pierwszych zawiedzionych nadziei. Zapis ich doświadczeń jest zwieńczeniem okresu gimnazjalnego i portretem współczesnej młodzieży poszukującej tożsamości, przynależności i więzi.

Czarna owca      

Reż. Aleksander Pietrzak, Polska, 107 min., 2020
Magda i Arek tworzą zgrane małżeństwo z 25-letnim stażem, opiekujące się chorym dziadkiem. Mieszkają z synem Tomkiem, który jest w długoletnim związku ze swoją dziewczyną, Asią. Pozornie wszystko jest w porządku – typowa rodzina. A jednak… Magda, nauczycielka w katolickim liceum, ukrywa przed wszystkimi fakt, że woli kobiety, Arek od dłuższego czasu nie może znaleźć pracy, a Tomek – popularny youtuber, kieruje się głównie swoim interesem. Ambaras zaczyna się, kiedy zmęczona życiem w ukryciu Magda postanawia iść za głosem serca, uruchamiając lawinę kolejnych zdarzeń.

Moja cudowna Wanda     
Reż. Bettina Oberli, Szwajcaria, 111 min., 2020

Szacowna i zamożna rodzina Wegmeister-Gloor potrzebuje opieki dla schorowanego nestora rodu. Zadania tego podejmuje się 35-letnia Polka imieniem Wanda, w tej roli elektryzująca Agnieszka Grochowska. Kobieta opiekuje się wiekowym Josefem, spędzając sporo czasu z jego rodziną w pięknej willi nad jeziorem. Nikt nie spodziewa się, że ta niewinna sytuacja rozwinie się w eksplodującą emocjami i wydarzeniami historię.

Holiday      

Reż. Paweł Ferdek, Polska, 103 min., 2020
Stęsknieni słońca, oddechu i egzotycznego dreszczu emocji Kasia i Tomek wyruszają na wymarzoną podróż na wyspę Bali w Indonezji. Leżąc na rajskiej plaży, są myślami bardzo daleko od swoich obowiązków wynikających z pracy dla wielkich korporacji. Oboje bardzo chcą mieć dziecko, ale wiedzą też, że zanim się to stanie, muszą poradzić sobie ze sobą nawzajem i przepracować istniejące między nimi konflikty. Pewnego dnia postanawiają udać się na wycieczkę w kierunku znajdującego się na wyspie wulkanu i otaczającej go dżungli. Tam poznają przypadkowo spotkanego tajemniczego mężczyznę, który zaprasza ich do swojego domu. Para decyduje się pójść śladem nieznajomego. To będą wakacje, jakich nie zapomni już nigdy żadne z nich.

Krótkie metraże
Najlepsze filmy krótkometrażowe z Festiwalu w Gdyni 2020

Reż. Olga Bołądź, Daria Kasperek, Damian Kocur, Polska, 76 min., 2020

„Alicja i żabka” reż Olga Bołądź 29 min.

Trudny, budzący duże emocje temat aborcji – w zaskakującej, szalonej i barwnej oprawie wizualnej i muzycznej. Opowieść o szybkim dorastaniu, które na główną bohaterkę spada gwałtownie, wbrew jej woli. Nastolatka trafia w sam środek fantazji, w której jest pięknie i strasznie zarazem. Groteska przeplata się z humorem i „Alicją w Krainie Czarów”. Z decyzją nie można zwlekać w nieskończoność, a dookoła nie brakuje doradców. Za? Przeciw? Jednej odpowiedzi nie ma, a zapewne żadna i tak nie jest dobra. Wszystko zależy od człowieka.

„Równonoc” reż. Daria Kasperek 22 min.

Równonoc – czas, w którym dzień równa się z nocą. Zapach wilgotnej ziemi. Dźwięk morza. Wiatr. Czas najważniejszych spotkań i ostatecznych pożegnań. Podróż w kierunku własnej esencji życia.

„Dalej jest dzień” reż. Damian Kocur 25 min.

 Pracujący na promie Paweł ratuje nielegalnego imigranta, któremu postanawia pomóc.
fot. Internet

3 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *