Dbać o piękno i dostojeństwo Alei Najświętszej Maryi Panny


Członkowie Stowarzyszenia Lokalni przeprowadzili akcję „Czyściochy” i doliczyli się ponad 800 różnego rodzaju reklam w Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie. Niestety, w przeważającej większości szpecących tę historyczną i reprezentacyjną arterię miasta. Al. NMP nazywano już al. Bankową, z racji wielości instytucji finansowych. Czy teraz czas na al. Reklamową?

Członkowie Stowarzyszenia Lokalni przeprowadzili akcję „Czyściochy” i doliczyli się ponad 800 różnego rodzaju reklam w Alei Najświętszej Maryi Panny w Częstochowie. Niestety, w przeważającej większości szpecących tę historyczną i reprezentacyjną arterię miasta. Al. NMP nazywano już al. Bankową, z racji wielości instytucji finansowych. Czy teraz czas na al. Reklamową?

Rekonesans w Al. NMP członkowie Stowarzyszenie przeprowadzili dwukrotnie: 27 października 2012 roku i 2 lutego 2013 roku. – Na wszystkich 56 kamienicach z wyłączeniem Muzeum Częstochowskiego, DH Seka i DH Merkury, choć ten ostatni z zasłaniającym cały budynek banerem powinien stanąć na najwyższym podium, jest obecnie aż 612 reklam. Dodatkowo w bramach ponad 200 – mówi przewodniczący Stowarzyszenia Marcin Barczyński.
Najwięcej reklam, bo aż 275, jest w I Al. NMP. W II Alei jest 176, a w III – 161. – Wśród nich 16 reklam jest nieaktualnych i 10 uszkodzonych, stwarzających zagrożenie. Większość reklam to szpetoty, jednak w tym chaosie znaleźliśmy kilka pozytywnych rodzynków, które mogą służyć jako wzór dla innych. To reklamy na budynku Kamienicy Kupieckiej (al. NMP 24), kamienicy nr 32 oraz neon promujący Miejskie Centrum Informacji pod numerem 65 – dodaje Barczyński.
Sporządzony raport, z nadzieją na podjęcie kroków legislacyjnych, przekazano na ręce pełnomocnika prezydenta ds. estetyki miasta Elżbiety Idczak-Łydżby oraz prezydentowi miasta, radnym miejskim i wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków. – Obecny stan prawny nie daje możliwości ingerowania w styl, formę i rozmiar reklam na kamienicach. Jednak dla miasta ważne jest, by reprezentacyjna ulica miała godny charakter. Stąd, wzorem na przykład Krakowa, chcemy w obrębie Alei MNP stworzyć Park Kulturalny, co może ujednolicić zasady w sprawie reklam i zmobilizuje władze do działania – wyjaśnia częstochowski radny Krzysztof Świerczyński, który włączył się w akcję. – Jednak, by Park powstał radni muszą przegłosować stosowną uchwałę. Trzeba też opracować plan zagospodarowania przestrzennego oraz w porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków przygotować plan ochrony obszaru Alei – dodaje.
By zachęcić władze do podjęcia kroków prawnych, a właścicieli kamienic do większego zadbania o zewnętrzną estetykę budynków Rada Dzielnicy Stare Miasto głosiła konkurs na „Koszmarka”, czyli najbardziej oszpeconą kamienicę w Al. NMP. Głosować można do 26 kwietnia br. na stronie Stowarzyszenia Lokalni na Facebooku. Zwycięzca otrzyma tytuł „Koszmarka” i statuetkę. – Mamy nadzieję, że nasza inicjatywa zmobilizuje właścicieli kamienic i popracują oni nad wyglądem swoich nieruchomości – puentuje przewodniczący Rady Dzielnicy Stare Miasto Łukasz Orzechowski, członek Stowarzyszenia Lokalni.

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *