W poniedziałek, 24 października 2022 roku, w auli Wydziału Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie odbyła się inauguracja przedsięwzięcia ,,Start gamedev” – programu edukacyjnego Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, pozwalającego na nabycie podstawowych kompetencji niezbędnych do rozpoczęcia kariery w branży gier komputerowych. W rozpoczynającej projekt konferencji w Częstochowie uczestniczyło ponad stu studentów. Natomiast, we wtorek, 25 października, konferencja odbędzie się w Lublinie, w sobotę, 29 października – w Kłobucku. Program zainicjowany został przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
O inicjatywie programu i konferencji inaugurującej wydarzenie mówił wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego, poseł Szymon Giżyński,
– Do Częstochowy trafia projekt o wymiarze ogólnokrajowym – równolegle z Częstochową zorganizowaliśmy bowiem konferencje w Lublinie i Kłobucku. To przedsięwzięcie jest efektem pracy zespołu fachowców, którzy na wymiar gier patrzą wielowymiarowo i wielopłaszczyznowo. W przypadku Częstochowy pretekstem do przeprowadzenie projektu jest znakomicie rozwijający się Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza, którego progres jest z kolei następstwem wspólnej pracy pani rektor, dziekanów, prodziekanów, profesorów oraz całego grona młodzieży, garnącego się do studiowania w częstochowskim uniwersytecie. I dzisiaj będziemy mówić o czymś, co, choć nie jest formalnym kierunkiem, da mnóstwo możliwości rozwoju – mówił poseł Szymon Giżyński. – Okazuje się, że gry komputerowe znajdują w uniwersytecie niemałe zaplecze. Mają one wymiar multibranżowy, zahaczający o narrację literacką i historyczną, filologie – szczególnie obce, czy sztukę artystyczną. I częstochowski uniwersytet to oferuje. Dzięki temu gry, tworzone w Częstochowie, być może podbiją świat. Nie jest to stwierdzenie na wyrost – dotychczas już kilka polskich gier zdobyło światowy rynek. Jednakowoż, chcemy tutaj wypracować pewną narrację – taką, która odda polską tożsamość, miłość do ojczyzny, a także najwyższe wartości artystyczne. Jestem przekonany, że się to uda, zważywszy na fakt, że znajdujemy się na uczelni, która takie wartości kultywuje. Ostatecznym celem jest to, żebyśmy, poprzez aktywność na gruncie gier komputerowych, byli dumni jako Polacy i żebyśmy nie musieli nikogo naśladować. Chcemy wejść na rynek globalny na naszych zasadach i liczyć się jako konkurencja w skali światowej. Gratuluję organizatorom oraz uczelni, będziemy robić wszystko, by ten projekt rozwijał się w naszym mieście i by rozwijał się pełną parą – zapewnił poseł Szymon Giżyński. Jednocześnie wiceminister Szymon Giżyński podkreślił znaczącą rolę organizacyjną minister Justyny Orłowskiej, odpowiedzialnej za powodzenie przedsięwzięcia
Cel programu z kolei przybliżył Mikołaj Turowski, dyrektor Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych.
– Polski gamedev w ostatnich latach rozwija się bardzo, ale to bardzo dynamicznie, mniej więcej w tempie 24% w skali roku. Obrazuje to możliwości tego sektora. Na chwilę obecną pracuje w tej branży ok. 12 tys. osób w ramach 500 podmiotów, a będzie się ona jeszcze bardziej rozwijała, co oznacza, że potrzeba w niej m.in. większej liczby osób do pracy. To, co my chcemy zrobić, to po prostu dać szansę – zaznaczył dyrektor Mikołaj Turowski. – Warto zauważyć, że wszystkie większe firmy w Polsce zaczynały właśnie w takich miejscach – miejscach, w których spotykali się ludzie mający marzenia, ale też umiejętności, a z czasem, dzięki ciężkiej pracy, osiągali sukcesy. Nam, w ramach Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, zależy, by odnaleźć talenty, wspomóc je w rozwoju i za parę lat znów spotkać się tutaj, by właśnie opowiadać o sukcesach, jakie udało się osiągnąć dzięki naszej współpracy. Na tym, nazwijmy to, głodzie sukcesu chcemy oprzeć nasz program, by pomóc wam się rozwinąć. Myślę, że to właśnie jest sens tego, co nas czeka.
Rektor Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza w Częstochowie, prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska podkreśliła także, jak wielką wagę ma zorganizowanie konferencji właśnie w murach uczelni.
– Cieszę się, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego w osobie pana ministra zaproponowało Częstochowę i naszą uczelnię jako miejsce, mogące wziąć udział w tym projekcie. To dla nas ogromne wyróżnienie, a zarazem potwierdzenie, że działalność instytucji, takich jak Centrum Rozwoju Przemysłów Kreatywnych, wyznaczają podobne wartości. Państwo cenicie sobie kreatywność i przedsiębiorczość, a nasz uniwersytet to także miejsce dla ludzi kreatywnych, przedsiębiorczych i często wychodzących z jakimiś nowymi inicjatywami – zauważyła prof. dr hab. Anna Wypych-Gawrońska. – Nasza uczelnia także ma ofertę dla osób takich, jak państwo, tzn. zainteresowanych grami wideo i przyszłością branży gamedev, obejmującą m.in. kierunki, związane z informatyką, filologią polską, historią, a nawet z grafiką czy muzyką. Wszystko to stanowi dość istotne wsparcie dla kreatywnego świata gier wideo. Bardzo dziękuję dyrekcji i całemu zespołowi CRPK za wspólne działanie, a także Wydziałowi Nauk Ścisłych, Przyrodniczych i Technicznych za zorganizowanie tego wydarzenia, jak i panu ministrowi za umożliwienie naszemu uniwersytetowi rozwoju na tak wielu obszarach. Życzę jak najlepszego wejścia w świat branży gier wideo – zakończyła rektor UJD.
Program „Start w gamedev” podzielono na trzy etapy. W trakcie pierwszego w każdym z wytypowanych miast, jakimi są Częstochowa, Kłobuck oraz Lublin, program otwierają konferencje, dzięki którym zainteresowani dowiedzą się, dlaczego warto związać swoją przyszłość z branżą gier wideo, jak wygląda ścieżka kariery twórcy gier i od czego należy zacząć. Następnie w wyżej wymienionych miastach dla osób, które zakwalifikują się do programu przeprowadzone zostaną 4 weekendowe zjazdy szkoleniowe, w trakcie których zgłębią tajniki pracy w gamedevie. Ostatnim etapem będą warsztaty specjalne dla wyselekcjonowanej grupy uczestników.
Zapisy chętnych do programu na dedykowanej stronie internetowej: startwgamedev.pl.
MS