Piątek 22.09.2023 r., godz. 19.00 Sala koncertowa
Wystąpią:
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Częstochowskiej
Lily Phee – fortepian
Adam Klocek – dyrygent, prowadzenie
W programie:
Maurice Ravel – Bolero
Maurice Ravel – Koncert fortepianowy G-dur
Maurice Ravel – Le Tombeau de Couperin
Maurice Ravel – Alborada del gracioso
Gabriel Fauré – Pavane op. 50
Lily Phee singapurska pianistka, wychowanka Reny Phua, w wieku 5 lat rozpoczęła swoją przygodę z musicalem, a następnie rozpoczęła naukę na Akademii Sztuk Pięknych w Nanyang. Obecnie studiuje w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w klasie Andrzeja Pikula. Zdobyła: pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Młodzieżowym Konkursie Pianistycznym w Singapurze, pierwszą nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Singapurze, II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fausta Zadry, trzecią nagrodę na konkursie Cristofori Piano Competition oraz trzecią nagrodę na National Piano & Violin Competition. Dodatkowo otrzymała tytuł „Yamaha Artist” w ramach inicjatywy „I Play Yamaha” w 2018 roku. Godne uwagi osiągnięcia to: zdobycie pierwszych nagród na Letnim Festiwalu Muzycznym im. Isaaca Albéniza w Camprodon w Hiszpanii oraz Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Recondite Armonie III w Grosseto we Włoszech. Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez prof. Tamása Ungára, Grzegorza Niemczuka, Roberta Wintera i Kennetha Hamiltona, Dinę Parakhinę.
Z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Częstochowskiej wystąpi w ramach konkursu „Gram z Orkiestrą 2022” organizowanego przez Akademię Muzyczną im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Wykona Koncert fortepianowy G-dur Maurice’a Ravela.
Boléro Maurice’a Ravela, czyli najsłynniejsze crescendo na orkiestrę (a i jeden z najpopularniejszych motywów w muzyce klasycznej wszechczasów) powstało w 1928. Jego autorem jest francuski kompozytor Maurice Ravel, który swoją kompozycje nazywał również studium instrumentacji. Sceniczna premiera Bolera, z Idą Rubinstein (muzyka powstała właśnie na zamówienie zaprzyjaźnionej z kompozytorem tancerki), odbyła się w Operze Paryskiej 22 listopada 1928. Przedstawiona była jako taniec młodej Hiszpanki na stole stojącym pośrodku gospody, pośród siedzących przy winie wieśniaków, którzy początkowo nie zwracają na nią uwagi, ale w miarę narastania muzyki i coraz większej ekspresji tancerki podchodzą i urzeczeni stają wokół. W tempie dwukrotnie wolniejszym od ludowego tańca hiszpańskiego o tej samej nazwie, Bolero ma formę prostych wariacji. Przez mniej więcej kwadrans dynamika narasta, choć rozwija się tylko jeden, 18-taktowy temat, grany coraz głośniej kolejno przez różne instrumenty przy wtórze jednostajnego werbla. Po zaprezentowaniu tematu kolejno przechodzą one do akompaniamentu i w finale gra ich naraz 26. Utwór odłączony od baletowego oryginału nie od razu zawojował sale koncertowe, ale z czasem stawał się jednym z najchętniej wykorzystywanych motywów klasycznych w kulturze popularnej, m.in. w filmach i reklamach.
W programie wieczoru znajdzie się również Pawana Gabriela Fauré oraz dwie kolejne kompozycje Ravela: Le Tombeau de Couperin, Alborada del gracioso.
Bilety: 48 zł (normalny), 40 zł (ulgowy), 22 zł (UTW) do nabycia w kasie Filharmonii i na stronie www