Na rozbudowę sieci dla przyłączania nowych klientów, na wszystkich poziomach napięć spółka przeznacza średniorocznie ponad miliard złotych, co stanowi ponad połowę budżetu inwestycyjnego TD. W przypadku dużych inwestycji czas przyłączenia obiektu często pokrywa się z czasem realizacji samej inwestycji i jest przez inwestorów zaplanowany i uzgodniony z Operatorem Sieci z odpowiednim wyprzedzeniem.
Najwięcej umów przyłączeniowych zawieranych jest na obszarze obsługiwanym przez TAURON Dystrybucję na terenie Małopolski. Według szacunków spółki tak duże zainteresowanie przyłączeniami utrzyma się w roku bieżącym i zawartych zostanie z potencjalnymi klientami TD kolejnych 100 tys. umów, które będą realizowane w następnych kilkunastu miesiącach.
Przyłączenia do niskich napięć
– W całym procesie przyłączeniowym, najdłużej trwającym etapem jest pozyskanie wszystkich wymaganych zgód terenowo-prawnych, map do celów projektowych oraz decyzji administracyjnych, niezbędnych przy prowadzeniu prac budowlanych. W przypadku konieczności zdobycia wielu zgód terenowo-prawnych i wejścia na teren innych osób lub podmiotów czas ten się wydłuża tłumaczy Radosław Pobol, prezes TAURON Dystrybucji.
Przyłączenie do sieci elektroenergetycznej klientów powinno odbywać się w określonym czasie, koniecznym do zrealizowania przyłączenia. Operatorów Sieci obowiązuje wskaźnik Czasu Realizacji Przyłączenia (CRP) określony przez Urząd Regulacji Energetyki.
CRP dotyczy klientów przyłączanych do sieci niskiego napięcia i liczony jest od dnia zawarcia umowy o przyłączenie do daty wysłania przez Operatora Sieci informacji do klienta o gotowości świadczenia usługi dystrybucji. Celem wskaźnika jest zapewnienie realizacji przyłącza w czasie do 18 miesięcy. Jeśli więc klient już na etapie planowania inwestycji wystąpi o warunki przyłączania, a następnie zawrze umowę przyłączeniową, to będzie znał z wyprzedzeniem zaplanowany termin realizacji przyłącza.
W wielu przypadkach realizacja coraz większej liczby przyłączy wymaga wykonania rozbudowy lub przebudowy istniejącej sieci dystrybucyjnej, w tym budowy nowych stacji transformatorowych. Im większy jest zakres rzeczowy prac koniecznych do realizacji, tym proces inwestycyjny jest dłuższy. Te wszystkie okoliczności powinny być brane pod uwagę przez osoby planujące budowę np. nowego domu.
Dlatego tak ważne jest, aby zawarcie umowy o przyłączenie do sieci następowało z odpowiednim wyprzedzeniem, wymaganym do zaprojektowania oraz realizacji przyłącza po stronie spółki. Cały proces inwestycyjny może być długotrwały, nawet jeżeli wydaje się, że same prace ziemne lub techniczne u klienta są nieskomplikowane. Niekiedy problemem jest zgoda jednej osoby lub instytucji na wejście w teren, pomimo tego, że po zakończeniu prac teren jest przywracany do stanu pierwotnego. I zdarza się, że brak zgody nie ma innego uzasadnienia poza np. konfliktami sąsiedzkimi lub rodzinnymi. W takich sytuacjach racjonalne argumenty często zawodzą.
Dodatkowo w ostatnich dwóch latach, w utrudnionych warunkach pandemii oraz sytuacji geopolitycznej wywołanej wojną w Ukrainie pojawiły się nowe wyzwania związane ze wzrostami cen i trudnościami z dostępnością urządzeń. Zaburzone łańcuchy dostaw stali i miedzi bezpośrednio przekładają się na wzrost cen i wydłużenie terminów dostaw urządzeń, z których budowana jest sieć dystrybucyjna. Również rynek wykonawców był w ostatnim czasie mało stabilny.
Ewa Groń, rzecznik prasowy TAURON Dystrybucji
26 komentarzy
Tauron to porządna i rozwojowa firma.
Na Tauron zawsze można liczyć
Mam prąd z sieci Tauron i jestem zadowolona
Tauron dużo robi dla mieszkańców.
Tauron Dystrybucja to się ceni. Brawo za zaangażowanie
Mam nadzieję, że konfliktowych ludzi będzie coraz mniej i wszystkie inwestycje pójdą zgodnie z planem.Trzeba iść z postępem czasu.
Dobrze, że pisze się o inwestycjach, ja lubię tu zaglądać bo zawsze coś fajnego Tauron przedstawia.
Wiem, że wojna utrudnia realizację zadań ale ważne że małymi kroczkami do przodu. Dacie radę, wy zawsze dajecie robię radę i za to was cenię.
I to się nazywa robota.
Wreszcie ktoś myśli. Większość firm realizujących zadania komunalne w Częstochowie mało się tym przejmuje.
dokładnie, trafna wypowiedź, zgadzam się z tym
I fajnie dobrze pracują to mają klientów tak powinno być.
Znowu Tauron. No proszę a tak nieśmiało zaczęli od akcji o jeżach na łamach Gazety. Brawo.
oooo właśnie słynne jeże, które przykuły moją uwagę i teraz co tydzień zaglądam na stronę gazety.
supcio. W Tauronie myślą.
Tauron to dużo ma chyba tych Spółek. Widać że działają i dogadują się między sobą.
No i git! Do przodu.
Sto tysięcy…. no nieźle.
Szacun dla takiej pracy.
Brawo, brawo
nareszcie firma co dba o klienta, tak trzymać.
Najważniejszy jest czas i oczywiście sam proces realizacji.
Brawo dla Taurona
Coraz częściej słyszymy w mediach o Tautonie i to się ceni i chwali. Ja w tym roku przymierzam się do założenia fotowoltaika.
jak się dba o klientów to się ma klientów, brawo Tauron, zadowolony klient waszej sieci
trzeba się rozwijać i otwierać na nowe rzeczy, dzięki wam tak zrobiłem. hurra