Co to jest profil opony?


Kupując opony samochodowe, wielu posiadaczy aut musi zwracać uwagę na różne istotne kwestie, a także parametry takich produktów. Przede wszystkim ważny jest rodzaj opon i ich przeznaczenie na konkretny sezon, typ mieszanki gumowej oraz konstrukcja bieżnika. Istotne jest też dopasowanie ogumienia do konkretnych felg, dlatego znaczenie ma również rozmiar. Na oznaczeniach rozmiaru oprócz szerokości i średnicy opon, można również znaleźć wartość informującą o ich profilu. Nie każdy dobrze wie, co ona oznacza, dlatego warto bardziej zagłębić temat.
Czym jest profil opony samochodowej?

Pod pojęciem profilu opony należy rozumieć wysokość przekroju opony stanowiącą procentową wartość jej szerokości. Innymi słowy, w przypadku opon o rozmiarze 205/55 R16, profil stanowi 55% szerokości 200 mm, czyli 110 mm. Można więc zauważyć, że obliczenie tego parametru jest łatwe i nie wymaga jakichś wybitnych zdolności matematycznych.

Na rynku przyjęło się, że wyróżniamy dwa rodzaje opon. Chodzi tu o ogumienie niskoprofilowe i wysokoprofilowe. Jeżeli wysokość bocznej ściany jest mniejsza lub równa 50% szerokości, wówczas są to opony o niskim profilu, natomiast wartość większa niż 50% oznacza ogumienie o profilu wysokim. Należy dodać, że najczęściej opony o niskim profilu stosuje się w samochodach klasy średniej i wyższej, a w szczególności w pojazdach zaliczanych do segmentu sportowego i w innych samochodach generujących nadzwyczajnie wysokie osiągi.

Profil opony i jego wpływ na różne cechy pojazdu

Zwrócenie uwagi na profil ogumienia jest niezwykle istotne ze względu na kilka ważnych kwestii. Przede wszystkim wysokość ściany bocznej wpływa korzystnie na estetykę samochodu. Taka opona będzie prezentować się znacznie lepiej od ogumienia posiadającego wysoką ścianę. Dodatkowo efekt estetyczny można polepszyć, stosując felgi aluminiowe.

Oczywiście profil opony wpływa nie tylko na estetykę, ale również na sposób prowadzenia samochodu. Dzięki ogumieniu o niskim profilu pojazd prowadzi się znacznie lepiej ze względu na obniżenie jego środka ciężkości przy zachowaniu dużej powierzchni styku opony z podłożem. Dodatkowo takie opony redukują wychyły boczne nadwozia i poprawiają skuteczność hamowania. Problemem może jednak być słabsze tłumienie nierówności oraz dziur w drogach czy też hałasu w czasie toczenia, przez co pogarsza się komfort jazdy.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Jak widać, zarówno opony o niskim, jak i wysokim profilu mają swoje wady, a także zalety. Niskie profile poprawiają osiągi i hamowanie, podczas gdy wysokie są o wiele bardziej solidne i stanowią skuteczne zabezpieczenie felg przed nierównościami. Udzielenie jednoznacznej odpowiedzi na pytanie o profil opony, nie jest łatwe. Wiele zależy od stylu jazdy oraz najczęstszego użytkowania pojazdu, a także od indywidualnych preferencji użytkownika. W przypadku częstego pokonywania tras miejskich, konieczności wjeżdżania na krawężniki i jeżdżenia po nierównych drogach, opony o wyższej ścianie bocznej będą bardziej rozsądnym wyjściem, tym bardziej, jeśli kierowcy nie zależy na wysokiej estetyce.

Opony o niskim profilu są przede wszystkim polecane posiadaczom bardziej wydajnych pojazdów sportowych, klasy wyższej i średniej. Rozwiązanie to jest świetne dla miłośników tuningu optycznego oraz osób, które preferują agresywny styl jazdy na dalszych dystansach i drogach, których jakość nie pozostawia nic do życzenia. Na szczęście obecnie oferty sklepów z ogumieniem są bardzo obszerne, więc każdy bez problemu znajdzie ogumienie dopasowane do konkretnych potrzeb.

 

Materiał Partnera

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *