VIII Konkurs Sztuki Ludowej ,,Stworzone, by cieszyć. Rzeźby i zabawki” jury rozstrzygnęło 21 października 2023 roku, a nagrody wręczono 15 kwietnia 2024 roku. Do Muzeum licznie przybyli miłośnicy sztuki ludowej.
Jury w składzie: dr hab. Kinga Czerwińska – profesor Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach; Małgorzata Oleszkiewicz – emerytowana kustosz Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie; Bożena Olszewska – kierownik Działu Sztuki i Estetyki Muzeum Etnograficznego im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu – po zapoznaniu się z pracami 26 artystów (63 sztuk) przyznało – Grand Prix Konkursu oraz nagrody i wyróżnienia w dwóch kategoriach – rzeźba i zabawka.
Jako Grand Prix Konkursu został wybrany tryptyk “Już zapomniane” autorstwa Michała Dutkiewicza Nagroda – 6000 zł
W kategorii RZEŹBA przyznano:
I Nagrodę w wysokości 4000 zł za zestaw prac autorstwa Janusza Drapały
II Nagrodę w wysokości 3000 zł za zestaw prac autorstwa Krzysztofa Zawackiego
III Nagrodę w wysokości 1500 zł za zestaw prac autorstwa Andrzeja Kozłowskiego
Wyróżnienie w wysokości 1000 zł za zestaw prac autorstwa Radosława Koniarza
W kategorii ZABAWKA przyznano:
I Nagrodę w wysokości 4000 zł za zestaw prac autorstwa Anny i Rajmunda Kicmanów
II Nagrodę w wysokości 3000 zł za pracę “Karetka z karuzelką” autorstwa Barbary Piaseczny
III Nagrodę w wysokości 1500 zł za zestaw prac autorstwa Ryszarda Marcińca
Wyróżnienie w wysokości 1000 zł za zestaw prac autorstwa Jerzego Soremskiego
Praca nagrodzona Grand Prix Konkursu została wyróżniona za stworzenie indywidualnej formuły dla tradycyjnej tematyki, z zachowaniem ekspresji charakterystycznej dla rzeźby ludowej. Doceniono pomysł i oryginalne podejście do tematu, mające na celu zachowanie od zapomnienia przydrożnych kapliczek. Jury w uzasadnieniu wyboru podkreśliło indywidualny, autorski styl oraz sprawne poruszanie się po pograniczu rzeźby profesjonalnej i ludowej. Myśl towarzysząca tryptykowi, kieruje uwagę na losy współczesnych kapliczek i zachowanie dziedzictwa kulturowego. Rzeźba nawiązuje do sztuki ludowej tematyką i środkami formalnymi.
Jury zdecydowało o przyznaniu pierwszej nagrody rzeźbom figuralnym, które swoją tematyką nawiązują do życia dawnej wsi i przekazują wartości uniwersalne. Została doceniona ludowość w naiwnej formie, a nie przedstawieniach postaci. Staranność wykonania, wyrazistość barw uwypuklających plastyczne walory rzeźb dopełniły całości.
Jury doceniło nawiązania do dziedzictwa lokalnego i korzeni, a także wprowadzenie elementów będących wyróżnikiem konkretnych regionów, przyznając drugą i trzecią nagrodę w kategorii. Wyróżniło natomiast rzeźby ceramiczne, utrzymane w tematyce rzeźb ludowych – zwróciło uwagę na ciekawą, bardzo autorską i indywidualną formę przy jednoczesnym zachowaniu cech charakterystycznych dla ceramiki świętokrzyskiej – kolorystyki, sposobu glazurowania.
Gwizdki autorstwa Anny i Rajmunda Kicmanów, które otrzymały I nagrodę w kategorii ZABAWKA, zostały docenione za wprowadzone innowacje – w formie i kształcie tradycyjnych gwizdków. Wysoko oceniono szukanie nowych rozwiązań dla konstrukcji zabawki w oparciu o tradycyjne wzory. Warsztat i technika wykonania glinianych zabawek pp. Kicmanów zostały również docenione.
Jury z zadowoleniem odnotowało, że przedstawione do oceny zabawki konwencją nawiązują do sztuki ludowej, poprzez technikę, zwartą bryłę, kolorystykę, tym samym kontynuują tradycje znanych ośrodków zabawkarskich. Tyczy się to głównie prac, którym przyznano II i III nagrodę – ośrodka rzeszowskiego z centrum w Brzózie Stadnickiej oraz ośrodka żywiecko-suskiego. Zaobserwowało także, że niektóre zgłoszone na konkurs zabawki, w swojej oryginalnej formie kojarzące się z zabawkarstwem profesjonalnym, zostały poddane stylizacji ludowej i to zostało również docenione w postaci przyznanego wyróżnienia.
——————————————
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego oraz Gminy Miasta Częstochowy.
źródło Muzeum Częstochowskie