Solve for Tomorrow to unikatowy w Polsce program edukacyjny, w ramach którego młodzi ludzie mierzą się z wyzwaniami XXI wieku, równolegle rozwijając kompetencje przyszłości, takie jak: kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, komunikacja czy empatia. Tą drogą zyskują możliwość realizowania własnych pasji oraz nawiązania znajomości z rówieśnikami z całej Polski.
W II edycji programu wzięli udział uczniowie z klas 7–8 szkół podstawowych oraz klas 1–4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami. Ich zadaniem było zaproponowanie rozwiązania, a następnie przygotowanie prototypu do jednego z czterech wyzwań współczesności, którymi są: zdrowie, klimat, bezpieczeństwo i integracja. W finale II edycji programu Solve for Tomorrow znalazło się 10 zespołów z całej Polski, które na ostatnim etapie przygotowywały się do publicznej prezentacji swoich osiągnięć oraz udoskonalały pomysły pod okiem wolontariuszy, czyli ekspertów z firmy Samsung R&D.
Zwieńczeniem programu były dwudniowe warsztaty przygotowujące do sesji Demo Day i gali finałowej. Pierwszy dzień warsztatów skupiał się na budowaniu ścieżki kariery zawodowej z ekspertami People Team w Samsung. Uczestnicy dowiedzieli się m.in. jak napisać dobre CV, jak wygląda proces rekrutacji, ale też ścieżka kariery młodych talentów w firmie Samsung oraz na czym polega sztuka autoprezentacji.
Drugiego dnia finaliści wzięli udział w zajęciach w Samsung Mobile B2B Innovation Center. Spotkali się z mentorami z Samsung R&D, którzy poprowadzili warsztaty technologiczno-biznesowe. Pracownicy Samsung opowiedzieli uczestnikom o rozwiązaniach, nad którymi pracują na co dzień – z obszaru Mobile B2B, Bixby czy Internetu Rzeczy. W tym czasie finaliści mieli także szansę zaprezentować swoje pomysły w mniejszych grupach.
Droga do zwycięstwa
20 kwietnia br. podczas uroczystej gali finałowej w Warsaw Spire poznaliśmy zwycięzców II edycji programu. Decyzją jury pierwsze miejsce zajął zespół z I Liceum Ogólnokształcącego im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie, który zrealizował projekt „Pokolenia do połączenia”. To lokalny magazyn oraz aplikacja, które mają za zadanie wprowadzić seniorów w świat nowych technologii. Na drugim miejscu znalazła się drużyna z Liceum Ogólnokształcącego Spark Academy w Poznaniu z projektem „USapp – aplikacja o Nas dla Was”. To przewodnik dla rodziców z perspektywy świata widzianego przez młodą osobę. Trzecie miejsce przypadło uczniom z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Kopalni. Ich rozwiązanie „Ćwicz i twórz energię” to pozyskiwanie energii z ćwiczeń fizycznych do ładowania telefonów oraz aplikacja odnotowującą osiągnięcia i ich wpływ na planetę.
Ponadto wyróżnienia otrzymały następujące szkoły i placówki: Świetlica Środowiskowa dla Dzieci i Młodzieży „Bartek” z Legnicy, Bednarska Szkoła Realna w Warszawie, Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza we Wrześni, III Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Koninie, Zespół Szkół, Technikum im. Stefana Bieszka w Chojnicach, Zespół Szkół Elektronicznych w Lublinie oraz Technikum dla Niewidomych w Laskach, Szkoła Branżowa I stopnia.
W tym roku jury przyznało także „Nagrodę pozytywnego wpływu”, czyli mentoring przy dalszej pracy nad projektem. Otrzymali ją uczniowie z Technikum dla Niewidomych w Laskach, którzy stworzyli „Jabłonkowe podcasty” – kanał podcastowy dedykowany środowisku osób z dysfunkcją wzroku w celu ułatwienia korzystania im z różnych urządzeń elektronicznych lub oprogramowania.
– Młodzi ludzie uczestniczący w gali finałowej udowodnili, że doskonale rozumieją zmiany zachodzące w naszym społeczeństwie, nie boją się podejmować wyzwań i walczyć o lepszą przyszłość. Ich prezentacje pokazały, że prawdziwie innowacyjne pomysły mogą być przekształcone w rzeczywiste aplikacje lub usługi przyczyniające się do ochrony środowiska, ułatwiające poznawanie nowych ludzi, a także zwiększające nasze bezpieczeństwo lub poprawiające opiekę zdrowotną – powiedział Conor Pierce, prezes Samsung Electronics Polska.
Szansę na docenienie najlepszych projektów dostały także społeczności lokalne. Kilka dni przed uroczystą galą zostało uruchomione głosowanie na finałowe zespoły. Przy okazji można było zapoznać się z opisami wyzwań i wideo przygotowanymi przez drużyny. Oddano łącznie 4586 głosów. Najwięcej – aż 950 – otrzymał zespół z III Liceum Ogólnokształcącego im. C.K. Norwida w Koninie. Grupa pracowała nad aplikację mobilną „Zadbaj o swój mózg z BrainForce”, zachęcającą młodzież do zdrowych wyborów dietetycznych oraz edukującą w zakresie wartości odżywczych.
Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, Centrum GovTech, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.
Więcej informacji o programie i zwycięzcach: https://solvefortomorrow.pl/wyniki-2/