Fotografia reklamowa stanowi obecnie jedno z najważniejszych narzędzi marketingowych, które pozwala firmom przyciągnąć uwagę klientów, a także wyróżnić się na współczesnym rynku. Skupia się ona przede wszystkim na tworzeniu zdjęć produktów w taki sposób, by wydobyć z nich szczególne cechy, jakość oraz estetykę.
Zazwyczaj wykorzystywana jest ona do reklamowania oraz sprzedawania produktów w Internecie, katalogach, broszurach i tym podobnych środkach przekazu, przez co zalicza się ją do elementów współczesnego marketingu. Fotografia reklamowa, doskonale opracowana pod kątem strategicznym, przekłada się natomiast na postrzeganie marki jako rzetelnej oraz profesjonalnej – to zaś może wpłynąć na wiarygodność firmy w oczach potencjalnie zainteresowanych klientów. Obecnie wyróżniamy szereg różnych dziedzin fotografii reklamowej: produktową, architektury, wnętrz oraz projektową. Każda z nich posiada swoje indywidualne cechy oraz wymagania, natomiast doświadczony fotograf reklamowy powinien być w stanie odnajdywać się w każdej z nich.
Różne kategorie fotografii reklamowej i ich charakterystyka
Jedną z najpopularniejszych odnóg fotografii reklamowej jest fotografia produktowa. Klienci zazwyczaj bardziej interesują się produktami, których zdjęcia są dokładne, wyraźne oraz oddają ich rzeczywisty wygląd. W świecie, w którym wręcz roi się od konkurencji, ważne jest by jak najszybciej zdobyć uwagę i zrobić najlepsze wrażenie na kliencie. Wysoka jakość zdjęć produktów ma znaczenie w postrzeganiu marki, czyniąc ją w oczach klientów rzetelną oraz profesjonalną. Takie same zasady dotyczą między innymi fotografii kulinarnej oraz modowej. Kolejną odsłonę stanowi fotografia architektury, która skupia się przede wszystkim na uchwyceniu piękna, oryginalności, proporcji i detali architektury, której zdjęcia mogą być wykorzystywane do naprawdę różnych celów. Ten rodzaj fotografii reklamowej najczęściej wykorzystywany jest przez deweloperów, by zachęcić potencjalnie zainteresowanych do kupna mieszkania, domu czy działki. Z fotografią architektury bardzo często wiąże się fotografia wnętrz. W takim przypadku fotograf ma za zadanie uchwycić atmosferę, estetykę oraz styl i funkcjonalność przestrzeni, by pomóc w promocji danego miejsca, zwiększyć sprzedaż czy przyciągnąć nowych klientów. Natomiast jeżeli komuś zależy na pozytywnym wizerunku marki, koniecznie powinien zainwestować w komercyjną fotografię wizerunkową. Takie zdjęcia mogą być wykorzystane w reklamie, na stronach internetowych, w katalogach czy w innych materiałach promocyjnych – przekazując wartości firmy i zwiększając sprzedaż. Idealne zdjęcia nie byłyby jednak możliwe, gdyby nie odpowiednie tło. To właśnie ono ma również za zadanie wydobyć ze zdjęcia prawdziwe piękno.
Tło fotograficzne – niezbędny element każdego planu zdjęciowego
W fotografii reklamowej (głównie w produktowej, modowej oraz kulinarnej) istotną rolę odgrywa przede wszystkim tło, które zmienia się w zależności od zdjęcia i efektu, jaki chce się uzyskać; inaczej będzie prezentowało się tło wykorzystywane w fotografii packshotowej, inaczej zaś w sesji modowej. Nieodpowiednio dobrane tło jest w stanie zepsuć doskonałą kompozycję lub uczynić ją zbyt chaotyczną, odwracając uwagę od prezentowanego produktu. Na szczęście, szereg renomowanych producentów oferuje dziś różne rodzaje teł o konkretnym przeznaczeniu. Przykładem jest Bingoland, który na swojej stronie bingoland.pl, posiada kategorie teł do fotografii kulinarnej oraz produktowej. Wydobycie z produktu niepowtarzalnych cech oraz podkreślenie jego wyjątkowości za pomocą fotografii stanowi nie lada wyzwanie. Tło jest w stanie znacznie je ułatwić.
Materiał zewnętrzny
3 komentarzy
o tak, ten typ fotografii faktycznie przyciąga klientów, szczególnie to widać w reklamie produktów spożywczych.
Wydobycie z produktu niepowtarzalnych cech przyciąga klientów i zwiększa sprzedaż.
Ciekawy artykuł i ciekawe rozwiązanie, szczególnie to widać w reklamach z odpowiednim oświetleniem.