W marcu prezes MPK w Częstochowie Mariusz Sikora skarżył się publicznie, że pandemia przyniosła przedsiębiorstwu straty z powodu zmniejszenia zakupu biletów. Jak stwierdził, MPK z tego tytułu traci 12 milionów złotych. Teza prezesa Sikory była pewnym tłumaczeniem na brak inwestycji w MPK, jak choćby w sprawie zakupu biletomatów do wszystkich autobusów i tramwajów. O to pytała radna PiS Dorota Majer. W związku z tym ,,Gazeta Częstochowska” zapytała o kwestię zadłużenia MPK i dofinansowanie tej spółki przez miasto. Zadaliśmy pytania:
Jaki jest obecny stan zadłużenia MPK?
O jaką pomoc stara się obecnie MPK w Urzędzie Miasta Częstochowy? Czy ma to być bezzwrotna pożyczka?
Jakie korzyści przyniosły MPK umowy z gminami podczęstochowskimi: Mstowem, Poczesną, Olsztynem?
Z jakimi gminami MPK ma jeszcze podpisane umowy i z jakimi chciałby nawiązać podobną współpracę?
Poniżej odpowiedzi rzecznika MPK Macieja Hasika, oczywiście bez konkretów w kwestiach finansowych.
- MPK w Częstochowie nie ma zadłużenia.
- Jednocześnie każda spółka będąca miejskim czy regionalnym przewoźnikiem nie jest instytucją dochodową i wymaga dofinansowania, dlatego też mamy uchwałę Rady Miasta Częstochowy, która przewiduje wsparcie środkami z budżetu miasta realizacji połączeń autobusowych i tramwajowych przez MPK w Częstochowie.
- Umowy z gminami ościennymi na realizację przewozów podpisuje MZDiT, które jest organizatorem komunikacji miejskiej, MPK jest tylko operatorem, który wykonuje usługę, tam gdzie zostanie to wskazane. Jeśli chodzi o korzyści, to największymi beneficjentami są mieszkańcy miasta i regionu, którzy mają możliwość podróżowania poza granice administracyjne swojej gminy na jednym bilecie, komfortowe połączenia. Co do kwestii finansowych, umowa z gminami przewiduje także ustaloną partycypację finansową z budżetów poszczególnych gmin na realizację połączeń.
- Poza Mstowem, Poczesną i Olsztynem MZDiT jest związane także umową przewozową z Gminą Mykanów. Możliwe jest podpisanie umowy z kolejnymi, chętnymi gminami ościennymi jeśli tylko takowa będzie miała dla miasta i jego jednostek swoje uzasadnienie merytoryczne i finansowe, a kolejnym mieszkańcom regionu częstochowskiego poprawi to komfort życia i swobodę podróżowania.