Pierwszy Dzień wiosny w Miejskim Przedszkolu nr 29 w Częstochowie przebiegł pod znakiem edukacyjnej rywalizacji w ramach I Przedszkolnej Olimpiady Kodowania i Programowania pod hasłem „Bawię się, uczę, programuję”. Projekt przygotowano dla dzieci w wieku przedszkolnym 5- i 6-letnich.
Organizatorem przedsięwzięcia było Miejskie Przedszkole nr 29 w Częstochowie, pod głównym okiem koordynatora mgr Ewa Grygiel – Dyrektor Miejskiego Przedszkola nr 29 w Częstochowie, przy współpracy: mgr Joanny Idzikowskiej, mgr Joanny Rygał, Magdaleny Zwolińskiej – nauczycieli Miejskiego Przedszkola nr 29 w Częstochowie.
Gośćmi wydarzenia byli: Kierownik Referatu Organizacji Oświaty Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Częstochowy Katarzyna Centkowska-Wydmuch, Dziekan Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie dr hab. Daniel Kukla prof. UJD oraz dyrektorzy Miejskich Przedszkoli z Częstochowy, których reprezentacje brały udział w Olimpiadzie.
Współorganizatorami wydarzenia byli: Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie (koordynator: mgr Agnieszka Borowiecka z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie), FITOstacja.pl – Małgorzata i Wojciech Parcerowie, Zwolińscy ART Z SERCEM DO PROJEKTU – Magdalena i Piotr Zwolińscy, Szkoła Podstawowa nr 1 im. Zdobywców Przestworzy w Częstochowie (koordynatorzy: mgr Agnieszka Borowiecka i mgr Marta Zarychta).
W olimpiadzie wzięło udział 56 dzieci. – Wdrażamy dzieci w tajniki nowoczesnych technologii. Jako Fitostacja przygotowaliśmy pięć konkurencji. Do każdej zostały wytypowani członkowie z każdej drużyny. Pierwsza konkurencja pod nazwą „Robotyczna Olimpiada” testowała umiejętności sterowania robotami edukacyjnymi. Przedszkolaki otrzymali zadanie pokonania toru przeszkód. Kolejną konkurencją było modelowanie 3D. Dzieci w specjalnym programie dostosowanym do wieku tworzyły własne projekty mieczy oraz serc. Było to dla dzieci duże wyzwanie, ponieważ po raz pierwszy miały do czynienia z takim programem. Trzecia konkurencja to „Programowanie w Minecraft”. Świat Minecraft znany jest dzieciom w każdym wieku – wyjaśniają Małgorzata i Wojciech Parcerowie.
Tego rodzaju olimpiada po raz pierwszy została dedykowana przedszkolakom, ale maluchy doskonale sobie radziły z trudnymi zadaniami. Nawet skomplikowany specjalnie przygotowany na tę okazję labirynt nie był dla nich wyzwaniem i szybko skończyły zadanie.
Czwartą konkurencją były „Rozgrywki na podłodze interaktywnej”. Korzystając z wielu dostępnych gier zainstalowanych w urządzeniu FunFloor opiekun konkurencji, zachęcał dzieci do biegania i skakania. Przedszkolaki musiały wykazać się spostrzegawczością, zwinnością oraz refleksem, aby złapać lub odgonić ruszające się cele w grach. Ostatnią konkurencją był „Kreatywny długopis 3D”, w której dzieci musiały wykonać własnoręczną pracę długopisem 3D. Dzieci miały przygotowane szablony związane z tematyką Olimpiady i popisywały się kreatywnością i zmysłem artystycznym.
– Wszystkie programy są dostosowane do wieku dzieci. Przy okazji gry uczymy dzieci trochę angielskiego, trochę matematyki i programowania. Ich naturalne zainteresowania i umiejętności przekierowujemy na logiczne i kreatywne myślenie. Pomysł stworzenia edukacyjnej firmy zrodził się podczas covidu, kiedy nasz syn nadmiernie siedział przy komputerze. Zaczęliśmy się co zrobić, aby wykorzystać. I tak powstała FITOstacja, bo mamy dwójkę dzieci – Filipa i Tosię. Firma mieści się przy Al. NMP w Częstochowie i tam również zapraszamy dzieci na warsztaty. Nasza oferta to także organizacja wydarzeń, pikników w szkołach. Pierwsze nasze projekty zaczynaliśmy w szkołach podstawowych, na jednym z takich zajęć edukacyjnych było ponad trzy tysiące dzieci – dodają Państwo Parcerowie.
Również Uniwersytet Jana Długosza w Częstochowie przygotował i przeprowadził konkurencje: „Budowniczowie”, „Maxi statki”, „Labirynt w ciemno”, „Wspólna wieża”. – To bardzo ciekawa i potrzebna inicjatywa. Nowe technologie są już na porządku dziennym, radzą sobie z nimi już kilkuletnie dzieci. Dodatkowym atutem jest forma edukacji – konkurencje dają im dużo radości i mogą się sprawdzić, i poznać coś nowego. Dzieci mają bardzo dużą wyobraźnię, są kreatywne. Miejmy nadzieje, że tych maluchów będą przyszli architekci, informatycy, albo nauczyciele, którzy swoją pasją będą się dzielili z innymi. Technologia jest już wszędzie i dobrze by było ukierunkować ją na edukacyjne rozwiązania, aby przynosiła pozytywne efekty nauczania i miała efekty rozwojowe – mówi Agnieszka Borowiecka z UJD i Szkoły Podstawowej nr 1, członkini jury oceniającego. Jak dodaje, w Szkole Podstawowej nr 1, wspólnie z Martą Zarychtą realizuje projekt edukacyjny z zakresu nowych technologii i opracowuje różne konkurencje grupowe z tych zagadnień.
Jury było w składzie: dr Aleksandra Kruszewska z Katedry Pedagogiki Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie, dr hab. Grażyna Rygał Członkini Rady Uczelni Uniwersytetu Jana Długosza w Częstochowie oraz Pani Elżbieta Grabara emerytowana nauczycielka matematyki i były doradca metodyczny SOD.
I miejsce zajęło Miejskie Przedszkole nr 12
I miejsce zajęło Miejskie Przedszkole nr 6
I miejsce zajęło Miejskie Przedszkole nr 16
Drużyna Miejskiego Przedszkola nr 29 jako Gospodarz wydarzenia brała udział gościnnie.
Zarówno organizatorzy, czyli Miejskie Przedszkole nr 29 w Częstochowie jak i UJD oraz FITOstacja.pl byli fundatorem nagród zarówno dla zwycięzców Olimpiady oraz dla wszystkich uczestników.