Pandemia koronawirusa nie pozostała bez wpływu na dobrostan psychiczny dzieci i młodzieży. Fundacja ,,Szkoła z klasą” – zajmująca się m.in. wspieraniem ,,szkoły otwartej i zaangażowanej w rozwiązywanie problemów społecznych” – przeprowadziła badanie dotyczące kondycji psychicznej młodych ludzi, z którego wynika, że w czasie pandemii przybyło dzieci sygnalizujących wyraźne obniżenie nastroju czy lęki. Z kolei wymuszone zdalnym trybem nauki spędzanie wielu godzin dziennie przy komputerach czy urządzeniach mobilnych pogłębiło zjawisko uzależnienia dzieci od tych technologii. Na to zjawisko zwracali też uwagę nauczyciele.
Nauka zdalna – a jej okres w Polsce należał do rekordowo długich na tle Europy – oznaczała również wydłużający się brak kontaktów rówieśniczych, nawet jeśli na pewnych etapach był on łagodzony np. zajęciami w bardzo małych grupach podczas ferii czy umożliwieniem dzieciom przebywania na zewnątrz bez bezpośredniego nadzoru dorosłych. Do tego doszedł ogólny klimat zagrożenia, płynące zewsząd doniesienia o śmiertelnie niebezpiecznej chorobie, a wraz z nimi niepokój o zdrowie i życie swoich najbliższych – rodzeństwa czy rodziców. Dzieci zmagające się z niską samooceną bądź wcześniejszymi trudnościami w domowych relacjach doświadczyły okresu nauki zdalnej w sposób jeszcze bardziej dotkliwy. Ich nauczyciele z kolei – sami próbujący sprostać wyzwaniom prowadzenia lekcji przez internet, zmuszeni do przyspieszonego nabywania licznych, nowych kompetencji – mieli bardzo ograniczone szanse rozpoznania budzących niepokój sygnałów ze strony swoich uczennic i uczniów, a także ograniczone możliwości podjęcia ewentualnej interwencji.
Dlatego w Częstochowie – w ramach prowadzonego już od kilku lat w szkołach projektu ,,Strefa empatii” – powstał pomysł nowych, pilotażowych warsztatów dla młodzieży. Wcześniej działania projektu krążyły zwłaszcza wokół zapobiegania dyskryminacji, mowie nienawiści czy przemocy. Teraz, odpowiadając na diagnozowane w społeczeństwie potrzeby, zostanie on uzupełniony o warsztaty służące budowaniu i pogłębianiu dobrych relacji, integracji z rówieśnikami po wielu dniach przesiedzianych nieraz od rana do wieczora w domu. Ma pomóc też w empatycznym funkcjonowaniu w grupie.
Warsztaty będą prowadzone metodą ,,Points of You”, co brzmi bardzo podobnie do ,,points of view” – czyli ,,punkty widzenia”. I rzeczywiście – podejście to bazuje na założeniu, że każda rzecz – ludzie, przedmioty, sytuacje, sprawy większe i mniejsze – dostępne są z niezliczonych punktów widzenia, a wyzwaniem jest spojrzenie na nie z takiego punktu, który wcześniej był poza naszym zasięgiem. Zmiana – według praktyków tej metody – niemal zawsze zaczyna się, gdy człowiek gotów jest zaryzykować i spojrzeć na sprawy z nowej perspektywy.
Warsztaty ,,Strefy empatii” – pod hasłem ,,Zobaczmy się na nowo” – odbędą się w okresie od 1 do 11 czerwca i będą kierowane do młodzieży pierwszych klas szkół średnich. Czas trwania to dwie jednostki lekcyjne (półtorej godziny). Zajęcia poprowadzi Agata Wierny – certyfikowana trenerka, pełnomocniczka Prezydenta Częstochowy ds. Równych Szans, kierowniczka Referatu Dialogu i Praw Człowieka w Wydziale Polityki Społecznej Urzędu Miasta.
W planach są też służące reintegracji społecznej warsztaty dla uczennic i uczniów szkół podstawowych – zorganizowane będą po specjalnych szkoleniach dla kadry pedagogicznej pracującej w tych szkołach.
Szkoły zainteresowane przeprowadzeniem warsztatów w swoich siedzibach mogą zgłaszać się telefonicznie pod nr 34 370 74 97 lub przesyłać zgłoszenia mejlowe na adres amasiak@czestochowa.um.gov.pl