W ubiegłym roku w Częstochowie doszło do 3531 kolizji i wypadków. Oznacza to, że na 1000 mieszkańców tego miasta przypadło 17 zdarzeń drogowych. Najczęstszą ich przyczyną było niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Z takim wynikiem Częstochowa wypadła bardzo niekorzystnie na tle całej Polski i zajęła 5. miejsce w zestawieniu 84 miast. Wyższy współczynnik wypadków i kolizji na 1000 mieszkańców odnotowano tylko w Kielcach, Słupsku, Chełmie i Katowicach.
Eksperci rankomat.pl przygotowali listę 84 największych miast w Polsce i następnie porównali, ile kolizji oraz wypadków przypadło w nich na 1000 mieszkańców. Częstochowa zajęła na niej niechlubne 5. miejsce. W badanym okresie wynik ten był jednym z najgorszych spośród wszystkich uwzględnionych w zestawieniu miast województwa śląskiego. W tym regionie najlepiej prezentowały się wyniki Siemianowic Śląskich, które zajęły ostatnie, czyli 84. miejsce w tabeli. Do przygotowania listy wykorzystano dane z Systemu Ewidencji Wypadków i Kolizji.
Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców | Miejsce | Miasto | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. | Katowice | 19.3 | 43. | Przemyśl | 11.9 |
2. | Chełm | 18.7 | 44. | Wałbrzych | 11.7 |
3. | Słupsk | 17.4 | 44. | Tarnowskie Góry | 11.7 |
4. | Kielce | 17.3 | 44. | Kraków | 11.7 |
5. | Częstochowa | 17.0 | 47. | Elbląg | 11.6 |
6. | Opole | 16.9 | 48. | Biała Podlaska | 11.4 |
7. | Rzeszów | 16.5 | 48. | Kędzierzyn-Koźle | 11.4 |
8. | Szczecin | 16.4 | 48. | Włocławek | 11.4 |
9. | Gliwice | 16.3 | 48. | Głogów | 11.4 |
10. | Olsztyn | 15.8 | 52. | Radom | 11.3 |
11. | Dąbrowa Górnicza | 15.7 | 52. | Tarnów | 11.3 |
12. | Koszalin | 15.6 | 54. | Ostrołęka | 10.9 |
12. | Jelenia Góra | 15.6 | 54. | Zgierz | 10.9 |
14. | Białystok | 14.8 | 56. | Tychy | 10.8 |
14. | Wrocław | 14.8 | 57. | Lubin | 10.5 |
16. | Żory | 14.7 | 58. | Bytom | 10.4 |
17. | Zielona Góra | 14.6 | 59. | Zamość | 10.3 |
18. | Kalisz | 14.5 | 59. | Piotrków Tryb. | 10.3 |
19. | Bielsko-Biała | 14.3 | 61. | Piekary Śląskie | 10.2 |
19. | Inowrocław | 14.3 | 61. | Łomża | 10.2 |
21. | Grudziądz | 14.2 | 63. | Leszno | 10.1 |
22. | Bydgoszcz | 14.1 | 64. | Gdynia | 10.0 |
23. | Lublin | 14.0 | 65. | Ełk | 9.9 |
24. | Płock | 13.9 | 66. | Pabianice | 9.8 |
24. | Łódź | 13.9 | 66. | Piła | 9.8 |
26. | Mysłowice | 13.8 | 66. | Zabrze | 9.8 |
26. | Nowy Sącz | 13.8 | 69. | Chorzów | 9.7 |
26. | Będzin | 13.8 | 70. | Tomaszów Maz. | 9.5 |
29. | Gdańsk | 13.7 | 71. | Ruda Śląska | 9.4 |
30. | Konin | 13.6 | 72. | Legionowo | 9.0 |
31. | Toruń | 13.3 | 72. | Mielec | 9.0 |
32. | Poznań | 13.2 | 72. | Ostrowiec Św. | 9.0 |
33. | Pruszków | 13.0 | 75. | Rybnik | 8.6 |
34. | Legnica | 12.8 | 76. | Stargard | 8.4 |
34. | Suwałki | 12.8 | 77. | Jastrzębie-Zdrój | 8.1 |
36. | Warszawa | 12.5 | 77. | Świętochłowice | 8.1 |
36. | Siedlce | 12.5 | 79. | Jaworzno | 7.9 |
38. | Racibórz | 12.3 | 80. | Gniezno | 7.8 |
39. | Ostrów Wlkp. | 12.2 | 81. | Stalowa Wola | 7.4 |
39. | Gorzów Wlkp. | 12.2 | 82. | Tczew | 6.8 |
39. | Sosnowiec | 12.2 | 83. | Bełchatów | 6.4 |
42. | Świdnica | 12.1 | 84. | Siemianowice Śl. | 5.9 |
Źródło: sewik.pl. GUS, opracowanie rankomat.pl
Częstochowa w liczbach
W 3531 kolizjach i wypadkach, jakie miały miejsce w 2022 roku w Częstochowie, zginęło 9 osób, a 182 osoby zostały ranne. W rezultacie Częstochowa zajęła 5. miejsce na liście 84 największych miast w Polsce uszeregowanych pod względem liczby zdarzeń drogowych przypadających na 1000 mieszkańców. Kierowcy w Częstochowie spowodowali najwięcej kolizji i wypadków w wyniku niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami – takich zdarzeń było 632 (17,9% wszystkich zdarzeń w tym mieście). Najbardziej niebezpiecznym punktem Częstochowy okazała się Aleja Wojska Polskiego (243 kolizje i wypadki).
Dla porównania, w stolicy województwa śląskiego odnotowano o 1888 więcej kolizji i wypadków drogowych niż w Częstochowie. Tym samym Katowice znalazły się na gorszej, bo 1. pozycji w zestawieniu (19,3 zdarzenia na 1000 mieszkańców). Spośród wszystkich uwzględnionych na liście przez rankomat.pl miast w województwie śląskim najlepszy wynik uzyskały Siemianowice Śląskie (5,9 zdarzeń na 1000 mieszkańców).
Statystyki dotyczące kolizji i wypadków drogowych wpływają na to, ile za OC muszą zapłacić mieszkańcy danego miasta. Nie jest to jednak jedyny decydujący czynnik. W 2022 roku w Częstochowie średnia składka OC wyniosła 462 zł i była niższa o 7% w porównaniu z Katowicami (497 zł). Jednocześnie okazała się ona niższa o 8,5% od średniej dla całego kraju (505 zł). W województwie śląskim mniej niż mieszkańcy Częstochowy za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili kierowcy tylko z czterech miast – Żor (459 zł), Tarnowskich Gór (458 zł), Rybnika (449 zł) i Raciborza (427 zł).
– Do najważniejszych czynników branych pod uwagę przez ubezpieczyciela podczas wyceny składki OC należą dane właściciela pojazdu (głównie jego wiek i historia ubezpieczenia) oraz samego pojazdu. Na maksymalne zniżki mogą liczyć przede wszystkim bezszkodowi kierowcy w średnim wieku. Firmy ubezpieczeniowe uwzględniają wprawdzie informacje dotyczące kolizji i wypadków, sieci dróg czy natężenia ruchu w danym mieście (regionie), by na tej podstawie ocenić ryzyko wystąpienia szkody, ale zazwyczaj statystyka ma mniejsze znaczenie niż indywidualne dane klienta – wyjaśnia Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych rankomat.pl.
Częstochowa na tle województwa
Jak się okazuje, Częstochowa wypadła niekorzystnie również na tle danych o kolizjach i wypadkach z całego województwa. Na 1000 mieszkańców województwa śląskiego przypadło 14,9 takich zdarzeń, natomiast w Częstochowie współczynnik ten był wyższy – wyniósł on 17.
Jednocześnie województwo śląskie otwiera pierwszą trójkę najmniej kolizyjnych i wypadkowych regionów Polski. Najgorszy wynik uzyskały natomiast województwa: świętokrzyskie (21,5 zdarzenia na 1000 mieszkańców), opolskie (19,5) oraz kujawsko-pomorskie i lubelskie (19,2). Gdy uwzględni się całkowitą liczbę kolizji i wypadków drogowych, to okaże się, że najgorzej na tle całej Polski wypadło województwo mazowieckie (58388 zdarzeń), gdzie w 2022 roku zginęło 289 osób, a 3398 osób zostało rannych.
W omawianym okresie najczęstszą przyczyną kolizji i wypadków w skali całej Polski była nieostrożność kierowców: niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami (30817 zdarzeń), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (22008) oraz nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (13435).
Miejsce | Województwo | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców | Miejsce | Województwo | Liczba zdarzeń na 1000 mieszkańców |
1. | Świętokrzyskie | 21.5 | 9. | Łódzkie | 17.3 |
2. | Opolskie | 19.5 | 10. | Wielkopolskie | 16.9 |
3. | Kuj-Pom. | 19.2 | 11. | Lubuskie | 16.5 |
4. | Lubelskie | 19.2 | 12. | Podlaskie | 16.4 |
5. | Podkarpackie | 18.5 | 12. | Mazowieckie | 16.4 |
6. | Dolnośląskie | 18.2 | 14. | Pomorskie | 16.0 |
7. | Małopolskie | 17.7 | 15. | Zachodniopomorskie | 15.8 |
8. | Warm-Maz. | 17.5 | 16. | Śląskie | 14.9 |
1 komentarz
Nie ma się co dziwić tak wysokiej kolizyjności, skoro władze miasta tak ustawiły remonty i budowę dróg, że ruch tranzytowy w większości jest skierowany do centrum miasta. Korki wszędzie a TIRy walą przez miasto.