Od środy, z początkiem września i nowego roku szkolnego na główną linię tramwajową w Częstochowie wracają tramwaje. Regularna komunikacja tramwajowa będzie dostępna od pętli na Północy do zajezdni MPK (linia 1) oraz od Północy do stadionu Rakowa (linia 3). Ponieważ nie wszystkie perony przystankowe są jeszcze gotowe, pasażerowie proszeni są o ostrożność.
Władze miasta mają nadzieję, że dzięki kompleksowej modernizacji linii komunikacja tramwajowa będzie atrakcyjną alternatywą także wobec prywatnych środków transportu. Na razie ważne jest, że od września usprawniony znacząco zostanie przejazd na głównej osi miasta w relacji północ-południe, co jest ważne w kontekście wielu inwestycji drogowych prowadzonych obecnie w Częstochowie i utrudniających sprawny przejazd.
Przebudowa tramwajowa i zrealizowany już wcześniej zakup 10 nowych tramwajów -Twistów drugiej generacji – to największy komunikacyjny kontrakt w historii miasta opiewający na 204 mln zł (w tym 144 mln zł dofinansowania ze środków unijnych). Realizacja tego projektu realizuje założenia programu Lepsza Komunikacja w Częstochowie.
Zgodnie z oficjalną informacją Biura Inżyniera Ruchu UM Częstochowy od 1 września zostaną uruchomione następujące linie tramwajowe:
– linia nr 1 w relacji: FIELDORFA-NILA – ZAJEZDNIA MPK;
– linia nr 3 w relacji: FIELDORFA-NILA – STADION RAKÓW.
Ze względu na przebudowę alei Wojska Polskiego i rozbiórkę estakady, na odcinku zajezdnia MPK – Kucelin, kursować będzie zastępcza linia autobusowa nr 40 (przesiadka z tramwaju linii nr 1 przed siedzibą MPK). Jest szansa, że od października ruch tramwajów na linii nr 1 wróci również na odcinku od zajezdni MPK do pętli przy dworcu PKP na Rakowie.
Linie tramwajowe na 1 i 3 będą planowo obsługiwane wyłącznie nowymi tramwajami niskopodłogowymi, z wyjątkiem sytuacji awaryjnych.