Działając w imieniu własnym – na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1875) zaskarżam uchwałę Rady Miasta Częstochowy nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Wojewody w dniu 27 grudnia 2021r.
i zarzucam organowi naruszenie:
art. 25a u.s.g., art. 6j, 6k, 6n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Częstochowa, dnia 03 marzec 2022r.
Do
Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
w Gliwicach
za pośrednictwem
Rady Miasta Częstochowy
- Śląska 11/13
42-217 Częstochowa
Skarżący: Piotr Wrona (………………), zam. ul………………………….., 42-215 Częstochowa,
Organ: Rada Miasta Częstochowy, ul. Śląska 11/13 , 42-217 Częstochowa.
Opłata: 300 zł
Skarga na uchwałę Rady Miasta Częstochowy nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Działając w imieniu własnym – na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1875) zaskarżam uchwałę Rady Miasta Częstochowy nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Wojewody w dniu 27 grudnia 2021r.
i zarzucam organowi naruszenie:
art. 25a u.s.g., art. 6j, 6k, 6n ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Na podstawie powyższych zarzutów wnoszę o:
- stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały,
- zasądzenie od organu na rzecz strony skarżącej zwrotu kosztów niezbędnych do celowego dochodzenia swych praw.
Uzasadnienie
Działając w imieniu własnym poniżej przedstawiam moje zarzuty w sprawie podjęcia uchwały przez Radę Miasta Częstochowy nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zaskarżonej uchwale zarzucam naruszenie prawa poprzez:
- W przyjęciu uchwały uczestniczył (głosował) Radny (załącznik nr 1), który mógł mieć istotny interes prawny, gdyż nie wyłączył się z głosowania.
Radny ten od 14 kwietnia 2020 r. jest naczelnikiem (CUK ) Centrum Usług Komunalnych. Centrum Usług Komunalnych jest gminną jednostką budżetową, powołana uchwałą 303.XXIII.2019 z dnia 19.12.2019 roku, to w zakresie tej gminnej jednostki organizacyjnej jest gospodarka odpadami komunalnymi, tj. organizacja przetargów , rozliczanie śmieci i organizowanie systemu gospodarowania odpadami.
„Przesłanką wyłączenia radnego z głosowania nie jest wyłącznie istnienie konfliktu interesów, gdyż radny winien wyłączyć się także wówczas, gdy jego interes prawny będzie zbieżny z interesem gminy” tak mówi wyrok NSA z 11 stycznia 2012 r. (sygn. I OSK 2006/11, LEX nr 1107471) o fakcie takim mówi również wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 kwietnia 2013 roku (I OSK 124/13). „Zatem już tylko sama możliwość dotknięcia interesu prawnego wystarcza dla zastosowania tej normy. Przecież radny, którego interesu dotyczy uchwała może nie tylko wpływać na jej treść przez głosowanie, ale także w wyniku podejmowania innych działań typu lobbistycznego”.
Jak również Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 23 sierpnia 2018 r.(II OSK 2099/16) „Interesu prawnego, o jakim mowa w art. 25a u.s.g., nie można utożsamiać wyłącznie z interesem majątkowym, gdyż nie są to pojęcia tożsame, aczkolwiek niejednokrotnie przez pojawiający się element majątkowy powiązane ze sobą”.
Radny głosował za przyjęciem tej uchwały, nie wyłączył się z głosowania i nie został z niego wyłączony. Radny uzyskał mandat od mieszkańców Częstochowy i powinien reprezentować interesy mieszkańców, a w tej sprawie reprezentował CUK i Prezydenta jako Naczelnik CUK-u.
Natomiast wyrok NSA z 9 kwietnia 2013 r. (sygn. I OSK 125/13, LEX nr 1336306) mówi, że w razie nieuwzględnienia zakazu z art. 25a u.s.g. nie ma potrzeby analizowania materii wyników głosowania i rozważania, czy udział radnego miał czy nie miał wpływu na ostateczny wynik i podjęcie uchwały. Zgodnie z tym stanowiskiem, naruszenie zakazu z art. 25a u.s.g. zawsze powinno prowadzić do stwierdzenia nieważności uchwały rady gminy.
Analizując te wyroki można domniemywać, że Radny powinien się wyłączyć z głosowania, nie robiąc tego mógł spowodować, że uchwała została przyjęta niezgodnie z prawem.
- Ponadto zarzucam uchwale, że jest niezgodna z aktualnym orzecznictwem i wyrokami NSA dotyczącymi „jednej stawki” w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi. „Jedna Stawka” musi sprawiedliwie obowiązywać wszystkich mieszkańców jednego miasta.
Naczelny Sąd Administracyjny w sprawach o sygn. III FSK 4141/21, III FSK 4248/21 i III FSK 4249/21 rozpatrywanych w dniu 14 października 2021 roku stwierdza, że przepis art. 6j ust. 2 u.u.c.p.g., przewiduje możliwość ustalenia tylko jednej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od gospodarstwa domowego. Użyte w ustawie określenie „jedna stawka” dotyczy liczby pojedynczej i nie pozwala na przyjęcie w uchwale większej liczby stawek opłaty (liczby mnogiej) dla mieszkańców jednego miasta, a tak mamy w § 2 w/w uchwały.
W § 2 uchwały zawarte są dwie różne stawki: jedna 9,60 i druga 29,00, dodatkowo te dwie różne stawki mają również różne jednostki pierwsza wyrażona zł/m³ i druga wyrażona zł/mieszkańca.
Czyli mamy dwie różne stawki z dwoma różnymi określającymi je jednostkami dla mieszkańców jednego miasta.
- Ponadto zarzucam uchwale, że zawiera błędy matematyczne i logiczne.
Art. 6k ust. 1 pkt 1 u.u.c.p.g. upoważnia Radę Gminy do zastosowania w drodze uchwały wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami spośród metod określonych w art. 6j ust. 1 i 2 oraz ustalenia stawki takiej opłaty.
Ustawa zawiera katalog metod i pozwala na stosowanie kilku z nich, umożliwia ustalenie opłaty poprzez wybór stawki i metody.
Art. 6j ust. 1 mówi wprost, że opłata stanowi iloczyn, do wyboru liczby mieszkańców, ilości zużytej wody lub powierzchni oraz stawki ustalonej na podstawie art.6k ust. 1.
METODA X STAWKA = OPŁATA
Kompetencje rady miasta w zakresie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi polegają tylko na wyborze dwóch i tylko dwóch zmiennych, mnożnika i mnożnej, z których wynika iloczyn czyli opłata.
W § 3 w pkt. 5,7,10 uchwały zwarte jest sformułowanie, które mówi, że opłata jest iloczynem 3 m³ wody oraz liczby osób zamieszkujących. W tym sformułowaniu ilość zużytej wody nie jest stawką, a ilością składnika metody, metodą zaś jest rozliczenie za zużytą wodę.
Równanie to przyjmuje obecnie błędną formę:
METODA X SKŁADOWA METODY = OPŁATA
Uchwała z takimi błędami nie może obowiązywać i być podstawą do pobierania opłat.
- Ponadto zarzucam uchwale, że użyto starych i nieaktualnych danych dotyczących wyliczenia stawki za zużycie wody (załącznik nr 2- odpowiedź, BDG. 0003.1.2377.2022 z dnia 14 lutego, na moją interpelację), gdzie Prezydenta Miasta mówi wprost „informuję, iż stawki oraz ulgi nie ulegały zmianie i obowiązują w takiej samej wysokości jak w poprzedniej uchwale, więc nie ma konieczności ich ponownej kalkulacji”. Należy dodać, że poprzednia uchwał była uchwalona 03.12.2019 roku.
Pytań i wątpliwości w tej sprawie jest wiele, np.
Dlaczego ja i mieszkańcy mojego miasta mamy płacić za śmieci w lutym roku 2022 według starych i nieaktualnych wyliczeń, kalkulacji i stawek za rok 2019 ?
Dlaczego kalkulacje i wyliczenia nie zostały wykonane z aktualnymi danymi? W dniu uchwalania uchwały tj. 16 grudnia 2021 roku były znane dane za rok 2020 i za 11 miesięcy roku 2021 ?
Jaki był sens oszczędzania wody w roku 2021? (Pierwsza uchwała mówiąca o rozliczeniach śmieci za wodę obowiązywała od 01.01.2021 roku i w tedy zacząłem, tak jak większość mieszkańców oszczędzać wodę) ?
- Ponadto zarzucam uchwale, że użyto błędnych danych zużycia wody z roku 2019, dane te następnie posłużyły do wyliczenia średniego zużycia wody i co za tym idzie do wyliczenia opłaty za zł/m³ wody.
W odpowiedzi na moją interpelację ( załącznik nr 2) jak i w piśmie ( PZ4.032.4.2020 Z DNIA 25.11.2020, które było dołączone do odpisu odpowiedzi na skargę do WSA w Gliwicach – Sygn.akt. I SA/GI 876/21 z dnia 21 lipca 2021 roku – Załącznik nr 3) kierowanym do WSA w Gliwicach w innej sprawie, Prezydenta Miasta podaje wielkość zużycia wody w roku 2019 na poziomie 8.270.200 m³.
Mając te dane i ilość mieszkańców tj. 220433 wyliczono ( załącznik nr 3 ) średnie zużycie wody w miesiącu na 3,13m³:
8.270.200 : 220 433 = 37,52 : 12 m-cy = 3,13 m³
i opłatę
29 zł : 3 m³ ≈ 9,60zł/ m³
Natomiast w odpowiedzi na moje zapytanie, Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji Okręgu Częstochowskiego S.A. podaje (NA.034.6.2022 z dnia 12.01. 2022 r.) podaje wielkość zużycia 11 405 700 m³ (załącznik nr 4).
Różnica pomiędzy tymi wielkościami wynosi 3.135.500 m³ tj. błąd o około 38%.
Przyjmując taką wielkość i sposób wyliczenia stawki za wodę możemy łatwo wyliczyć:
11 405 700 : 220.433 = 51,74:12 m-cy = 4,31m³
gdzie
- 11 404 700 – ilość wody podane przez Wodociągi Częstochowskie w roku 2019
- 433 – to ilość mieszkańców zastosowana przez Prezydenta Miasta ( prawdopodobnie na koniec roku 2019)
- 12 – ilość miesięcy w roku
4,31 m³ – wyliczona przeciętna norma zużycia w miesiącu
Analogicznie stosując się do wyliczeń Prezydenta Miasta dzielimy kwotę 29 zł przez przeciętne zużycie wody w miesiącu otrzymujemy wynik stawki za zużycie 1 m³ wody tj.
29 zł : 4,31 m³ = 6,73zł/ m³
Z moich wyliczeń jasno wynika, że powinienem płacić 6,73zł/m³, a nie tak jak obecnie płacimy 9,60zł/ m³.
Pytaniem zasadniczym w tym punkcje jest jednak sprawa błędnych danych i kto mija się z prawdą, kto podał błędne dane, a kto dobre, Prezydent, czy Prezes Wodociągów? Dlaczego zastosowano wyliczenia niekorzystne dla mnie i obywateli miasta w którym mieszkam? Średnie zużycie wody powinno wynieść 4,31 m³, a nie 3,13 m³ i analogicznie opłata powinna wynieść 6,73zł/ m³, a nie 9,60zł/ m³ jak obecnie płacę.
- Ponadto zarzucam uchwale, że przyjęte w §4 ww. uchwały zwolnienie w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostującymi w kompostowniku przydomowym, bioodpady stanowiące odpady komunalne w wysokości opłaty określonej zgodnie z metodą, o której mowa w § 1 pkt 2, pomniejszonej o 2 zł miesięcznie, nie zostało poparte solidnymi wyliczeniami.
Ustawodawca zdecydował, że zwolnienie ma być proporcjonalne do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Aby zatem we właściwy sposób określić ulgę (jej wysokość kwotową lub procentową) konieczne jest posiadanie informacji o ogólnych kosztach gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmujących zagospodarowanie wszelkich odbieranych odpadów komunalnych, w tym frakcji bioodpadów, i przeciętnego kosztu przypadającego na gospodarstwo domowe lub mieszkańca, następnie kosztów zagospodarowania przez gminę frakcji bioodpadów i przeciętnego kosztu przypadającego na gospodarstwo domowe lub mieszkańca, a w końcu oszczędność gminy wynikającą z faktu, że z danej nieruchomości frakcja bioodpadów nie będzie przez nią odbierana, dzięki czemu ogólne wydatki gminy na zagospodarowanie odpadów komunalnych zmniejszą się.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w dnia 28 maja 2020 r. I SA/Rz 262/20 stwierdził „Sama uchwała nie zawiera zaś uzasadnienia, w którym zawarto by wyjaśnienie sposobu obliczenia tej kwoty (proporcji), z którego wynikałoby, że w przypadku każdego gospodarstwa domowego zawsze wyniesie ona 1 zł. Ustawodawca zdecydował zaś, że zwolnienie na być “proporcjonalne do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych”. Aby zatem we właściwy sposób określić ulgę (jej wysokość kwotową lub procentową) konieczne jest posiadanie informacji o ogólnych kosztach gospodarowania odpadami komunalnymi, obejmujących zagospodarowanie wszelkich odbieranych odpadów komunalnych, w tym frakcji bioodpadów, i przeciętego kosztu przypadającego na gospodarstwo domowe lub mieszkańca, następnie kosztów zagospodarowania przez gminę frakcji bioodpadów i przeciętego kosztu przypadającego na gospodarstwo domowe lub mieszkańca, a w końcu oszczędność gminy wynikającą z faktu, że z danej nieruchomości frakcja bioodpadów nie będzie przez nią odbierana, dzięki czemu ogólne wydatki gminy na zagospodarowanie odpadów komunalnych zmniejszy się”.
Podobne stanowisko wyrażone jest Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 3 grudnia 2020 r. I SA/Rz 670/20 „Obowiązujące przepisy nie przesądzają wprawdzie w jaki sposób należy wyliczyć proporcję, o której stanowi art. 6k ust. 4a u.c.p.g., co oznacza, że w tym zakresie pozostawiono gminom pewną swobodę, jednakże ustawodawca wymaga by zwolnienie nastąpiło proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Wyliczenie przez gminę ogólnej kwoty oszczędności z tytułu przydomowego kompostowania bioodpadów jest pierwszym etapem”.
W naszym częstochowskim przypadku nie wiedzieliśmy prawie nic w tej sprawie, nie było informacji na temat kosztów zagospodarowania, oszczędności i innych, uzasadnienie całej uchwały ma aż 4 linijki ( załącznik nr 5) i również nic o tym nie mówi.
- Ponadto zarzucam uchwale, że do wyliczeń pomniejszenia o 2 zł przyjętego w §4 ww. uchwały zastosowano stare wyliczenia z 2019 roku. Prezydent miasta ( załącznik nr 6 – odpowiedź, BDG. 0003.1.2357.2022 z dnia 02 lutego, na moją interpelację), wprost „informuję, iż stawki oraz ulgi nie ulegały zmianie i obowiązują w takiej samej wysokości jak w poprzedniej uchwale, więc nie ma konieczności ich ponownej kalkulacji.
Nie można stosować szeregu wyliczeń, jeżeli je w ogóle wykonano, z roku 2019 do wyliczenia pomniejszenia w opłatach powiedzmy za marzec 2022. Tak naprawdę jednak wykonano je nie na danych z 2019 roku, ale prognozie na rok 2019 ( o czym szerzej poinformuję w następnym punkcje), co jest tym bardziej niedopuszczalne.
- Ponadto zarzucam uchwale, że do wyliczeń pomniejszenia o 2 zł przyjęto dane prognozowane na roku 2019, a nie dane rzeczywiste. Jak przedstawiłem wcześniej do prawidłowego wyliczenia należałoby wykonać szeregu wyliczeń, zestawień i porównań, czego nie zrobiono w w/w uchwale. Wyliczenie dokonano obliczając jaki procent ogólnej ilości odpadów stanowią odpady ulegające biodegradacji, otrzymano 7,1% i tyle procent stanowią odpady BIO w stosunku do całości odpadów odebranych. Następnie stawkę 29 zł pomnożono przez 7,1 %, wynik tj. 2,05 zł stanowił wysokość zwolnienia.
Takie błędne wyliczenia zostały przekazane WSA w Gliwicach przez Urząd Miasta w innej sprawie (załącznik nr 7 – BDG. 0751.10.2021 z dnia 29.10.2021roku, Sygn.akt: ISA/GI 876/21) czyli:
(7669,493 x 100%) : 107675,013= 7,1%
i
29,00 zł x 7,1% = 2,05 zł
Gdzie:
- Stawka od osoby miesięcznie – 29 zł
- Procent udziału odpadów komunalnych ulegających biodegradacji -7,1 %
- Wysokość zwolnienia – 2,05 zł
Wszystko pozornie wydaje się dobrze, ale wyliczenia dotyczą prognoz roku 2019, a nie rzeczywistych wielkości.
W odpowiedzi na moją interpelację (Załącznik nr 8 – BDG.0003.1.2383.2022 z dnia 16.02.2022 rok) podaje Prezydenta Miasta całkowicie inne wielkości. I tak, masa odebranych odpadów komunalnych w roku 2019 wyniosła – 104 721,041 Mg, a odpadów ulegających biodegradacji 15 188,749 Mg.
Czyli, równanie powinno przybrać taka formę:
(15 188,749 x 100%) : 104 721,041 = 14,50%
i
29 zł x 14,50 % = 4,20 zł
Gdzie:
- Stawka od osoby miesięcznie – 29 zł
- Procent udziału odpadów komunalnych ulegających biodegradacji- 14,50 %
- Prawidłowa wysokość zwolnienia – 4,20 zł
Przyjmując dane w odpowiedzi na interpelację za prawdziwe zwolnienie powinno wynosić 4,20 zł, a nie 2,05 zł.
W w/w odpowiedzi na moją interpelację podano również dane za rok 2021. Nasuwa się tu jednak oczywiste pytanie dlaczego w dniu podjęcia tj. 16 grudzień 2021 nie zastosowano danych prognozowanych na rok 2021, a użyto danych prognozowane w roku 2019? Wyliczenie wtedy mogłyby wyglądać tak:
(18779,32 x 100%) : 100 909,44 = 18,61%
i
29 zł x 18,61 % = 5,39 zł
Gdzie:
- Stawka od osoby miesięcznie – 29 zł
- Prognozowany procent udziału odpadów komunalnych ulegających biodegradacji – 18,61 %
- Prognozowana wysokość zwolnienia – 5,39 zł
Zatem kwota odliczenia, z danych prognozowanych, dla osób kompostujących powinna wynosić 5,39 zł, a nie jak jest wyliczona 2 zł. Te wszystkie argumenty mówią i wskazują jednoznacznie, wyliczenia z roku 2019 nie mogą być prawidłowe pod koniec 2021 roku, a kwota pomniejszenia ma być inna, inną kwestią jest sprawa podania radnym miasta nieaktualnych danych i wyliczeń.
Podsumowując przedstawione przeze mnie argumenty, jednoznacznie pokazują, że uchwała jest napisana w sposób błędny, nie uwzględniono w niej uwag wyniesionych przez NSA jak i WSA. Błędy matematyczne, złe wyliczenia i uchybienia prawne to jedno, drugą rzeczą są niedopuszczalne uchybienia poprzez zastosowanie starych i nieaktualnych danych.
Nie jest możliwe, że od 2019 roku wyliczenia są aktualne, zmieniły się wszystkie istotne parametry tzn. od początku 2021 roku przyjęto inne metody rozliczania za odpady komunalne, w tym czasie powstała Gminna spółka Centrum Usług Komunalnych, od tego czasu z Częstochowy ubyło około 10 tysięcy osób, inflacja, co rok zwiększona ilość wytworzonych odpadów i większe wpływy do budżetu związane z gospodarką odpadami, większy procent zbiórki selektywnej i wiele innych.
Uchwała zawiera błędy merytoryczne, prawne, matematyczne i logiczne, krzywdzi i jest niesprawiedliwa dla mnie i mieszkańców mojego miasta, może być również przyjęta z niezgodnie z obowiązującym prawem.
Przedstawione przeze mnie argumenty są wystarczające by uchylono uchwałę w całości.
Z poważaniem
1 komentarz
Już ostatnio wymanipulowaliście nas na śmieciach.Było za sortowane12 zł.od łebka i 20 zł za nie sortowane.od łebka.Potem zrobiliście obowiązkowe sortowanie i 20 zł .od łebka to jest 8 zł podwyżka i teraz cyt.Baranku Boży co rok-to droży?.Pewnie dlateg że,ludzie otrzymali obniżkę podatku.Proponuję,obnirzyć pracownikom Urzędu przynajmniej o 1000 zł albo zwolnić niepotrzebnych znajomków i już będą piniążki.Osobiście chciałbym ,aby p.Prezydent nie zapatrywał się na prezydenta Trzaskowskiego.Wprawdzie po lini partyjnej jednakowi co nie znaczy że umysły takie same.Chyba mam rację.