MUZYKA – MOC ZATRZYMYWANIA CZASU WOJCIECH KILAR (1932-2013)


          29 grudnia ubiegłego roku, minęła 10. rocznica śmierci Wojciecha Kilara, wybitnego kompozytora utworów orkiestrowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych, fortepianowych oraz twórcy muzyki filmowej. Współpracował z wieloma sławnymi reżyserami, m.in.: z Francisem Fordem Coppolą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim. Odniósł wielkie sukcesy w Polsce oraz za granicą. Każdego roku, 17 lipca, w dniu swoich urodzin, kompozytor przyjeżdżał do Częstochowy na Jasną Górę, aby podziękować Matce Bożej za życie i możliwość tworzenia. „Jasna Góra od stuleci jest opoką Polaków, opoką moją” – mawiał.

 

 

       „Wydaje się, że najwspanialszym

                                                                                              wytworem w muzyce, do którego

                                                                                              człowiek doszedł, jest melodia”                                                                                                                                                                                                                                                                  Wojciech Kilar

 

29 grudnia ubiegłego roku, minęła 10. rocznica śmierci Wojciecha Kilara, wybitnego kompozytora utworów orkiestrowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych, fortepianowych oraz twórcy muzyki filmowej. Współpracował z wieloma sławnymi reżyserami, m.in.: z Francisem Fordem Coppolą, Kazimierzem Kutzem, Krzysztofem Zanussim, Krzysztofem Kieślowskim, Andrzejem Wajdą, Romanem Polańskim. Odniósł wielkie sukcesy w Polsce oraz za granicą.

Zawsze interesowała mnie zarówno osoba, jak i bogaty dorobek artystyczny Wojciecha Kilara. Nie znajduję słów, które byłyby w stanie określić wielkość talentu kompozytora. To, co mnie urzekło w autorze „Krzesanego”, to ogromna moc uczucia spokoju, dobroci, skromności i człowieczeństwa. Pomagał wielu osobom będącym w potrzebie. Zawsze wtedy dzielił się nie tylko środkami finansowymi, ale również sercem i wsparciem.

Od początku lat 60. ubiegłego wieku, współtworzył wraz z Krzysztofem Pendereckim i Henrykiem Mikołajem Góreckim polską szkołę awangardową.

Wojciech Kilar urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Jego ojciec, Jan Franciszek był lekarzem, natomiast mama, Neonilla – aktorką teatralną. Rodzina Kilarów mieszkała przy ulicy Sapiehy. Edukację muzyczną rozpoczął dość wcześnie w szkole panien Reiss, w rodzinnym mieście. Z niechęcią brał lekcje gry na fortepianie: „Grałem fatalnie. Nie byłem w stanie pojąć, czym są te czarne i białe kropki z ogonkami lub bez, pięciolinia, podział na takty (…). Trudno byłoby więc mówić w moim przypadku o jakiejś pierwszej fascynacji muzyką, o odkryciu swojego świata, swojego powołania (…)” – podkreślił w wywiadzie książkowym z Klaudią Podobińską i Leszkiem Polony. Po przymusowym wysiedleniu ze Lwowa, młody Wojciech zamieszkał w Rzeszowie.

Od 1948 roku swoje losy związał na wiele dziesięcioleci z Katowicami. W mieście tym ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w klasie prof. Bolesława Woytowicza. Dyplom ukończenia uczelni z wyróżnieniem uzyskał w 1955 roku. Niebawem został stypendystą rządu francuskiego w Paryżu. Uczęszczał na zajęcia do Nadii Boulanger.

W połowie lat 70. XX wieku Kilar nawiązywał do tradycji. W jego utworach pojawiły się inspiracje ludowe i religijne. W 1974 roku skomponował swój słynny poemat symfoniczny „Krzesany”, który do dziś jest chętnie grany. Dwa lata później napisał następny górski utwór „Kościelec 1909”, poświęcony Mieczysławowi Karłowiczowi. Wśród krytyków muzycznych i melomanów dużym zainteresowaniem cieszyły się także kompozycje „Siwa mgła” na baryton i orkiestrę (1979) oraz „Orawa” na orkiestrę kameralną (1986). Wszystkie utwory wyrastały z głębokiej, wewnętrznej potrzeby. Często w rozmowach artysta nadmieniał: „Całą filozofią sztuki, każdej sztuki, jest to, by była skierowana ku człowiekowi i ku dobru”.

W sierpniu 1966 roku Wojciech Kilar poślubił Barbarę Pomianowską. Pani Barbara była nie tylko żoną kompozytora, ale także doskonałą asystentką. Byli szczęśliwym i kochającym się małżeństwem. Dla pana Wojciecha najważniejsza w życiu była miłość do żony.

Wojciech Kilar przez ponad sześćdziesiąt pięć lat mieszkał na Górnym Śląsku. Miejsce to pokochał i darzył szczególną sympatią. Jak wielokrotnie podkreślał, wiele zawdzięczał Katowicom. Duchowo natomiast silnie związany był z Jasną Górą. Tuż obok Cudownego Obrazu, przez wiele tygodni pracował nad utworami „Angelus” na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną oraz „Missa pro pace” na cztery głosy solowe i orkiestrę. Partyturę dzieła „Angelus” złożył jako wotum dla Matki Bożej Jasnogórskiej, a skomponowana „Missa pro pace” (Msza o pokój) stała się dziełem jego życia. Przeniknięta jest  duchem średniowiecznej muzyki kościelnej. 7 grudnia 2001 roku Msza została zaprezentowana w Watykanie w obecności Ojca Świętego Jana Pawła II.

Każdego roku, 17 lipca, w dniu swoich urodzin, kompozytor przyjeżdżał do Częstochowy na Jasną Górę, aby podziękować Matce Bożej za życie i możliwość tworzenia. „Jasna Góra od stuleci jest opoką Polaków, opoką moją” – mawiał.

Wojciech Kilar zmarł w wieku 81 lat, 29 grudnia 2013 roku. Spoczął obok żony na cmentarzu przy ul. Sienkiewicza w Katowicach.

17 września 2021 roku w hołdzie wielkiemu kompozytorowi sala koncertowa Filharmonii Częstochowskiej otrzymała imię Wojciecha Kilara.

 

Barbara Szymańska

 

WYBRANE KOMPOZYCJE WOJCIECHA KILARA

 

„Sonata” na fortepian (1952)

Muzyka do filmu „Milczenie” w reż. Kazimierza Kutza (1963)

Muzyka do filmu „Echo” w reż. Stanisława Różewicza (1964)

Muzyka do filmu „Lalka” w reż. Wojciecha Jerzego Hasa (1968)

Muzyka do filmu „Spirala” w reż. Krzysztofa Zanussiego (1978)

Muzyka do filmu „Z dalekiego kraju. Ojciec Święty Jan Paweł II”

w reż. Krzysztofa Zanussiego (1981)

„Angelus” na sopran, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (1982-1984)

Muzyka do filmu „Faustyna” w reż. Jerzego Łukaszewicza (1994)

Muzyka do filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy (1998-1999)

„Missa pro pace” na sopran, alt, tenor, bas i orkiestrę symfoniczną (1999-2000)

Muzyka do filmu „Pianista” w reż. Romana Polańskiego (2002)

„Magnificat” na głosy solowe, chór i orkiestrę (2006)

 

Źródła:

 

  1. Przedstawione cytaty pochodzą z książki „Cieszę się darem życia”. Rozmowy z Wojciechem Kilarem przeprowadzili Klaudia Podobińska i Leszek Polony. Kraków 2007. Wyd. II poszerzone.

 

  1. https://m.niedziela.pl/artykul/97923/Jasna-Gora-dziesiata-rocznica-smierci

 

Fot. 1 Wojciech Kilar. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Wojciech_Kilar.jpg

 

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *