W Częstochowie NFZ kasuje gabinety stomatologiczne


W tegorocznym podziale kontraktów Narodowy Fundusz Zdrowia zmniejszył w Częstochowie liczbę gabinetów stomatologicznych świadczących usługi na ubezpieczenie z 72 (od poprzedniego rozdania) do 60. Tym samym w zdecydowanym stopniu ograniczył dostępność usług dla mieszkańców naszego miasta.

Tak stało się między innymi w dzielnicy Grabówka. Kontraktu na usługi w ramach ubezpieczenia nie otrzymał gabinet stomatologiczny działający w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Przychodnia Lekarska przy ul. ul. ROCHA 250. Gabinet ten funkcjonuje w tym miejscu od 1997 roku, i od 2001 roku, to jest momentu wejścia Kas Chorych, a potem NFZ, bez przerwy realizuje bezpłatną pomoc medyczną. Teraz takich świadczeń pozbawiono kilkaset osób. – Jesteśmy oburzeni. Likwiduje się gabinet, który jest potrzebny mieszkańcom dzielnicy. Dziesiątki osób, w tym dużą grupę starszych, skazuje się na szukanie pomocy w innych częściach miasta, z dala od miejsca zamieszkania – mówi pani Gabriela, mieszkanka dzielnicy, od lat korzystająca z pomocy lekarzy stomatologów w przychodni na Grabówce.
Zdumieni są też lekarze z poradni. Doktor Mariusz Leśnikowski informuje, że wniosek o kontrakt złożył w terminie i gabinet spełniał wszystkie wymogi formalne Funduszu. – Nic nie zapowiadało takiego przebiegu sprawy. Od 2001 roku zawsze otrzymywaliśmy kontrakty, nikt nas też nie powiadomił, że należy coś zmodyfikować – mówi Mariusz Leśnikowski.
Lekarze przez lata wypracowali sobie renomę i zaufanie pacjentów. W ciągu roku świadczą ponad 2.200 porad. – Bardzo chwalimy sobie jakość pomocy medycznej w tej poradni. Nie wszystkich stać na leczenie w gabinetach prywatnych i gdzie mamy teraz się leczyć, skoro w pobliżu nie ma innych gabinetów? – pyta pani Gabriela.
Brak kontraktu dla poradni przy ul. Rocha w praktyce pozbawia mieszkańców Grabówki leczenia zębów na ubezpieczenie. W podobnej sytuacji są częstochowianie z innych dzielnic. Dlaczego NFZ rozdziela kontrakty nie bacząc na dostępność do usług? Przy ulicy Łódzkiej, na przykład, w bliskiej odległości niespełna 300 metrów daje dwa kontrakty. Na ul. Rocha – ani jednego.
Sytuacja jest na tyle niepokojąca, że zwróciliśmy się do rzecznika Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Katowicach o wyjaśnienia. Zadaliśmy kilka pytań;

1. Dlaczego w Częstochowie aż 12 gabinetów stomatologicznych nie otrzymało kontraktu na świadczenie usług w ramach ubezpieczenia?
2. Gdzie przeszły częstochowskie kontrakty?
3. Co zdecydowało o nie przedłużeniu kontraktu na leczenie w ramach ubezpieczenia z gabinetem stomatologicznym w Przychodni przy ul. św. Rocha 250 w Częstochowie?
4. Likwidacja usług w ramach ubezpieczenia w gabinecie przy ul. Rocha 250 bardzo ograniczyła dostępność usług mieszańcom dzielnicy. Gabinet udziela rocznie ponad 2200 porad. Czy to kryterium ma dla NFZ jakieś znaczenie?
5. Kontrakty otrzymują gabinety w bliskiej od siebie odległości (ok. 300 m), jak na przykład przy ul. Łódzkiej w Częstochowie. Dlaczego? Jak NFZ rozpatruje dostępność usług?
6. Dlaczego, jeśli uznaliście Państwo, że poradnia stomatologiczna przy ul. Rocha nie zapewnia w pełni oferty, nie skierowaliście zaproszenia na negocjacje celem jej zmodyfikowania?
7.Dlaczego NFZ preferuje nowe gabinety, nad te z wieloletnim doświadczeniem?
8. Jaka jest szansa na przyznanie kontraktu gabinetowi przy ul. Rocha 250?
9. Stawiacie Państwo wysokie wymogi sprzętowe, a po spełnieniu żądań poradnie i tak nie otrzymują kontraktów. Tak stało się z gabinetem ginekologicznym w tej samej przychodni. Uzupełniono go o specjalistyczną aparaturę, a mimo to nie przyznaliście Państwo kontraktu. Teraz sprzęt stoi bezużyteczny, tym samym niszczeje. Dlaczego tak się dzieje?

Małgorzata Doros, rzecznik prasowy Śląskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ w Katowicach odpowiedziała nam: „Postępowanie konkursowe na świadczenia ogólnostomatologiczne na terenie Częstochowy, ogłoszone 6 marca br., jest w toku. Poniższy oferent 29 maja przesłał do Śląskiego OW NFZ odwołanie – do 13 czerwca mamy czas na jego rozpatrzenie, a placówki biorące udział w tym postępowaniu mają udostępniane do wglądu oferty. DO tego czasu niestety nie możemy udzielać żadnych odpowiedzi.”

URSZULA GIŻYŃSKA

URSZULA GIŻYŃSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *