Rozmawiamy z panem Marcinem Kubatem, kierownikiem ds. przewozów PKS Częstochowa S.A.
PKS Częstochowa S.A. mimo trudnego rynku nieustająco działa na rzecz mieszkańców subregionu częstochowskiego. Jakie aktualnie linie Państwo realizujecie?
PKS Częstochowa S.A. mimo trudnego rynku nieustająco działa na rzecz mieszkańców subregionu częstochowskiego. Jakie aktualnie linie Państwo realizujecie?
– Obecnie realizujemy dwie linie na mocy umowy ze Starostwem Kłobuckim: Julianów – Kłobuck i Przystajń – Kłobuck oraz trzy linie na mocy umowy ze Starostwem Częstochowski, nie ukrywamy, że po burzliwych negocjacjach: Kamienica Polska – Częstochowa, Osiny – Częstochowa; Częstochowa – Lgota Mała. Ponadto obsługujemy przewozy szkolne na rzecz gminy Kamienica Polska. Mamy także umowy z Gminą Lipie i Gminą Przystajń na komunikację bezpłatną na terenie obu tych gmin. Dodatkowo współpracujemy z Gminą Mstów, z którą podpisaliśmy umowę na obsługę trzech linii: Mstów – Krasicie, Mstów – Kobyłczyce i Mstów – Kuchary. Obsługujemy również okazjonalne wynajmy autobusów – od krótkich wycieczek po systematyczny dowóz dzieci np. na basen.
To wygląda dość optymistycznie. Czy jednak pracujecie Państwo nad kolejnymi umowami?
– Nie ustajemy w pozyskiwaniu nowych organizatorów przewozów osobowych. Naszą nową współpracą jest właśnie realizacja bezpłatnej komunikacji na terenie gminy Przystajń.
Jak zmiana siedziby dworca i przeniesienie jego przystanków w inne miejsce wpłynęły na wizerunek PKS Częstochowa?
– Mimo burzliwej dyskusji w mediach lokalnych na temat przeniesienia Dworca autobusowego na dawny peron 5, zmiana była dla nas korzystna. PKS dzięki tej reorganizacji nie trwoni budżetu na niepotrzebny wynajem powierzchni peronów, jak i powierzchni biurowych. Jak wielokrotnie wspominałem utrzymanie dawnego dworca było jedynie kosztotwórcze, a zasoby własne firmy są wystarczające na obecną sytuację na rynku. Dzięki tej zmianie pozyskaliśmy środki na rozwój, o którym nie omieszkamy opowiedzieć, gdy procedura będzie na odpowiednim etapie. Obecnie możemy zdradzić tylko, że będzie o nas głośno.
Roztaczacie Państwo dalekosiężne plany…
– Wspomniane punkty są kolejnym z etapów powrotu PKS Częstochowa do działania, jak za czasów dawnej świetności. Trochę funkcjonujemy w jej cieniu, ale wszyscy wiemy, że czasy się zmieniły. Rynek przewozów też się zmienił. Obecna sytuacja wyklucza możliwość realizacji linii tzw. komercyjnych, czyli finansowanych z biletów, a to one były główną propozycją naszej firmy. Nasze stanowisko nie jest chęcią powrotu do bycia monopolistą w okolicy, a pragniemy stworzyć bogatą siatkę połączeń na stałych zasadach finansowania, która powstanie w ścisłej współpracy z samorządami lokalnymi. To one występując o dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych są w stanie realnie wesprzeć przewoźników. Te wszystkie działania mają na celu zabezpieczenie przyszłości firmy, a skutkiem widocznym dla oka pasażera, są i będą wysokiej jakości przewozy pasażerskie.
Zatem myślicie Państwo o unowocześnieniu swojego taboru.
– Słyszymy liczne komentarze na temat naszego taboru, jesteśmy świadomi, jak wygląda obecna sytuacja. Nasze autobusy są bezpieczne jednak nie należą do najnowszych. Planujemy to zmienić, jednak są to wysokie koszty, a spółka jeszcze nie dawno była w likwidacji, co oznacza, że jeszcze chwilę zajmie nam pozyskanie niezbędnych środków, aby odświeżyć tabor i poza wysoką jakością usług postawić również na nieporównywalny komfort pasażerów. To właśnie z myślą o nich kroczymy powoli do celu. Mamy na uwadze, że bez zadowolonych klientów, żadna firma nie będzie funkcjonować na najwyższym poziomie, a to jego chcemy osiągnąć.
Gdzie można kupić bilety?
– Luty jest miesiącem odpoczynku dla naszych najmłodszych pasażerów, nałożyły się na tę sytuację ferie zimowe, jak i wcześniejsze zajęcia zdalne. Pragniemy przypomnieć, że bilety, które zostały zakupione w styczniu bez ciągłości w lutym muszą być przedłużone w kasach biletowych. Aby umożliwić klientom swobodne zakupy nasze kasy są otwarte od 6.30 do 20.00, w budynku biurowym przy ul. Krasińskiego 14/24 w Częstochowie.
Dziękuję za rozmowę
URSZULA GIŻYŃSKA
1 komentarz
Nie chcecie być monopolistą- owszem chcecie tylko że nie macie kierowców do obsługi lini. Dlaczego piszecie na stronie że oferujecie do wyboru umowę o pracę ,zlecenie, bądź samozatrudnienie ,skoro dajecie na początku zlecenie za 18.70 -za 2021 rok, na dodatek tą śmieszną stawkę za każdy postój bądź rezerwą w pracy za 4,40 brutto za godzinę- O tym już na rozmowię nie mówicie….. tylko trzeba się doczytywać na umowie. Z takim sposobem zamiast zachęcać to odpychacie od siebie