We wrześniu ubiegłego roku Częstochowę zelektryzowała informacja, że będą pomalowane słupy Urzędu Stanu Cywilnego. Rozpisywały się o tym wszystkie miejskie media łącznie z Gazetą Wyborczą zaznaczając, że robione jest to na wniosek radnej Jolanty Urbańskiej. Radna również pochwaliła się tym, wpisując to działanie na listę swoich spektakularnych sukcesów. Mieszkańcy jednak nie czekają na pomalowane słupy. W przypadku USC interesuje ich bardziej, żeby mogli zapłacić kartą płatniczą za załatwiane sprawy.
Zgłosił się do mnie mieszkaniec Częstochowy, który zmuszony był załatwiać formalności w częstochowskim Urzędzie Stanu Cywilnego w związku ze śmiercią bliskiej osoby. Na miejscu należało dokonać płatności w związku z wydaniem dokumentów i związanymi z tym czynnościami urzędowymi. Okazało się, że nie ma możliwości dokonania płatności kartą bankomatową, ponieważ w USC nie ma terminala płatniczego. Mieszkaniec został poinformowany, że może dokonać płatności na poczcie lub w banku i przyjść ponownie do USC, żeby okazać się potwierdzeniem dokonania płatności. Ewentualnie jeżeli płatności dokona przy pomocy bankowej aplikacji w telefonie, został poproszony o przesłanie mailem potwierdzenia dokonania przelewu. Tu, trzeba dodać, że jednymi z klientów USC, którzy są zmuszeni do dokonania płatności w związku z załatwianymi formalnościami są osoby załatwiające prawy urzędowe związane ze stratą bliskich osób. Często osoby te są starsze, schorowane. Dodatkowe utrudnienie w postaci braku możliwości dokonania płatności kartą jest dla nich często dużym kłopotem w związku z sytuacją w jakiej się znaleźli.
W materiale Radia Jura z 15.10.2019 zatytułowanym „W USC opłaty tylko kartą płatniczą” jest wywiad z kierownikiem USC. W wywiadzie tym mówił, że od początku września 2019 roku nie ma możliwości dokonywania opłat skarbowych gotówką ponieważ firma, która obsługiwała punkt inkaso zrezygnowała ze świadczenia tej usługi. Kierownik USC poinformował, że od pół roku można płacić kartą lub telefonem. Na terenie USC były trzy terminale płatnicze i kierownik zapewniał, że bez problemu można dokonywać za ich pomocą płatności.
W związku z tą sytuacją zapytałem prezydenta co stało się z terminalami płatniczymi, które były na terenie USC. W imieniu mieszkańców poprosiłem o przywrócenie możliwości dokonywania płatności w USC kartą płatniczą.
Odpowiedź prezydenta, moim zdaniem, jest gotowym scenariuszem na film Barei. Na całym świecie dąży się w związku z COVID-19 do dokonywania maksymalnej ilości płatności kartą płatniczą, ale nie w Częstochowie.
„W związku ze zmianą organizacji pracy USC, wywołanych pandemią SARS-CoV-2, na stanowiskach ds. rejestracji zgonów, do odwołania, nie ma możliwości wnoszenie opłat kartą płatniczą. W związku ze zwiększoną w ostatnim czasie liczbą zgonów oraz nakazem ograniczenia liczby osób znajdujących się przy stanowiskach obsługi po stronie holu priorytetem jest szybkość i precyzja obsługi merytorycznej. Z tego też powodu pracownicy dokładają należytej staranności, aby prawidłowo sporządzić akt zgonu oraz wyposażyć osoby zgłaszające zgon w pierwszej kolejności w dokumenty niezbędne do załatwienia formalności pogrzebowych, do czego dokumenty wydawane są w przeważającej większości bezpłatnie. Czynności pracowników Referatu ds. Rejestracji Zgonów w minimalnym zakresie związane są z koniecznością wniesienia opłaty skarbowej (sytuacje incydentalne), w związku z tym brak czynnego terminala płatniczego nie zaburza sprawnej obsługi interesantów. Drugi z terminali będących na wyposażeniu USC jest również nieczynny ponieważ znajduje się w pokoju Referatu ds. Rejestracji Małżeństw, w którym ze względu na ograniczenia pandemiczne interesanci nie są przyjmowani (terminal przewodowy, bez możliwości przeniesienia do tymczasowego punktu obsługi interesantów, zorganizowanego w pomieszczeniu szatni). Obsługa obywateli odbywa się wyłącznie po telefonicznym umówieniu więc klienci dostarczają dowody wpłat razem z dokumentami sprawy i proces ten odbywa się sprawnie i bez uwag ze strony interesantów. Trzeci z posiadanych przez USC terminali jest czynny i jest wykorzystywany podczas obsługi interesantów w Referacie ds. Odpisów, Zaświadczeń i Zmian w Aktach, w innej niż rejestracja zgonów części budynku. Wejście do stanowisk obsługi Referatu ds. Rejestracji Zgonów znajduje się od strony ul. Focha i jest otwarte pod warunkiem ograniczenia liczby interesantów, natomiast dostęp do wejścia od strony ul. Jana III Sobieskiego, gdzie zlokalizowany jest Referat ds. Odpisów, ograniczony jest tylko do osób umówionych, stąd stanowisko to nie obsługuje płatności za sprawy załatwiane w Referacie Zgonów. Taki sposób organizacji wymuszony jest koniecznością ograniczenia ilości interesantów w budynku i ma celu zapobieganie rozprzestrzenianiu się wirusa. Możliwość zmiany organizacji obsługi interesantów oraz sposobu dokonywania płatności jest uzależniona od rozwoju sytuacji pandemicznej w kraju, w związku z czym nie jest na ten moment możliwe zadeklarowanie jakiekolwiek realnego terminu uruchomienia usługi płatności.”
Jak widać na przykładzie tej sprawy mieszkańcy Częstochowy nie zawsze są zainteresowani przypudrowaniem noska, wolą konkretne działania dla poprawy jakości ich obsługi w urzędach.
PIOTR KALISZEWSKI
Radny Miasta Częstochowy
Klub Prawo i Sprawiedliwość