Odpowiedź Centrum Usług Komunalnych w sprawie ulg dla rodzin wielodzietnych


W artykule ,,ALARM CZYTELNIKA. Centrum Usług Komunalnych chce zlikwidować ulgi rodzinom wielodzietnym” (1610 / nr 4 / 2023-02-02) poruszyliśmy problem zgłoszony przez Czytelnika dotyczący interpretacji ulg przysługujących z tytułu posiadania Karta Dużej Rodziny, która rodzinom wielodzietnym zapewnia różnego rodzaju ulgi. W Częstochowie taką ulga jest 50 procentowa bonifikata opłaty za odbiór odpadów komunalnych. Czytelnik poczuł się poszkodowany, bowiem tę ulgę CUK mu cofną, ponieważ nie mieszka już ze swoimi dziećmi. Poniżej odpowiedź CUK w sprawie

 

link do artykułu https://gazetacz.com.pl/alarm-czytelnika-centrum-uslug-komunalnych-chce-zlikwidowac-ulgi-rodzinom-wielodzietnym/

 

Odpowiedź CUK

CUK-SE.440.1.2023                                                                                     Częstochowa, 13.02.2023r.

 

 

 

Sz. P.
Urszula Giżyńska

Redaktor Naczelny Gazeta Częstochowska
adres e-mail: redakcja@gazetacz.com.pl

 

 

 

Dot. korespondencji e-mail z dnia 06.02.2023 r.

 

 

W odpowiedzi na korespondencję e-mail z dnia 06.02.2023 r. w sprawie wdrożenia od stycznia 2023 r. interpretacji przepisów dotyczących zastosowania zwolnienia w części  z opłaty z tytułu zamieszkiwania na nieruchomości rodziny wielodzietnej wyjaśniam, iż powyższe wynika wprost z art. 6k ust. 2b ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.),  zgodnie z którym rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1744).

W oparciu o powyższe w związku z Uchwałą Rady Miasta Częstochowy nr 735.LIII.2021 z dnia 16 grudnia 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, zmienionej uchwałą nr 905.LXVIII.2022 z dnia 27 października 2022 r. wprowadzone zostało zwolnienie w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 50% z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części nieruchomości na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Zwolnienie wspomniane powyżej dalej obowiązuje.

Analiza wykładni obowiązującego prawa pozwala uznać, że dotychczas stosowana interpretacja przepisu art. 6k ust. 2b ustawy wskazująca na zastosowanie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny, nie dotyczy w istocie zwolnienia właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne, o którym mowa w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz w przepisach powołanej uchwały.

Zgodnie z wyrokiem WSA w Gliwicach z dnia 5 kwietnia 2018 r., I SA/Gl 1329/17 (publik. LEX nr 2473978), którego teza jest aktualna, warunkiem skorzystania z ulgi w opłatach za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jest zamieszkiwanie nieruchomości przez rodzinę wielodzietną, a nie posiadanie Karty Dużej Rodziny przez poszczególnych jej członków. Powyższe potwierdza, iż w sytuacji gdy” nieruchomość, [….] nie była zamieszkiwana przez rodzinę wielodzietną, (…) nie przysługuje zwolnienie w opłatach za gospodarowanie odpadami, na zasadach określonych w uchwale”.

Tymczasem z upoważnienia dla rady gminy zawartego w art. 6k ust. 4 ustawy wynika, że zwolnienie obejmuje rodziny wielodzietne spełniające kryteria wynikające z Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, a nie poszczególnych członków rodziny, którzy posiadają kartę (KDR). Ponadto wskazany przepis ustawy w zakresie określenia rodziny wielodzietnej odsyła do treści całej ustawy o Karcie Dużej Rodziny, a nie jednego, wskazanego przepisu.

Odnosząc się zatem do stawianych pytań należy wskazać aktualnie obowiązującą tezę w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy z dnia 15 marca 2016 r., sygn. Akt II SA/Bd 56/16 wskazującą na pojęcie rodziny w rozumieniu przepisów ustawy z 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny.  Zgodnie z powyższym „przepisy art. 4 ust. 1 i 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny nie definiują pojęcia “rodziny” jako takiej, a jedynie określają jaki rodzaj rodziny należy uznawać za rodzinę wielodzietną. Co więcej w art. 4 ust. 1 ustawy o Karcie Dużej Rodziny za istotne kryterium wskazujące na istnienie rodziny wielodzietnej ustawodawca nie wskazał istnienia związku małżeńskiego pomiędzy rodzicami, ale okoliczność, że rodzinę tworzy co najmniej troje dzieci będących “na utrzymaniu” rodzica (rodziców) lub małżonka rodzica”.

Mając na uwadze zarzut, iż zamieszkiwanie rodziny wielodzietnej na nieruchomości nie jest podstawą do naliczenia zwolnienia, ponieważ Karta Dużej Rodziny przysługuje dożywotnio tym rodzicom, którzy mieli na utrzymaniu troje dzieci, mimo że zamieszkują sami, wskazać należy na art. 2 ustawy o Karcie Dużej Rodziny (t.j. Dz.U. z 2021 poz. 1744), zgodnie z którym karta jest dokumentem identyfikującym członka rodziny wielodzietnej i poświadczającym jego prawo do uprawnień ustalonych w trybie określonym w ustawie o KDR lub przyznanych na podstawie odrębnych przepisów.  Powyższe koresponduje z art. 6k ust. 2b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który jako przepis odrębny daje radzie gminy możliwość zwolnienia w części z opłaty rodziny wielodzietne zamieszkujące na nieruchomości, a nie poszczególne osoby posiadające Kartę Dużej Rodziny.

Mając na uwadze wskazane wymagania dotyczące dokumentów potwierdzających zamieszkiwanie na nieruchomości przez rodzinę wielodzietną wyjaśniam, że powyższe wynika z art. 6 m ust. 1b pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, zgodnie z którym rada gminy określająca wzór deklaracji może domagać się podania danych stanowiących podstawę zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.). Na tej  podstawie Uchwałą Rady Miasta Częstochowy Nr 958.LXXI.2022 z dnia 15 grudnia 2022 r. zostały wprowadzone wzory deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które w objaśnieniach wskazują na obowiązek złożenia odpowiednio dokumentów potwierdzających prawo do zwolnienia.

W myśl § 6 aktualnie obowiązującej uchwały Rady Miasta Częstochowy numer 905.LXVIII.2022 z dnia 27 października 2022 r. częściowe zwolnienie przysługuje w przypadku zamieszkiwania na nieruchomości rodziny wielodzietnej i kwestia meldunków nie jest w tym przypadku rozpatrywana. Rozstrzygające znaczenie powinno mieć faktyczne zamieszkanie rodziny wielodzietnej na nieruchomości a nie poszczególnych jej członków, posiadających KDR.

W odpowiedzi na prośbę o udostępnienie informacji w sprawie liczby rodzin korzystających ze zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z tytułu posiadania Karty Dużej Rodziny wyjaśniam, że podstawą naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości w zabudowie wielolokalowej jest historyczne zużycie wody według wskazań licznika głównego, natomiast w przypadku zabudowy jednorodzinnej – liczba osób zamieszkujących na nieruchomości. Na podstawie składanych deklaracji nie są katalogowane dane dotyczące liczby zamieszkujących rodzin, w związku z powyższym podaję na dzień 31.12.2022 r. liczbę osób korzystających z ww. zwolnienia z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, która wynosi 7756 osób. Ponadto wyjaśniam, iż wszelkie dane oraz informacje dotyczące analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi podlegają każdego roku publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy.

 

 

Z poważaniem

 

 

 

 

 

Otrzymują:

  1. Adresat
  2. a/a

 

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *