Częstochowscy urzędnicy podsumowali ogólnopolską akcję edukacyjną związaną z problemem sprzedaży alkoholu małoletnim. Nasze miasto uczestniczyło w kampanii do września br.
W lipcu w 25 sklepach zostały przeprowadzone badania diagnozujące ten problem. Właściciele i sprzedawcy 450 sklepów włączyli się do kampanii, odbierając plakaty, naklejki i ulotki, które umieścili w widocznych miejscach swoich punktów sprzedaży.
Materiały – rozdawane przez funkcjonariuszy Komendy Miejskiej Policji, Straży Miejskiej oraz pracowników Wydziału Rozwoju Miasta Urzędu Miasta Częstochowy i Ośrodka Pomocy Osobom z Problemami Alkoholowymi – zwracały uwagę na problem sprzedaży alkoholu nieletnim. Sklepowe ekspozycje były na bieżąco monitorowane, a miejsca sprzedaży wizytowane.
W ramach kampanii zorganizowano szkolenia dla właścicieli sklepów i sprzedawców dotyczące aspektów prawnych sprzedaży alkoholu.
Specjalne broszury dla rodziców „Reaguj, zanim Twoje dziecko sięgnie po alkohol” przekazano do 950 szkół. Ponadto funkcjonariuszki z Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Częstochowie przeprowadziły cykl spotkań w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, na których mówiono o zgubnych skutkach spożywania alkoholu przez młodzież oraz przekazano główne założenia i cele kampanii.
Równolegle w 21 gimnazjach organizowane były spotkania dla rodziców, na których również rozdano i omówiono broszurę informacyjno-edukacyjną na temat picia alkoholu przez osoby niepełnoletnie.
Wydział Promocji Zatrudnienia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Częstochowy, we współpracy z Komendą Miejską Policji oraz Miejską Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Ośrodkiem Pomocy Osobom z Problemami Alkoholowymi, zainicjował i koordynował różnorodne działania dodatkowe.
Po zakończeniu kampanii przeprowadzono badanie rezultatów w 21 sklepach. Ankieta dowiodła, że dzięki szerokiej akcji rozpropagowania materiałów szkoleniowo-edukacyjnych, badane wskaźniki uległy poprawie.
8 procent wskaźnik sprzedaży alkoholu „małoletniemu” audytorowi otrzymany przed rozpoczęciem kampanii uległ zmniejszeniu do 4,8 procent po jej zakończeniu.
Jednak odnotowany fakt chęci sprzedaży alkoholu osobie wyglądającej na małoletnią, potwierdza zasadność kontynuacji prowadzonej kampanii „Pozory mylą, dowód nie”
Kampania uzyskała aprobatę społeczną, na co wskazuje wzrost wskaźnika liczby klientów, interweniujących podczas sprzedaży alkoholu „małoletniemu” audytorowi.
r