28 czerwca br. w Częstochowie podczas jazdy umiera kierowca autobusu. Pojazd uderza w latarnię. Na szczęście żadnemu pasażerowi nic się nie stało.
28 czerwca, około godz. 16:00. Autobus linii 19 jedzie w kierunku Kucelina, a w nim siedemnastu pasażerów. Za kierownicą pojazdu siedzi 42-letni mężczyzna. Na wysokości między ulicami Sabinowską i Bohaterów Monte Cassino kierowca traci panowanie nad autobusem, wjeżdża w słup latarni i ginie na miejscu. Prawdopodobna przyczyna: zawał serca lub wylew krwi. Reanimacji podjęły się służby ratunkowe, które przybyły na miejsce po wypadku. Niestety, nie przyniosła ona skutku.
– To wszystko stało się w jednym momencie. Kierowca nagle zrobił się cały czerwony. Kilku pasażerów próbowało mu pomóc i go uratować, ale nie mogli dostać się do kabiny, bo była zamknięta – mówi Małgorzata, jedna z pasażerek, która jechała feralną „dziewiętnastką”.
Taki wypadek to oczywiście pretekst, by zainteresować się regulacjami prawnymi na temat badań lekarskich, jakie powinni przechodzić kandydaci na stanowisko kierowcy MPK. I czy w ogóle osoba mająca problemy z sercem lub krążeniem może się wykonywać pracę, która nakłada odpowiedzialność za inne osoby. Od pracownika sekcji bezpieczeństwa i higieny pracy częstochowskiego MPK, zajmującego się tym problemem ni uzyskaliśmy na tę kwestię. – Nie mam uprawnień, by udzielać jakichkolwiek informacji na ten temat. Sprawa jest jeszcze w toku. Mogę jedynie powiedzieć, że prowadzone jest normalne postępowanie wypadkowe, zgodne z procederami obowiązującymi w prawie pracy – stwierdza.
Marcin Maranda, rzecznik prasowy spółki, dodaje, że kierowcy muszą posiadać regularne badania lekarskie i psychologiczne. Bez nich kandydat na stanowisko nie może ubiegać się o tego typu pracę. Magdalena Boral, dyrektor ds. personalnych i administracji, uściśla: – Warunki zatrudnienia osób między innymi na stanowisku kierowcy precyzuje ustawa o transporcie drogowym. Ponadto zgodnie z wyznaczonym terminem każdy z pracowników jest obowiązany wykonać badania okresowe w przychodni, z którą nasza Spółka ma podpisaną umowę na wykonywanie badań, o których mowa w Kodeksie pracy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami badania lekarskie dla kierowców autobusu wykonują lekarze uprawnieni do wykonywania badań profilaktycznych, o których mowa w przepisach Kodeksu pracy, posiadający dodatkowo uprawnienia do przeprowadzania badań lekarskich kierowców określone w odrębnych przepisach.”
Czy to tragiczne zdarzenie wzbudzi większe zainteresowanie władz MPK sprawami zdrowotnymi swoich pracowników, co poskutkuje wprowadzeniem ściślejszych rygorów w tej kwestii? Póki co, wszystko jest tajemnicą, ale wszyscy powinniśmy liczyć na to, że tak będzie. Bo przecież bezpieczeństwo kierowcy to także bezpieczeństwo jego pasażerów.
Agnieszka Ślęzak