„12 nici DNA” Egon Fietke
2 GRUDNIA 2011 – g. 18.00, Willa Generalska, al. Wolności 30 w Częstochowie.
Prezentacja prac znanego łódzkiego artysty, który w swojej twórczości porusza się pomiędzy malarstwem, graffiti, obiektami oraz instalacjami przestrzennymi. Opowiada on historię ludzkiego gatunku uwikłanego w manipulację kosmicznych sił wyższych. Fietke sprawnie posługuje kodami popkultury, paranauki i metafizyki – tworząc niezwykle widowiskowe, estetycznie konstrukcje.Dźwięk: Jerzy Korzeń
Tytuł wystawy nawiązuje do tych wersji historii Ziemi, w których pozaziemskie rasy dokonały manipulacji w ludzkim kodzie genetycznym, redukując pierwotną ilość dwunastu nici do dwu. Kod DNA jest kluczem dla formy fizycznej i osadzonej w niej świadomości. Postrzeganie „rzeczywistości” z perspektywy dwu splotów ogranicza ją do trzech wymiarów, odcinając połączenie z wielowymiarową oktawą innych światów i zamieszkujących je bytów. „12 Nici DNA” to tryptyk malarski osadzony w geometrycznej kombinacji figur z luster, futra, popiołu i pigmentów farb w proszku. Przedstawia „ekwiwalent” przestrzeni/miejsca tworzenia genetycznych zapisów – w tym przypadku 12 helis gatunku człowieka.
Egon Fietke – Rocznik 1967. Ukończył Wydział Filologiczny Uniwersytetu Łódzkiego w Łodzi (kierunek: kulturoznawstwo, specjalność: filmoznawstwo). W latach 1988-1990 uczestnik Galerii Działań Maniakalnych łódzkiej frakcji Pomarańczowej Alternatywy. Współpracował z Ruchem Wolność i Pokój. W 1989 roku jeden z założycieli multimedialnej formacji Wspólnota Leeeżeć. Współautor i uczestnik niemalże wszystkich akcji tych grup w Łodzi. Twórca i jeden z redaktorów pisma członków i sympatyków WL „Tygodnika Leeeżeć” oraz zinu „Kau gryzoni na serze” (1988-1990). Autor takich szablonów jak „Uwięzić politycznych” czy „997 telefon zaufania”, aktywnie współtworzył pierwszą falę polskiego graffiti sprayowo-szablonowego. W sferze miejskiej maluje do dziś. W latach 1989-1993 wokalista i twórca scenografii koncertowych eksperymentalnej grupy muzycznej Egon Fietke Ventilator. Od lat 90. tworzy obiekty i instalacje przestrzenne w poetyce swego charakterystycznego stylu. Kurator cyklu wystaw sztuki współczesnej „Die Kunst ist Toth”. Obecnie projektuje zewnętrzne formy futurystycznych urządzeń technologicznych jak np. „Przenośna i Stacjonarna Kabina Teleportacyjna” czy „Wagon Kontaktów Międzyplanetarnych”. Wystawy i pokazy filmów w Europie, Japonii, USA
r