Tutoring, by szkoła była bardziej przyjazna


Wychować człowieka mądrego – takie zadanie postawili sobie twórcy konferencji „Tutoring szkolny – wychować człowieka mądrego”, która odbędzie się 28 listopada na Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (budynek Uczelni przy ul. Waszyngtona 4/8, aula nr 121, początek o godz.10.00). Jej organizatorami są Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie oraz Towarzystwo Edukacji Otwartej – organ prowadzący Instytutu Tutoringu Szkolnego.

Uczestnicy konferencji poznają co to jest tutoring szkolny i jak może wpłynąć na zmianę oblicza szkoły, na bardziej przyjazne dla ucznia, nauczyciela i rodzica. Zaproszeni goście to dyrektorzy szkół podstawowych, ponadgimnazjalnych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, pedagodzy, psycholodzy, przedstawiciele organów prowadzących i kuratorzy. Konferencja będzie inauguracją ogólnopolskiego programu “Wychować człowieka mądrego. Wprowadzenie modelu pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z zastosowaniem metody tutoringu szkolnego jako profilaktyki pozytywnej problemów w polskiej szkole”.

Projekt będzie realizowany przez Instytut Tutoringu Szkolnego – zespół praktyków z wieloletnim doświadczeniem w pracy w charakterze tutorów w szkołach publicznych i niepublicznych. Od 2008 roku, z inicjatywy Towarzystwa Edukacji Otwartej, metoda tutoringu szkolnego trafiła do kilkuset placówek oświatowych w całym kraju.

Tutoring szkolny stanowi wsparcie dla pracy dydaktycznej oraz wychowawczo-opiekuńczej. Tutor to indywidualny opiekun ucznia, który poprzez budowanie relacji, współpracę i wsparcie podopiecznego w realizacji wspólnie wyznaczanych celów, ma okazję poznawać jego potencjał i skutecznie pracować nad rozwojem jego mocnych stron. Relacja tutorska, staje się bazą rozwoju dla ucznia i nauczyciela. Uczeń ma kontakt z „mądrym dorosłym”, nauczyciel czuje się w tej relacji spełniony i może uniknąć wypalenia zawodowego.

Według badań dr Adrianny Sarnat-Ciastko z Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie, wprowadzenie systemu tutoringu przynosi wiele korzyści całemu środowisku szkolnemu. Wśród najważniejszych warto wymienić zwiększenie poczucia bezpieczeństwa uczniów, ich rodziców i nauczycieli, wzrost zaufania rodziców do szkoły, wzmocnienie wszechstronnego rozwoju uczniów, wzrost samodzielności, odpowiedzialności i zdolności do podejmowania decyzji przez uczniów. Nauczyciele – tutorzy, zauważają wzrost satysfakcji z pracy, wzmocnienie swojego autorytetu, czy rozwój umiejętności nawiązywania i budowania dobrych relacji międzyludzkich. Dla wielu z nich bycie tutorem to nowe spojrzenie na edukację oraz relację nauczyciel – uczeń.

28 listopada będzie także pierwszym dniem składania aplikacji do udziału w programie „Wychować człowieka mądrego”. W ramach jego realizacji przewidziane są m.in. wdrożenie tutoringu szkolnego w 70 placówkach oświatowych z całej Polski, przeszkolenie ponad 1200 nauczycieli i wychowawców, objęcie opieką tutorską ponad 9 tysięcy uczniów. Program będzie realizowany w latach 2016-2018. Dzięki wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej udział zarówno w konferencji jak i programie jest bezpłatny.

Więcej informacji na: www.tutoringszkolny.pl; www.facebook.com/tutoringszkolny/; biuro@tutoringszkolny.pl;

ug

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *