ZACHĘTA
21. kwietnia 2007 w Galerii Lonty-Petry odbyło się pierwsze zebranie Rady Programowej Triennale Sztuki Najnowszej.
W trakcie zebrania prowadzonego przez Prezesa Zachęty w Częstochowie – Piotra Głowackiego, debatowano na temat planowanego na rok 2008 Triennale, które to ukaże najważniejsze prądy w sztuce najnowszej i najciekawsze artystyczne zjawiska i tendencje, a także różnorodność polskiej sztuki i relacje między malarstwem a innymi mediami. Dyskusja dotyczyła także scenariuszy wystaw zaproponowanych przez Mariana Panka i Alteę Leszczyńską. Scenariusze te uzyskały akceptację Rady.
Specjalnymi gośćmi debaty byli członkowie Rady Programowej Jan Świdziński (Warszawa)-artysta performer, autor audycji telewizyjnych w TV Kultura, redaktor naczelny Pisma Artystycznego Format we Wrocławiu – dr Andrzej Saj, Waldemar Tatarczuk – prezes Zachęty w Lublinie, kierownik Ośrodka Sztuki Performace i dr Lech Stangret – Galeria Foksal w Warszawie, autor książki “Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła”. Zachęcali oni organizatorów, by Triennale poruszało problematykę współczesnych zagadnień artystycznych malarstwa i jednocześnie jego relacji z najnowszą sztuką.
Szanse Triennale upatrywali w stworzeniu w Konduktorowni miejsca spotkań artystów z Polski i uczynienia z niej kilkutygodniowej stolicy malarstwa polskiego. I z drugiej strony miejsca przyjaznego nowej sztuce, do której na co dzień mamy w Częstochowie utrudniony dostęp.
Zachęcono Piotra Głowackiego do realizacji scenariusza i wystawy “Najpierw malarstwo”.
Zaakceptowano tytuł Triennale.
Ideą Triennale jest otwarcie na najistotniejsze prądy w aktualnej sztuce. Struktura Triennale będzie się składać z kilku wystaw. Na różne sposoby dojdzie do współpracy z innymi Zachętami w Polsce.
Andrzej Saj stwierdził, że w kolekcjach Zachęt zaczęła dominować ta sama linia programowa (instalacje, performance, wideo), dlatego Częstochowa nie powinna upodobnić profilu własnej kolekcji – jak i założeń Triennale – do tej ogólnej tendencji a powinna dalej skupiać się na pentracji problemów malarstwa, czego mamy tradycje i ku czemu mamy naturalną skłonność.
Organizatorzy będą zwracać się do artystów o stworzenie dzieł specjalnie na to Triennale z możliwością ich zakupu do Kolekcji Zachęty w Częstochowie.
Na tegoroczne prace związane z Triennale przyznał Zachęcie dotację Urzędu Miasta Częstochowy.