Szkoła bez niepowodzeń


Czy jest możliwe, by młody człowiek chodził do szkoły bez przymusu i lęku, wręcz ochoczo, wiedząc, że może w niej nie tylko zdobywać wiedzę, ale też rozwijać swoje zainteresowania i talenty? Czy są życzliwi, przyjaźni nauczyciele szanujący jego godność, ceniący jego indywidualizm?

Czy jest możliwe, by młody człowiek chodził do szkoły bez przymusu i lęku, wręcz ochoczo, wiedząc, że może w niej nie tylko zdobywać wiedzę, ale też rozwijać swoje zainteresowania i talenty? Czy są życzliwi, przyjaźni nauczyciele szanujący jego godność, ceniący jego indywidualizm?

Okazuje się, że taka szkoła powstała w naszym mieście i we wrześniu 2003 roku rozpoczęła swoją działalność. Panie, Zofia Gralak, pedagog szkolny z wieloletnim doświadczeniem i Dorota Wojciechowska, psycholog, znają doskonale ciemne strony publicznych placówek oświatowych oraz problemy młodzieży szkolnej. Mogłyby wiele opowiedzieć o niekompetencji nauczycieli, fikcyjnym nauczaniu, a przede wszystkim o młodych ludziach złamanych psychicznie. Dla wielu z nich, szczególnie tych wrażliwych, szkoła jest koszmarem, z którym nie potrafią sobie poradzić.
Z tych, generalnie negatywnych, doświadczeń obu pań zrodził się pomysł, by stworzyć szkołę zupełnie inną, przyjazną, otwartą na potrzeby i możliwości uczniów. Tak powstało w Częstochowie przy ul. Okólnej, pod patronatem Towarzystwa Edukacji Otwartej z siedzibą we Wrocławiu, Społeczne Liceum Ogólnokształcące – Autorskie Liceum Artystyczne “ALA”. Wzorcem jest program Autorskich Liceów Artystycznych “ALA” opracowany przez M. Budzyńskiego. Ten program szczególnie przypadł do gustu animatorkom placówki.
Częstochowskie “ALA” jest szkołą niepubliczną, posiadającą uprawnienia szkół publicznych i jest alternatywą dla tradycyjnej edukacji. Oprócz realizacji obowiązującego ministerialnego programu nauczania, stwarza uczniom możliwość rozwijania zainteresowań oraz samodoskonalenia w blokach artystycznych (cztery godziny tygodniowo) prowadzonych przez uznanych twórców: plastycznym, muzycznym, literacko-dziennikarskim, teatralnym, grafiki komputerowej i w bloku design – elementy projektowania.
Zajęcia w ramach bloków są częstokroć realizowana niekonwencjonalnie, w pracowniach artystów, w plenerze, poprzez warsztaty i czynny udział uczniów w życiu kulturalnym miasta. Starannie dobrani nauczyciele przedmiotów, którzy swój zawód wykonują z pasją, to wielki atut przedsięwzięcia. Ale równie ważną, jeśli nie najważniejszą sprawą jest dla organizatorek szkoły program wychowawczy.
– Chodzi o to, by stworzyć uczniom poczucie bezpieczeństwa, wykształcić w nich odpowiedzialność za własny rozwój. Niezwykle istotne jest, aby wychowywać naszych uczniów w poszanowaniu ich godności i wolności. Każdy uczeń ma swojego nauczyciela-opiekuna, pomocą służy również pracujący w szkole psycholog. Młodzież uczy się w przytulnych, estetycznych pomieszczeniach, w dobrze wyposażonych pracowniach – mówi dyrektorka szkoły, Zofia Gralak.
W pierwszym roku działalności do liceum zapisało się pięcioro uczniów. Grono nauczycielskie liczy 16 osób, co daje możliwość nieomal indywidualnego nauczania oraz zapewnia obu stronom komfort psychiczny. Czesne wynosi 400 zł. miesięcznie, wpisowe, jednorazowa wpłata, 600 zł. W miarę napływu uczniów w kolejnych latach, wysokość czesnego ma spadać.
Szkoda, że ten dobry model edukacyjny nie będzie powszechnie dostępny. Pociechą jest to, że, jako wzorzec pozytywny może inspirować inne placówki oświatowe.

HALINA PIWOWARSKA

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *